Honda CBR1000RR Superbike Close To 215 HP

Bingo skrev:
Tro fan den kommer att rocka! Frågan är om den kommer att rocka mest. Det finns många rockiga bågar där ute. Bara ett HRC dock. De brukar kunna nå dit de vill.

Om vi säger som såhär, nästa års serie av 1000cc gathojsracers oavsett märke, kommer vara riktiga jäkla monster.
Sen vad gäller wsbk och ama-cyklarna vet man ju inte riktigt vad som kommer hända ännu. Honda verkar ju mer eller mindre alltid kunna ta sina hojar och förare till gränserna vad som är möjligt. Sen är de andra inte långt efter och inte heller sällan före..

Men som vanligt, jag skiter i sunkiga gathojar, produktionsracers och motogp är det som gäller :banana :yoparty
 
Appappapp!! :mattias

998 fabriksmotorer skiljer sig inte nämnvärt från motorerna som Hodgson å Xaus körde i sina 999'or i år.. :fakta Att den ena motorn skulle vara modernare än den andra är snack, det är i princip samma motor (finlir på kammar, kolvar, portar osv kanske skiljer)..

Amullo har som vanligt inte läst på sin historia... Quattrodesmo-motorn föddes till Bol d'Or '86, insprutning redan från början, inte först 10 år senare..

/B
 
Om nu Honda öht kommer till start i VM. Det är inte alls säkert....

Dessutom har det hänt mer än en gång innan att just superbikehojar av någon anledning har haft vevaxeleffekt i angivelserna. Exvis Corsers hoj hade enligt Ducati 168 hästar 1995.....
 
Chris Ash skrev:
Om nu Honda öht kommer till start i VM. Det är inte alls säkert....

Är det bara jag som tycker att VM känns ointressant tills nästa år?
Jag tycker att eurosport kan visa AMA istället! (det kanske inte är så enkelt med tillstånd och sånt men ändå)
 
Inget e nytt??

Nyteknik skrev:
Exakt. Inget nytt under solen med andra ord. Gäller även Hondan.


Alltså ibland så förvånas jag....
Tycker du/ni att det inte är något nytt med varken hondan eller Ducatin?
Har du nån aning om vilken finmekanik det krävs för att lyfta ut nästan F1 siffror räknat per liter?
Samt att motorerna ska hålla ihopa under flera tusen mils körning?
Jag vet att Ottomotorn är ca 120 år gammal, men där slutar likheterna!
Ducatin kom ut med 998 som hade dom nya topparna monterade.
Motorn kallas för Testatretta o gav mkt mer effekt i kombination med aningen mer kubuk.

Sedan på den nya 999 så används för första gången optiskt överföring i stället för de vanliga traditionella el kablarna.

Honda i sin tur har t.e.x. gjort ee aktiv elektronisk styrdämpare, som ändrar sitt motstånd beroende på körningen...

Sedan vill jag att vi ska ta med vikten på dessa bjässar som nu väger mindre än vad en 400cc gjorde för ca 10 år sedan..
Inser ni inte hur mkt som teknikerna sitter o kliar sig i huvudet för att lösa: låg vikt kontra hållbarhet...

Tycker ni inte sånt t.e.x. är inovativt?

Vissa människor är djävligt kräsna.....
/ Usling
 
usling skrev:
Alltså ibland så förvånas jag....
Tycker du/ni att det inte är något nytt med varken hondan eller Ducatin?
Har du nån aning om vilken finmekanik det krävs för att lyfta ut nästan F1 siffror räknat per liter?
Samt att motorerna ska hålla ihopa under flera tusen mils körning?
Jag vet att Ottomotorn är ca 120 år gammal, men där slutar likheterna!
Ducatin kom ut med 998 som hade dom nya topparna monterade.
Motorn kallas för Testatretta o gav mkt mer effekt i kombination med aningen mer kubuk.

Sedan på den nya 999 så används för första gången optiskt överföring i stället för de vanliga traditionella el kablarna.

Honda i sin tur har t.e.x. gjort ee aktiv elektronisk styrdämpare, som ändrar sitt motstånd beroende på körningen...

