Honda cbr1100xx -98

Dalle007

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2021
Hoj
Cbr1100
Hej på er!
Jag funderar på att köpa en just sådan hoj som rubriken lyder.
Vad har ni att säga om en sådan?
Har kört zx7r, gsx1100r innan när jag var yngre, är nu 47år.
Sitter man skönt m.m förstår att det är en äldre hoj men blir lite sugen.
Skriv ris eller ros om ni vet något om denna maskin.
Mvh
Dalle
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Blackbirdarna är skottsäkra. Möjligt att man lär höja styret en aning om man lite "sliten" för att inte trötta ut handlederna.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Körställningen är lätt sportig utan att vara i närheten av riktiga R-hojar. Men provsitt/kör en så ser du om det passar dig.
Finns styrhöjare på E-bay från några hundralappar till någon tusenlapp beroende på hur högt du vill ha upp styret. Det gör stor skillnad för komforten.
Mekaniskt är de skottsäkra. Enda folk tenderar att byta ibland är kamkedjesträckarna. Inte för att hojarna havererar pga. dem, men mest för att en sliten sådan gör att det rasslar lite. Den är enkel att byta och är ingen komplicerad grej.
Var inte rädd för långmilare. Hojarna håller och folk kör långt med dem. 8000 mil är standardmiltalet på de tidiga årsmodellerna och är inget att avskräckas för. Så länge den är omhändertagen dvs.

De finns med förgasare och insprut. 1999 var året de fick insprut.
Vilken man vill ha är lite upp till en själv. Jag gillar insprut bättre, medans andra lovordar förgasare.
Att programmera om insprutet kan vara ett problem. En Powercommander 3 är det som krävs. PC5 passar inte. Det är bara problemet att de inte tillverkas några PC3 till CBR1100XX längre.
Finns det någon därute som vet något annat system så säg gärna till då jag inte hittat nått vettigt.
 

Fkpn

Medlem
Gick med
10 Oct 2005
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda Blackbird, 4X GPZ 900r, Honda VFR750
Instämmer helt med tidigare inlägg, en härlig hoj med bra körställning och effekt om man vill. Vad jag vet så är det PC3 som gäller. Vill man ha lite mer effekt till rimlig peng är det byte av avgassystem komplett för att få bort katalysatorerna (från 2001- ) och dit med ett helsystem och PC3.
 

Davidd

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2021
Hoj
Cbr 1100-98
Det är en supertrevlig hoj, är inne på min andra. Lite häng på armarna men annars rymlig och bekväm körställning. Bara att köpa!!
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vad jag vet så är det PC3 som gäller. Vill man ha lite mer effekt till rimlig peng är det byte av avgassystem komplett för att få bort katalysatorerna (från 2001- ) och dit med ett helsystem och PC3.
Om någon råkar se en PC3 till en 1999 till salu någonstans eller råkar ha en över kan ni väl hojta till.
De jag sett är beställningsvara från tillverkaren och de har slutat tillverka den.
 

Fkpn

Medlem
Gick med
10 Oct 2005
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda Blackbird, 4X GPZ 900r, Honda VFR750
99:ans sprut skiljer något från 00- uppåt. Jag vet inte vad men det skiljer sig i verkstadshandboken. Ifall du hittar någon PC3, kolla så den funkar på 99:an.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
99:ans sprut skiljer något från 00- uppåt. Jag vet inte vad men det skiljer sig i verkstadshandboken. Ifall du hittar någon PC3, kolla så den funkar på 99:an.
Helt korrekt där. Har för mig att det är 00 eller om det var 01:an som kan använda PC5.
Vilket suger för dem av oss som äger 99: or
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Hade en 2002 i super skick..
Fantastisk skön hoj (om man byter som `Wiseguy` nämner Med styrhöjare)..En Björnstark hoj som man bara slår i Sexan och gasar :tummenupp Ett tips, Styrena/Clip-on direkt från Honda Vfr 800 Passar rakt av (jag hade från en 2013) är både snyggare och skönare en några eftermarknads styrhöjare.. Men det är klart kan vara svåra att få tag i begagnade (nya är svindyra:cry:) Du kommer inte ångra dig.
 

Bifogat

  • 119.JPG
    119.JPG
    3.3 MB · Visningar: 18

Dalle007

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2021
Hoj
Cbr1100
Igår blev jag ägare till en Super B.....
Ohhh va det känns gött, nöjd så in i hittills.
Kanske lite mycket häng på styret men det gick väl köpa något åt det.
Ska bli en gooo sommar!!??❤️
 

Bifogat

  • BE119220-AAE3-4B9D-B5AC-F15888E328B9.jpeg
    BE119220-AAE3-4B9D-B5AC-F15888E328B9.jpeg
    6 MB · Visningar: 12
  • CDA18E1D-3FB3-432B-8CE5-914A6EF5A9FC.jpeg
    CDA18E1D-3FB3-432B-8CE5-914A6EF5A9FC.jpeg
    3.1 MB · Visningar: 12
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top