Honda CBR1100XX SUPERBLACKBIRD-tråden

Moss
Ny på sprthoj och skaffat mig en hoj som platsar efter 8års åkande.
Har införskaffat en bird -07 schysst i övrigt men bakdäcket har åkt färdigt.
Vad säger den samlade visdomen om bakdäck ??
Jag är troligen en "typisk" touring åkare så jag behöver både mil och grepp.
Hört om ngt Bridgestone med tre zoner.
Ngn som har erfarenhet eller finns det bättre alternativ ??

Tat lungt där ute. /SVERKO

Kört med Dunlop roadsmart, sportsmart, pilot road 2, pilot power 2ct och nu kör jag pilot road 3 och kan bara ösa beröm för våtegenskaperna! :tummenupp 100% trygg i regn. Och inte värdelöst i torrt heller.
Men av alla däck jag kört så är nog pr2 "sämst" men inget av dom är dåliga!

Trevligt med ännu en BB i Uppsala, kanske ses på vägarna/Rörken?

Kör snyggt (och höj din BB i bak)
 
Har en liten fundering bara om det är termostaten som kronglar för den går inte upp i temp vid normal körning, bara vid kökörning..

Tacksam för svar =) Hadegött
Tjena Trollet!
Som Påsenracing skriver: helt normalt att tempen visar lågt. Faktiskt något som de flesta bruka undra över när de kör Birden.
 
Lite nya frågor om min gamle blackbird =) Kom ut efter jobbet å skulle starta den, men batteriet e urladdat, puttar igång den men den bara hackar å låter illa å dör när man drar inn kopplingen.. Måste vara regulatorn som e kass?? Eller kan de va nått annat som spökar ?Tipps på vart man kan få tag på en ny regulator till ett bra pris är väldigt välkommet?
 
Last edited:
Så nu har jag fått igång hojjen med ett annat batteri :banana Fast den laddar ju över 18 volt på tomgång så det får bli en ny regulator och batteri...
 
Tja allesammans.

Håller som fullt på med att gå igenom serviceschemat på cykeln.
När man just köpt den har man ju inte riktigt koll på vad som är gjort, så jag går igenom allt.
Har stött på ett litet problem dock; hur får man upp tanken i framkant?
Står ju i manualen att man ska haka ur den från ramen och sen tilta den bakåt, men hur hakar man loss den?
Tycker mig testat allt, men det har jag ju troligtvis inte...

Sen undrar jag hur ni brukar göra med en gammelcykel.
Byter ni olja och filter varje år, eller går ni på varannat eller var 1200 mil, vilket som kommer först?
Har läst mycket att birden inte skitar ner oljan så illa, men vatten kommer ju alltid åt den.

Har även Excelat serviceshemat så det blir lättare för mig och för nästa ägare att hålla koll på vad som är gjort.
Ni kan ladda ner det här ifall ni vill: http://dl.dropbox.com/u/10211265/Serviceschema SHG788.xls

Tacksam för hjälp!
 
Tja allesammans.

Håller som fullt på med att gå igenom serviceschemat på cykeln.
När man just köpt den har man ju inte riktigt koll på vad som är gjort, så jag går igenom allt.
Har stött på ett litet problem dock; hur får man upp tanken i framkant?

2 bultar i framkant om jag inte är senil. :)
 
Från sidan då eller?
Hittar inget uppifrån, och ser inget direkt underifrån heller...
Detta är ju säkert pinsammt enkelt, men jag löser det banne mig inte...

:va Har för mig att du ska lossa de 2 små bultarna i tanken vid styrkronan, lossa plastplupparna på sidorna av tanken, bort med sadeln, lossa de 2 bultarna där, lyft tanken i bakkant 1-2 dm och sedan lirka/rycka lite fint för att få loss tanken.
Kolla så inga slangar eller sladdar slits av... :tummenupp


Hoppas du får loss den nu?
 
