Mina stift överlevde tre vändor med nyladdat batteri.
Jag körde sista vändan i januari i år. Startade som vanligt på första vevaxelvarvet. Jag har knappt hört hur den låter på startmotorn. Jag tog en paus i Vaxholm några minuter sedan startade jag som vanligt utan problem. Sedan parkerade jag utomhus, det kom snö så det blev inte av att jag tvättade hojen. Efter någon vecka eller två skulle jag köra ner i tvätthallen. Startmotorn snurrade på som tusan. Det blev kanske 4-5 halvlånga startförsök innan batteriet gav upp. Konstigt. Sabotage, fel i tändningslåset, säkerhetsbrytarna till stöd och koppling tänkte jag. Motorcyklar dör DireCkt om man kör på vintern.
Jag laddade ett dygn och testade igen. Tror att det var 10,6 volt på batteriet när jag körde på startmotorn. Kanske att den tände till en gång. Startade inte. Då tänkte jag att batteriet gjort sitt. Kan vara fem år gammalt.
Laddade batteriet en gång till. Rullade ner till tvätthallen och tvättade hojen ordentligt. Testade att starta när jag tvättat klart, dvs en timme i värmen. Efter tre försök och lite gas så startade hojen.
Köpte ett nytt batteri med 160 cca mot de 210 cca som originalbatteriet har. (380 kr mot 1000 kr.) Jag laddade det nya batteriet och monterade det. Hojen startade direkt.
När jag vaxat och gjort rent kedjan med tandborste och smort den så startade den direkt som vanligt så jag kunde åka runt i garaget för att moja in kedjesprayen ordentligt. Stod utanför en stund för att få upp temperaturen på kylväska och olja.
Mitt gamla batteri är nyladdat och efter en vecka visar det 13.16 volt.
Mina tändstift sitter svåråtkomligt så jag har inte kollat. De funkar ju efter flera plågsamma startförsök.
TDM:en som detta gäller har insprutning.
Så, återigen, testa det enkla först. Startkablar från ett bilbatteri.
Om jag visste hur gammalt ditt batteri är skulle jag kanske rekommendera att köpa ett nytt.
Ja förlåt att jag bloggar i teknikdelen