Honda CBR1000F - tråden

Plankan

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2011
Ort
0418 Omr.
Hoj
Honda CBR 1000f -89
:hej
Då firar vi idag 1.000 avklarade mil på hojen sedan inköp i slutet på aug 2011 :rock

Är bara att konstaterar milen går fort på en CBR 1000F :tummenupp
 

wesse74

wesse
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Bredbyn
Hoj
Honda CBR 1000F -96
Howdy cowboys :yoparty

Nu är Wesse åter på banan med en -96 SC24 i ett pinsamt fint skick, den hade gått 5100mil när jag handlade och hemresan från Karlshamn gav ytterligare 150mil på saldot (inkl hälsapåfolkvingel) och trots att jag bara haft den hemma sen 6juni har det hunnit bli ytterligare 100mil trots massivt skitväder :) Nu semester och förhoppningsvis mer mil och trevliga dagar
 

Plankan

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2011
Ort
0418 Omr.
Hoj
Honda CBR 1000f -89
Välkommen tillbaka :tummenupp

Det var något med en ofrivillig runda i diket som satte paus för dig om jag minns rätt :confused:

Blev skrot av den hojen antar jag....
 

wesse74

wesse
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Bredbyn
Hoj
Honda CBR 1000F -96
Tackarrrr :)

Japp, har läst om fenomenet att man tror sig tappa greppet för framhjulet i en kurva och rätar upp hojen för att faila med svängen, hamna utanför kanten och ner i diket. Har bokat in mig på en kurvkurs på bana för att lära mig lite djupare i grunderna :) -93:an blev sopor trots ett klanderfritt skick, det var åldern som satte stopp för allt. Men å andra sidan fick jag chans att köpa denna fina cykel istället som ska förfinas och förädlas helt enligt mitt tycke :) Hoppas få in lite bilder framöver :D
 

Polarvargen

Även gubbar kan åka RR
Gick med
9 Apr 2011
Ort
Tyringe
Hoj
Kawaski ZZR 1400,Honda CBR 1000f 1987, Honda CBR 1000f -87 RR och Honda CBR 1000f 1994
Jag har kört över 1000 mil sedan den 26/2 2012 :yoparty
Fast inte med hondan utan med min zzr 1400.

Om någon skulle vara intresserad så har jag 2 87 och en 94 som jag skulle eventuelt sälja till rätt pris.:rock
 

wesse74

wesse
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Bredbyn
Hoj
Honda CBR 1000F -96
Jag har kört över 1000 mil sedan den 26/2 2012 :yoparty
Fast inte med hondan utan med min zzr 1400.

Om någon skulle vara intresserad så har jag 2 87 och en 94 som jag skulle eventuelt sälja till rätt pris.:rock

:hihi Den 26/2 hade vi runt1,5 meter snö kvar, så inte förrän i maj var det eventuellt körbart här :)
 

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Ort
Bispgården
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Jaha ja, nu är det min tur att byta kedjespännaren på min maskin. Och blir att försöka få ihop det själv då firman i S-vall skulle ha 9000:- + delar. Och det lät som hutlösa priser i mina öron!? Så blir att lära sig fort då maskin rasslar som f-n även om den är varmkörd.. :(
 

wesse74

wesse
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Bredbyn
Hoj
Honda CBR 1000F -96
Jaha ja, nu är det min tur att byta kedjespännaren på min maskin. Och blir att försöka få ihop det själv då firman i S-vall skulle ha 9000:- + delar. Och det lät som hutlösa priser i mina öron!? Så blir att lära sig fort då maskin rasslar som f-n även om den är varmkörd.. :(

Jag klarade det utan vidare probs :) En Haynesbok kan vara bra att ha som stöd, spec för mig som blev tvungen att ställa in kammarna då jag missade lite med uppsträckningen av kamkedjan när jag lyfte ur bakre kammen. Ta den bakre för då är det lättare att få ur och i spännaren, men se till att täcka för så det inte ramlar ner saker som inte hör dit :) Jag fick jättebra tips via inlägg här på forumet så sök lite så ska du finna :) Sen har ju vår vän Guran justerat balansaxeln, det ville jag göra på den förra då jag hade hemska vibrationer i handtagen och han tydligen skrammel :) Kan ju vara bra att veta hur man gör och han kanske deklar med sig, testa och se :D
 

wesse74

wesse
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Bredbyn
Hoj
Honda CBR 1000F -96
Jag är Hasse Granholm
47 år
Bor i Västerås
Har 1st 1987 Honda CBR 1000F
( och en Kawa GPZ 750 84'a)

Tog mc kort som 16 åring. Höll upp med mc i 20-25 år men är nu tillbaka.

