Honda CBR600f ?

pentti01

Medlem
Gick med
3 Apr 2012
Ort
Storvik
Hoj
99. Honda VFR800 fi
Någon , helst icke "partisk ägare" :rolleyes: som vet nått om Honda CBR 600f?
Tex. årsmod 96-97-98. Känns den liten att sitta på/köra?(är ingen älskare av stora fläskiga hojar, men ändå,,)
Hur är den på bana ?
Effekten vet jag räcker till mig, med tanke på den låga vikten :tummenupp
 
Min hoj är förvisso rätt gammal. Men är 180 och tycker man sitter väldigt bra på den även om den inte är någon höjdare att avverka massvis motorväg med.
 
Är snart inne på min 3e säsong med en -97a...

Den känns definitivt mer slimmad än andra liknade modeller från den tiden. En grej är ju att den har lite smalare
bakdäck, vet dock inte hur mycket det är till fördel eller nackdel, särskilt för bana.

Bana har jag inte haft tid att uppleva än, så kan tyvärr kan jag inte svara på den frågan.
 
Hur upplever ni att den är vid snabb förflyttning "sida till sida" ? (borde ju vara bra med tanke på vikt o längd?) OM man skulle vilja; går det att montera låt oss säga, 2cm högre styre? eller blir kåpan i vägen?
 
Jag har en CBR600F från -95. Jag har kört kurviga turer runt närområdet, längre resor till Hufvudstaden och västkusten och några Knix-kurser med den. Jag är 170 cm och upplever att jag sitter riktigt bekvämt på den vid alla typer av körning. Jag tycker inte den känns liten, men den är inte heller stor och svårhanterad (den går lätt att kasta runt på Knix-kurser). Sadeln kan kännas lite hal om man har allvädersställ, åtminstone tills man blivit lite varm i baken och byxorna fäster bättre. Med skinnställ sitter man som en smäck. Högre styre vill jag inte ha...

Köp, det är mitt råd. :fakta
 
Hade en CBR600F -95 som första riktiga hoj efter 125. Det var ett tag sen, men jag kommer ihåg att den var helt ok att sitta på bekvämlighetsmässigt och effekten var också helt ok.
Efter Hondan så skaffade jag en R6 -01. Det var som natt och dag tyckte jag, en helt annan typ av maskin.
Så mitt tips är nog att köpa en R6 istället, mkt smidigare och bättre effekt, roligare motor etc etc, känns mycket modernare. Enda nackdelen är väl isf att den är något jobbigare att sitta på längre sträckor. Själv är jag 183 cm förresten.
 
Paco; om du upplever att R6an är lite jobbigare på längre sträckor, måste jag nog välja bort den,,tyvärr.
Jag är redan fundersam på om jag vill sitta så lågt som jag tror att man gör på CBR 600an,,,,
Måste testa detta först. Finns inte så många till salu i min närhet dock men har hittat en 94a för 17,900
("begärt pris" :) ) ,, vad tror ni om det, för högt ? vet ej miltal ännu.
 
Jag kör en -94, och trivs hur bra som helst med den! :D
Klart de är skillnad på en hoj från -95 och en från -01?! Inte riktigt samma årgång.... bästa är nog och test sitta/köra den hoj man har budget för!
 
Har en -01 jag, då med sprut (tappar några förgasarhästar mao) Första hoj som jag är riktigt nöjd med! Går som ett as tycker jag fortfarande, hängde lätt med polarens FZ-8N, har haft noll och inga problem alls med den. På bana upplevde jag den som aningen nervös, men det gör ju att den är lättsvängd också.

Tjööp är mitt råd :tummenupp
 
Har en -01 jag, då med sprut (tappar några förgasarhästar mao) Första hoj som jag är riktigt nöjd med! Går som ett as tycker jag fortfarande, hängde lätt med polarens FZ-8N, har haft noll och inga problem alls med den. På bana upplevde jag den som aningen nervös, men det gör ju att den är lättsvängd också.

Tjööp är mitt råd :tummenupp
Har jag fattat detta rätt; förgasarmodellerna ger mer hästar? :va Vet ej hur mycket bana jag kommer att köra, ska göra premiär på detta i sommar. Är det skoj så är väl "risken" att det blir mer :tummenupp
Och blir det mer, ja, det är då jag vill ha en lite lättare och kvickstyrd hoj :)
(kajkar runt på en gammal sport-touring med 218kg torrvikt och 75hk,, )
 
Trygga köp, men det är gamla hojar nu så skicket är nog med avgörande än exakt årsmodeller för hur "bra" de är.
Effekten räcker till för de flesta även på dessa äldre 600:or, man får dock ligga rätt höga varv för få någon kfugg i dem. 97/98 fick de "luffarturbo" + några hästar i högre fart.

Jag hoppade i mellan en SV650S 99:A och e CBR600F 98 och vid vanlig vägkörning märktes det rätt tydligen att SV:n trots mindre sportambitioner var en modernare hoj och jag upplevde den faktiskt som sportigare än CBR:n sitt beteendet(trots att den ligger mer i touringsegmentet).
Prova en sådan också om du är osäker, de brukar kunna ligga i samma prisklass. Dock sitter inte alla bra på dem(långt till styret).

För ett par år sedan hade jag en CBR600F 00:a som i princip är samma som 99:orna då det blev en mängd uppdateringar med ram, bromsar, bredd på bakdäck, vikt m.m.(i princip en ny hoj men med samma DNA).

I mitt tycke har CBR600F:arna alltid varit rätt touringinriktade sportigare hojar, när 600RR-modellerna kom (som många blandar ihop dem med) blev de betydligt sportigare och "banhojar" precis tom R6:orna.

2001 fick F:n insprut och lite småändringar samt kom ut i en sportversion "FS" med delad sadel -dock känns den igen från 99/00 och framåt i rätt mycket.

Nu kör jag personligen en SV1000S och måste säga att jag saknar CBR600Fn lite på bana, den var bättre där även om det ändå inte direkt är någon banhoj heller. På väg gillar jag dock SV:n bättre och hade behållit den om mina knän inte varit så dåliga.
Det är betydligt billigare för mig att försäkra SV650/1000:n än CBR:arna.
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top