Honda cbr1000rr startar ej

Ett fullladdat frisk 12v batteri skall ge 13,6v obelastat. Dyker det under 10-11v vid lätt belastning är det sannolikt kasst.
 
Med info ovan så har du tillräckligt för att göra en hyfsad första felsökning. Ju mer du kan konstatera att det inte är, desto närmare är du det faktiska problemet, ta inget för givet är väl min största lärdom.

Mkt gissande om tändstift, jag har själv haft hojar som startat på 3 stift och gått som skit, och andra som inte ville dra igång alls om ett var det minsta smutsigt. Se ovan, konstatera vad det inte är, och gå därifrån, gissa och anta inget som du inte bevisat.

Du bor i Helsingborg ? Blir det för mycket, eller du känner dig obekväm att göra jobbet själv så har du Johan i Påarp. Han är bra, riktigt bra på det han gör, och har humana priser. http://www.mc-service.nu/
 
Hej hej.
Tömde tanken samt på med ny bensin och påkopplade bilkabblar och efter några omgångar så gick den igång.:)
Hade igång den 1 timme sen stannade den och startade den flera gånger utan problem det visar sig att den startar utan problem när den blev varm.

2 timmar senare när den är kall så gör den samma sak som innan bara går igång i 1 sekund sedan stannar den igen

Blir nog någon verkstad som får titta på detta för har fått slut på tålamodet nu.
 
Om den startade när du kopplade in ett bilbatteri så har du troligen svaret där, ditt batteri är kasst. Att den sen startar lättare när den är varm är normalt.

Körde du den på tomgång den timmen den var igång eller var du ute och körde? Om det första så har du antagligen sotat igen stiften av för mycket tomgångskörning.
 
Hej hej.
Tömde tanken samt på med ny bensin och påkopplade bilkabblar och efter några omgångar så gick den igång.:)
Hade igång den 1 timme sen stannade den och startade den flera gånger utan problem det visar sig att den startar utan problem när den blev varm.

2 timmar senare när den är kall så gör den samma sak som innan bara går igång i 1 sekund sedan stannar den igen

Blir nog någon verkstad som får titta på detta för har fått slut på tålamodet nu.

svårstartad kall.. låter som ett ventilspels problem
för stort ventilspel vid kall = svårstartad
vid varm motor så minskar ventilspelet & hojen blir lättstartad
 
Nu har du fått en ypperlig ursäkt att byta hoj om du har en regering hemma!
 
Du svarar inte på några följdfrågor så det är ingen idé att fråga om den varit svårstartad de senaste 5-10 gångerna du kört med hojen. Ventilspelet krymper inte nämnvärt på vintern.

Batterier däremot åldras hela tiden. En ny kallstart med startkablar skulle kunna ge en ledtråd ifall den startar lätt eller om den är tjurig igen.

Har du ingen koll på servicehistoriken kan det vara läge att lämna in den på service. De byter gärna ditt batteri också så slipper du det.
 
9 gånger av 10 när en hoj har skumma besvär, särskilt med att starta, så är det ett trött batteri som är problemet. Startar hojen snällt med startkablar så tyder det på ett kasst batteri. En varm motor är markant mer lättstartad, så ett halvkasst batteri kan fortfarande orka skrämma liv i den då.
Att småstarta ett par gånger på vintern kan mycket väl peta ett lite halvdant betteri under gränsen för vad som krävs för att starta hojen.
Ventiler blir inte sämre av att hojen står still på vintern, så har den inte surat de senaste gångerna du startat innan du ställde in den för säsongen så ska de inte vara sämre nu.

Man testar alltid det billigaste och lättaste först, särskilt om det är det mest troliga felet.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top