Last edited:

Fantastisk sida!
Tyvärr gjorde den mig inte klokare än rephandboken.
Det är ju att få loss gummirullarna, nummer 19 på skissen, som är kruxet.

Hittar inga skruvar i framkant, men om man kollar på skissen måste de ju nästan sitta på sidan nånstans.
Får riva lite mer.
Oj vad man skulle velat ha ett garage så man kan lämna den isärskruvad mellan momenten....

EDIT:
Såg nu i rephandboken under kapitlet "Remove Gastank" att man ska vicka upp den bak och sedan dra den bakåt för att få loss gummibussningarna från ramen. Ska testa det sen.
Någon som kan bekräfta detta?
 
Last edited:
Fantastisk sida!
Tyvärr gjorde den mig inte klokare än rephandboken.
Det är ju att få loss gummirullarna, nummer 19 på skissen, som är kruxet.

Hittar inga skruvar i framkant, men om man kollar på skissen måste de ju nästan sitta på sidan nånstans.
Får riva lite mer.
Oj vad man skulle velat ha ett garage så man kan lämna den isärskruvad mellan momenten....

EDIT:
Såg nu i rephandboken under kapitlet "Remove Gastank" att man ska vicka upp den bak och sedan dra den bakåt för att få loss gummibussningarna från ramen. Ska testa det sen.
Någon som kan bekräfta detta?

Du ska slita tanken bakåt, så var det! Du ska inte skruva lös gummirullarna.
 
Hej. Jag har lite problem med min 97. Tanklocket kärvar så in i H-e. dvs går knappt att vrida om nyckeln i låset.Nu har jag nästan brutit av 2 stycken nycklar. Min undran är om någon har haft samma problem och isf hur ni gjorde för att rätta till det. Det jag har gjort nu är dränkt den med låsspray i nyckelhålet men det känns inte som det är där problemet sitter.
Tar tacksamt mot alla tips och tricks
 
Hej. Jag har lite problem med min 97. Tanklocket kärvar så in i H-e. dvs går knappt att vrida om nyckeln i låset.Nu har jag nästan brutit av 2 stycken nycklar. Min undran är om någon har haft samma problem och isf hur ni gjorde för att rätta till det. Det jag har gjort nu är dränkt den med låsspray i nyckelhålet men det känns inte som det är där problemet sitter.
Tar tacksamt mot alla tips och tricks
Smörjt piggarna som låser mot tanken också?

Annars är det väl till att plocka loss, rengöra och smörja in som gäller.
Hjälper inte det så är det ett nytt lås som är lösningen.
 
jag tog bort hela rasket och vid närmare syn så hade den vridit sig lite ur "spåret" dvs i den fjäderbelastade klicklåsningen... hmmm förstod ni hur jag menar? fick den rätt igen och smörjde ordentligt. som ny igen :banana
 
Nu jäklar har här skruvats!
Tändstiften var fina, kylarvätskan var grön och oljan gyllenbrun.
Fick loss tanken och precis som jag misstänkte (och hoppades) satt där ett K&N.

Har ni några åsikter om helsystem till denna cykel?
Har kollat runt lite och det är inte helt lätt att hitta ett helsystem till den.
Slipons kan man ju alltid hitta, men man behöver ju två isåfall, och då är man uppe i ungefär samma slantar som ett 4-1system.
Blir ju lite mindre touringlook med en pipa, och så sparar man ju ytterligare några kilon som jag kan lägga på packning (läs: magen).

Ett system jag hittat är Delkevic 4-1 i rostfritt för 270£.
Inte hittat något ris, men heller inte mycket ros över det. Någon som sett/hört detta eller något om det?
 
Gillar du inte ljudet kan du kanske sätta på ett annat slip-on?! Det priset är ju ett fynd.

Annars kan du ju kolla runt på skrotarna. Det borde finnas ett och annat Akrapovic som överlevt.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top