Sedan vill jag att vi ska ta med vikten på dessa bjässar som nu väger mindre än vad en 400cc gjorde för ca 10 år sedan..
Inser ni inte hur mkt som teknikerna sitter o kliar sig i huvudet för att lösa: låg vikt kontra hållbarhet...

Tycker ni inte sånt t.e.x. är inovativt?

Vissa människor är djävligt kräsna.....
/ Usling

WORD! :yoparty

Men när tillverkarna skaffar svarta ramar och seatpipes, då jävlar tycker folk att de är innovativa! BAH!
 
usling skrev:
Alltså ibland så förvånas jag....
Tycker du/ni att det inte är något nytt med varken hondan eller Ducatin?
Har du nån aning om vilken finmekanik det krävs för att lyfta ut nästan F1 siffror räknat per liter?
Samt att motorerna ska hålla ihopa under flera tusen mils körning?
Jag vet att Ottomotorn är ca 120 år gammal, men där slutar likheterna!
Ducatin kom ut med 998 som hade dom nya topparna monterade.
Motorn kallas för Testatretta o gav mkt mer effekt i kombination med aningen mer kubuk.

Sedan på den nya 999 så används för första gången optiskt överföring i stället för de vanliga traditionella el kablarna.

Honda i sin tur har t.e.x. gjort ee aktiv elektronisk styrdämpare, som ändrar sitt motstånd beroende på körningen...

Sedan vill jag att vi ska ta med vikten på dessa bjässar som nu väger mindre än vad en 400cc gjorde för ca 10 år sedan..
Inser ni inte hur mkt som teknikerna sitter o kliar sig i huvudet för att lösa: låg vikt kontra hållbarhet...

Tycker ni inte sånt t.e.x. är inovativt?

Vissa människor är djävligt kräsna.....
/ Usling


Goddag yxskaft. Läs inläggen och försök förstå dem innan du postar dina egna.

Hondan är ungefär lika innovativ som nya ZX-10 eller nya R1. Det är magstarkt/okunnigt att kritisera 998 för att vara en konstruktion från 60-talet i ena andetaget och kalla CBR 1000 RR för ny i det andra.

Att utvecklingen går framåt har nog inte undgått någon och är förstås bra för oss som köper motorcyklar. Eller datorer. Eller strykjärn. Utvecklingen går tack och lov framåt och inte tvärtom.

Är det inte ganska blåögt att tappa hakan inför Hondas "aktiva styrdämpare" som är en kopia av en tio år gammal Öhlinsprodukt?
 
Hondan är ungefär lika innovativ som nya ZX-10 eller nya R1. Det är magstarkt/okunnigt att kritisera 998 för att vara en konstruktion från 60-talet i ena andetaget och kalla CBR 1000 RR för ny i det andra.

Att utvecklingen går framåt har nog inte undgått någon och är förstås bra för oss som köper motorcyklar. Eller datorer. Eller strykjärn. Utvecklingen går tack och lov framåt och inte tvärtom.

Är det inte ganska blåögt att tappa hakan inför Hondas "aktiva styrdämpare" som är en kopia av en tio år gammal Öhlinsprodukt?[/QUOTE]



Så du menar att Öhlins har haft en elektronisk aktiv styrdämpare som är jämnförbar med Hondas nya?

Samt som har suttigt orginalmonterad från start?
 
usling skrev:
Så du menar att Öhlins har haft en elektronisk aktiv styrdämpare som är jämnförbar med Hondas nya?

Samt som har suttigt orginalmonterad från start?

Denna lanserade Öhlins för ungefär 46 år sedan. God jul!
 

Bifogat

  • mc_sd_mx.jpg
    mc_sd_mx.jpg
    6.7 KB · Visningar: 86
998

998:an är kanske "gammal" i jämförelse med MotoGP hojarna, men lita på att det inte sitter något gammalt skit i dom hojar som gick i Superbike. Den var ju en vinnarhoj -03 i alla fall. Att den sen är snyggare än 999 gör ju inget...
 