Skojigt initiativ :D

Anders Westman
Är 38år och bor i Bredbyn utanför Örnsköldsvik
Tog mc-kort -09 och körde lånad Xj400 -82 första säsongen, köpte sedan en -93 1000F som jag körde en säsong och sedan rev i molekyler och piffade till. Klotade förra sommaren och fick ta ett sabbatsår tills nu då jag köpte min nuvarande 1000f -96
 

wesse74

wesse
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Bredbyn
Hoj
Honda CBR 1000F -96
Någon som har testat eller har erfarenhet av att byta koppling på CBR 1000f -
jag åker på ett byte iallafall :(

Du Plankan, har du bytt koppling lr funderar du än??? Läste nånstans att det ofta räcker att byta fjädrarna, kan ju vara värt att checka iaf :D
 

Plankan

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2011
Ort
0418 Omr.
Hoj
Honda CBR 1000f -89
Du Plankan, har du bytt koppling lr funderar du än??? Läste nånstans att det ofta räcker att byta fjädrarna, kan ju vara värt att checka iaf :D

Näh,jag har inte fått tummorna loss till det ännu.

Faktum är att det endast är vid mycket "inspirerande" körning
som man känner av det kan börja slira lite.

Tänkte dock jag skulle beställa delarna samt även fjädrarna som du påpekar -
kalaset hamnar jo inte på mera än runt 1500:- med lameller fjädrar och packning........
 

Guran_101

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
Västerås
Hoj
1995 Suzuki RMX 250,1987 Honda CBR 1000F
Jag klarade det utan vidare probs :) En Haynesbok kan vara bra att ha som stöd, spec för mig som blev tvungen att ställa in kammarna då jag missade lite med uppsträckningen av kamkedjan när jag lyfte ur bakre kammen. Ta den bakre för då är det lättare att få ur och i spännaren, men se till att täcka för så det inte ramlar ner saker som inte hör dit :) Jag fick jättebra tips via inlägg här på forumet så sök lite så ska du finna :) Sen har ju vår vän Guran justerat balansaxeln, det ville jag göra på den förra då jag hade hemska vibrationer i handtagen och han tydligen skrammel :) Kan ju vara bra att veta hur man gör och han kanske deklar med sig, testa och se :D

Här kommer bilder och text hur man spänner balansaxeln.

http://cbrforum.com/forum/how-tos-81/balancer-adjustment-107818/
Lycka till.

//Hasse
 

Guran_101

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
Västerås
Hoj
1995 Suzuki RMX 250,1987 Honda CBR 1000F
Howdy cowboys :yoparty

Nu är Wesse åter på banan med en -96 SC24 i ett pinsamt fint skick, den hade gått 5100mil när jag handlade och hemresan från Karlshamn gav ytterligare 150mil på saldot (inkl hälsapåfolkvingel) och trots att jag bara haft den hemma sen 6juni har det hunnit bli ytterligare 100mil trots massivt skitväder :) Nu semester och förhoppningsvis mer mil och trevliga dagar
Härligt!
Välkommen tillbaka.:Bugar
 

XT

Medlem
Gick med
3 May 2005
Ort
Umeå
Hoj
BANDIT 1200N -03
Hej! Ny här på cbr-tråden. Är jättesugen på en billigare cbr 1000 (upp till ca 20 lopp) men har en frisk landsvägsreggad Honda (naturligtvis) xr 600 -94 som måste bort först. De kanske finns nån som vill byta eller känner till nån....som känner nån som vet nån som kan....:rolleyes:
 

Plankan

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2011
Ort
0418 Omr.
Hoj
Honda CBR 1000f -89
Jag gjorde det med kallmotor. Om det är rätt eller fel vet jag inte. Men tyst blev den.:tummenupp

Ok.
Nu är det inte för att den "låter" som sådan då sträckaren är bytt 2010 -
men jag tycker det har börjat komma mera vibrationer än det var från början då jag köpte den :va
 

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Ort
Bispgården
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
:huvet Jaha ja, nu var inte kedjespännaren mitt största bekymmer längre! Nu är jag i behov av kåpor till min pärla efter en härlig lowside på asfalt. Så ser ni några till salu så hojta till är ni snälla!!
 

jakobmagnusson

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2012
Ort
Enebyberg
Hoj
Honda CBR 1000F -89
Nu har grejerna kommit.
attachment.php

Hej!
Är det en förlängd backspegelarm på bilden? I så fall, var har du fått tag på den?
Mvh,
Jakob
 
Last edited:
Nyheter
Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Top