Trygga köp, men det är gamla hojar nu så skicket är nog med avgörande än exakt årsmodeller för hur "bra" de är.
Effekten räcker till för de flesta även på dessa äldre 600
r, man får dock ligga rätt höga varv för få någon kfugg i dem. 97/98 fick de "luffarturbo" + några hästar i högre fart.
Jag hoppade i mellan en SV650S 99:A och e CBR600F 98 och vid vanlig vägkörning märktes det rätt tydligen att SV:n trots mindre sportambitioner var en modernare hoj och jag upplevde den faktiskt som sportigare än CBR:n sitt beteendet(trots att den ligger mer i touringsegmentet).
Prova en sådan också om du är osäker, de brukar kunna ligga i samma prisklass. Dock sitter inte alla bra på dem(långt till styret).
För ett par år sedan hade jag en CBR600F 00:a som i princip är samma som 99
rna då det blev en mängd uppdateringar med ram, bromsar, bredd på bakdäck, vikt m.m.
(i princip en ny hoj men med samma DNA).
I mitt tycke har CBR600F:arna alltid varit rätt touringinriktade sportigare hojar, när 600RR-modellerna kom (som många blandar ihop dem med) blev de betydligt sportigare och "banhojar" precis tom R6
rna.
2001 fick F:n insprut och lite småändringar samt kom ut i en sportversion "FS" med delad sadel -dock känns den igen från 99/00 och framåt i rätt mycket.
Nu kör jag personligen en SV1000S och måste säga att jag saknar CBR600Fn lite på bana, den var bättre där även om det ändå inte direkt är någon banhoj heller. På väg gillar jag dock SV:n bättre och hade behållit den om mina knän inte varit så dåliga.
Det är betydligt billigare för mig att försäkra SV650/1000:n än CBR:arna.