OlleR6 skrev:
Men den där ställer väl inte in sig själv när det börjar gå fortare?

ni pratar nog om olika saker nu....
öhlins styrdämparen är helt mekanisk/hydralisk och hastighetskänslig på så sätt att den dämpar när du får ett plötsligt snabbt styrslag/wobbel men dämpar mycket lite vid normala styrutslag.

nya hondan har kanske nått system som går efter hur fort man kör i km/h?
 
Nyteknik skrev:
Du menar progressiv? Med all säkerhet är den som alla annan stötdämpning det. Hondas "innovativa" bidrag till oss är elektroniken.
Vad gör elektroniken då? Som jag förstod det när jag ögnade igenom en text så blev det större motstånd i stötdämparen ju fortare det gick, det är väl något annat än progressiv fjädring?
 
OlleR6 skrev:
Vad gör elektroniken då? Som jag förstod det när jag ögnade igenom en text så blev det större motstånd i stötdämparen ju fortare det gick, det är väl något annat än progressiv fjädring?

Det spelar ingen roll; skit i om hojen har adaptiv elektronik för styrdämpningen, kassettväxellåda och rejsanpassad kylare från fabrik, det är skit ändå.
 
OlleR6 skrev:
Vad gör elektroniken då? Som jag förstod det när jag ögnade igenom en text så blev det större motstånd i stötdämparen ju fortare det gick, det är väl något annat än progressiv fjädring?

Det är väl styrdämparen som är elektrisk, inte stötdämpningen?

Progresiv fjädring är att fjäderkraften ökar mer än proportionligt i förhållandet till hoptryckningen; krävs alltså en gradvis ökande kraft för att deformera fjädern. Dom flesta fjädrar uppvisar progressivitet som Nyteknik säger!
 
valmers skrev:
Det spelar ingen roll; skit i om hojen har adaptiv elektronik för styrdämpningen, kassettväxellåda och rejsanpassad kylare från fabrik, det är skit ändå.
Jag tycker det är viktigt när jag ska toura fram å tillbaka till frankrike flera gånger i sommar, för de e just touring den e bra på, eller har jag förstått det fel? ;)

Axxexs skrev:
Det är väl styrdämparen som är elektrisk, inte stötdämpningen?

Antagligen så, lär mig hur det fungerar!
 
valmers skrev:
Det spelar ingen roll; skit i om hojen har adaptiv elektronik för styrdämpningen, kassettväxellåda och rejsanpassad kylare från fabrik, det är skit ändå.
Känns lite som att diskussionen har ballat ur i likhet med alla märkesdiskussioner. Kylaren är imponerande, kassetväxellåda vet jag inte vad det är men det låter fräckt som satan - går säkert hem vid korvmojjen, så då köper vi det - men elektronisk styrdämpare låter väldigt keff! Vad är det den skall åstadkomma som inte en vanlig styrdämpare fixar? Alltså vilket problem adresserar den?
 
Man kan kalla det adaptiv elektronik, progressiv dämpning eller något annat fint. Min enkla poäng är att Öhlins lanserade en styrdämpare med placering på gaffelkronan för ca 10 år sedan. Att Hondas reagerar på elektroniska impulser istället för mekaniska är kanske en förbättring. Det återstår att se.

På tal om bra idéer tycker jag Kawasakis att dra ramen över istället för runt motorn är en typisk sådan. Verkar ju mycket trevligt med en radfyra med lika tight och fin körställning som en twin.
 

Bifogat

  • trams.jpg
    trams.jpg
    16.4 KB · Visningar: 190
  • öhlins.jpg
    öhlins.jpg
    6.7 KB · Visningar: 100
  • zx.jpg
    zx.jpg
    87.9 KB · Visningar: 66
Nyteknik skrev:
På tal om bra idéer tycker jag Kawasakis att dra ramen över istället för runt motorn är en typisk sådan. Verkar ju mycket trevligt med en radfyra med lika tight och fin körställning som en twin.

Undrar om man tycker detsamma på verkstan... Har inte ZX12 eller nån av dom modellerna en liknande lösning? Servicevänlighet hade man tydligen glömt bort i det fallet..

/B
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top