Honda CBR1100XX SUPERBLACKBIRD-tråden

Dött här?

Min -98 slutade ladda när jag var iväg på en sväng.
Lämnade in den på firman där jag köpt den för jag hade 3 månaders garanti (och 7 dagar kvar av den) ;)
Dom felsökte och kom fram till att det var laddregulatorn och det var ingen billig pjäs, de pratade om runt 3000:- för den lilla!

Nåja, dom fick inte hem någon i tid och jag skulle på semester så det var lite panik..
Fick dock låna en från en Fireblade -93 av den lokala Honda-åf:en.
Mycket tillmötesgående.

Regulatorn från Firebladen var dock mindre och blev väldigt varm så jag monterade en fläkt från en dator och brassade till Norge, inga problem!

Ska visst passa från 750 shadow, Blade 92-95 och några till, kan ju kanske vara bra att veta för er andra.

Nu tycker jag att Honda ska ta sig i kragen och återta tronen nu när Kawasaki och Suzuke har ståt i omklädningsrummet och mätt sig. Vi honda ägare står ju hungrigt och väntar på en ny Superblackbird. Önskar de iaf hade någon bild på några consept som man kunde drägla över.

Finns det någon här som har råkat ut för Motorras/växellådsras eller något annat tråkigt med en Blackbird.

Finns det någon här som har råkat ut för Motorras/växellådsras eller något annat tråkigt med en Blackbird.

Här har du ett bra forum för tekniska spörsmål om BBn med indata från hela världen. http://www.cbr1100xx.org/forums/index.php?showforum=3

Det är extremt ovanligt att motorn i BB havererar, så du lär knappast inte hitta någon i Sverige som har råkar ut för det på en orörd motor och behöver inte oroa dig förrän hojen har gått tiotusentals mil om den servas som den ska. Det är först i samband med turbokonverteringar som det börjar bli lite mer kritiskt.

De vanligaste felet är att kamkedjespännaren behöver bytas när maskinen börjar rassla vid 3-4000 rpm, det näst vanligaste tror jag är att gummistroppen som håller påsen med verktygsatsen ger upp :D

Min börjar låta illa när den har blivit varm och jag skulle gärna vilja ha tips på vad det kan vara..

Det låter som ett tickande på tomgång och rassel och elände när jag varvar..

:huvet

Ja skulle nog tro att de är kamkedje spännarn som låter, de verkar som att de är ganska vanligt på honda motorerna!:huvet

Min börjar låta illa ...Det låter som ett tickande på tomgång och rassel och elände när jag varvar..
Det är inga svårigheter att byta den. Man kan göra en riktig ful-lagning, tillf. om man vill... Dela på spännaren, ta ut den som trycker på skenan till kedjan, sätt dit en längre bult.... Skruva tills det låter bra... (som sagt... ful-lagning :rolleyes: )
:D

Min börjar låta illa när den har blivit varm och jag skulle gärna vilja ha tips på vad det kan vara..

Det låter som ett tickande på tomgång och rassel och elände när jag varvar..

:huvet

Köp en ny original kamkedjespännare och sätt dit så blir den tyst :) . Jobbet gör du enkelt själv. Själv körde jag med en manuell APE-spännare när jag hade BB, då är problemet helt ur världen. Manuell spännare kan du beställa på http://www.motospeed.se/ Om du normal inte brukar skruva själv är det dock lättare att montera Hondas originalspännare genom att du inte behöver öppna något och inte behöver justera kamkedjespelet själv, det fixar den fjäderbelastade Honda-spännare. Hur bytet går till ser du på http://www.cbrxx.com/honda-cbr-xx-resource-center/732-blackbird-cam-chain-tensioner-replacement.html

Efter så mycket pyssel o mek m hojen:confused:

Vad blir det för något som klår denna maskinen då? :rolleyes:

The Real Thing, en Hajjabussa -08 :)

Last edited:
Tack för svaren!
Nu låter den som en symaskin igen (nåja, Micron slipon) och går fortfarande som en gud! :)

Träffade en kille med en blå -02 med helsysten och en XX Stockholm-tröja på Ok Örnsköldsvik i tisdags, någon här?

Ok, var kanske lite väl otydlig.
Menar att vad för information finns det att få t.ex nivåmätare för tanken? temp? distans?

Last edited:
Finns det nå bilder på några streetfighter 1100xx ??
Dom börjar komma ner i pris så man blir sugen på ett vinterprojekt..

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT