Honda CBR1000F eller Kawa ZZR1100?

Davidof

Sporthojsnörd
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Ådalen
Hoj
Ktm 790 adventure
Tycker inte du ska vara rädd för milen. Sköter man bara om dom lite är dom odödliga.
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Hej igen! Skakar liv i en gammal tråd som blivit aktuell igen.
Har en Kawa ZZR1100 -93:à på gång som ser fin ut men har gått så långt som 9900 mil. Är det alldeles för långt, speciellt för en Kawa? Jag har läst lite tester och fått uppfattningen att det är en rätt så ”bra” modell, alltså bättre än en Kawa brukar vara. Hojarna från Kawa på 80-talet vet jag höll dåligt och kunde rentav rasa om man var glad för att gasa. Hade en kompis som körde ihjäl ett par gpz1100-motorer, hehe.
Lyckas inte bifoga bild (error) men den är iallafall knallorange och lila metallic.
/Dan ”T-101”:yoparty

Var det inte Bike på 90-talet som hade en sådan (liknade färgsättning) som projekthoj. Skulle trimma den så den gjorde över 300 i verkligheten.
Kanske är den? Var rätt mycket trimmat om jag minns korrekt. Någon som kan hjälpa till med bild/gammal artickel?
 

DanHam

DanHam
Gick med
18 Mar 2019
Ort
Kävlinge
Hoj
-78 Honda CX500, -81 Honda CB750, -82 Honda CB900F2, -02 Honda Transalp, -10 Honda Varadero XL1000VA, -87 Honda CBR1000F
Har kollat nu, den hoppar ur 2:an o 3:an vid gaspådrag. Mycket jobb att fixa? Det är väl därför priset är så lågt. De ligger normalt på 23-25 tusen i bra skick utan fel.:va
Har inte skruvat Kawa, har bara haft Honda tidigare. Tänkte faktiskt plocka ur motorn och renovera den bl.a. byta lager till race-lager med hårdare och bättre ytbehandling. Både ramlager och vevstakslager då förstås.
Finns nog någon ombyggnadssats på nätet för de har många zzr som dragbikes.:rock
/Dan
 

DanHam

DanHam
Gick med
18 Mar 2019
Ort
Kävlinge
Hoj
-78 Honda CX500, -81 Honda CB750, -82 Honda CB900F2, -02 Honda Transalp, -10 Honda Varadero XL1000VA, -87 Honda CBR1000F
Tack för alla svar förresten, kanon.
IQ, jag ska faktiskt skriva till Bike och fråga om de har reportaget om detta tillgängligt digitalt eller om jag kan köpa en papperstidning.:tummenupp
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Var det inte Bike på 90-talet som hade en sådan (liknade färgsättning) som projekthoj. Skulle trimma den så den gjorde över 300 i verkligheten.
Kanske är den? Var rätt mycket trimmat om jag minns korrekt. Någon som kan hjälpa till med bild/gammal artickel?

Kommer du ihåg den där vidrigt gul-rosalila ZZR:en som Motospeed hade? Den skulle man fan va totalt färgblind för att gilla! :zpy :zpy :zpy
 

DanHam

DanHam
Gick med
18 Mar 2019
Ort
Kävlinge
Hoj
-78 Honda CX500, -81 Honda CB750, -82 Honda CB900F2, -02 Honda Transalp, -10 Honda Varadero XL1000VA, -87 Honda CBR1000F
Hej igen! Har nu köpt en Kawa ZZR 1100 -97:a i toppskick för 20 stora papp. Ett fynd tycker jag, dessutom i en färg jag aldrig trodde jag skulle få fatt i, mörkgrön metallic. Fyra ägare som verkligen skött den dvs. regelbunden tvätt o puts och förvaring inomhus. Säljaren hade för lite tid att köra, 20 mil förra sommaren. Motorn spann som en katt, allt original i fint skick, ljuddämparna hade inga repor eller bucklor och lacken var oxå fin. Funderar på en styrförhöjning, byta ut clipon mot ett vanligt styre, finns konverteringssats, inga problem. Någon som gjort det, kanske på en annan hoj? Givetvis tänker jag då sätta ett högre kåpglas typ double bubble och lite annat.
Visst är det kul att ändra och anpassa hojen som man vill ha den, finns massor med grejer, inget lull-lull utan sånt som förbättrar hojen. Jag är själv nöjd med köpet, och skulle man inte trivas med den kan man ju alltid byta.
Ha det gott och njut av det som är på gång, våren.

1505E431-C21A-4917-9462-299B82181BA7.jpeg
 

Gober

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2016
Ort
Sollentuna
Hoj
2st Aprilia + någon Ducati
Hej igen! Har nu köpt en Kawa ZZR 1100 -97:a i toppskick för 20 stora papp. Ett fynd tycker jag, dessutom i en färg jag aldrig trodde jag skulle få fatt i, mörkgrön metallic. Fyra ägare som verkligen skött den dvs. regelbunden tvätt o puts och förvaring inomhus. Säljaren hade för lite tid att köra, 20 mil förra sommaren. Motorn spann som en katt, allt original i fint skick, ljuddämparna hade inga repor eller bucklor och lacken var oxå fin. Funderar på en styrförhöjning, byta ut clipon mot ett vanligt styre, finns konverteringssats, inga problem. Någon som gjort det, kanske på en annan hoj? Givetvis tänker jag då sätta ett högre kåpglas typ double bubble och lite annat.
Visst är det kul att ändra och anpassa hojen som man vill ha den, finns massor med grejer, inget lull-lull utan sånt som förbättrar hojen. Jag är själv nöjd med köpet, och skulle man inte trivas med den kan man ju alltid byta.
Ha det gott och njut av det som är på gång, våren.

View attachment 460085
Grattis till köpet!
Om allting funkar så råder jag dig att vänta med att byta styre till senhöst/vinter när du ställer undan den för vintern. Att byta till högre styre brukar vara större projekt än de flesta tänkt sig då man ofta behöver längre vajrar och slangar samt i vissa fall modifiera kåpor och styrstopp. Trist att stöka med när säsongen är igång.
 

DanHam

DanHam
Gick med
18 Mar 2019
Ort
Kävlinge
Hoj
-78 Honda CX500, -81 Honda CB750, -82 Honda CB900F2, -02 Honda Transalp, -10 Honda Varadero XL1000VA, -87 Honda CBR1000F
Tack för det!
Bra tips att vänta till hösten, trist att bli stående under körsäsongen som du säger.
Funderar mest på om jag bara ska sätta ”distanser” på 25 mm och behålla standard clipon, kanske blir för liten höjning? Eller byta alltihop och sätta en konvertering till styre? Någon som har erfernhet?

B01E83D3-C59F-4618-9453-3BE3F4F8FF95.jpegCDFAFDDB-DADB-4AA8-9DAF-704B78D14611.jpeg
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Kör lite coreövningar i någre veckor istället, så sitter du bekvämt i flera timmar. Din kropp kommer dessutom att tacka dig. ;)
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Hej igen! Har nu köpt en Kawa ZZR 1100 -97:a i toppskick för 20 stora papp. Ett fynd tycker jag, dessutom i en färg jag aldrig trodde jag skulle få fatt i, mörkgrön metallic. Fyra ägare som verkligen skött den dvs. regelbunden tvätt o puts och förvaring inomhus. Säljaren hade för lite tid att köra, 20 mil förra sommaren. Motorn spann som en katt, allt original i fint skick, ljuddämparna hade inga repor eller bucklor och lacken var oxå fin. Funderar på en styrförhöjning, byta ut clipon mot ett vanligt styre, finns konverteringssats, inga problem. Någon som gjort det, kanske på en annan hoj? Givetvis tänker jag då sätta ett högre kåpglas typ double bubble och lite annat.
Visst är det kul att ändra och anpassa hojen som man vill ha den, finns massor med grejer, inget lull-lull utan sånt som förbättrar hojen. Jag är själv nöjd med köpet, och skulle man inte trivas med den kan man ju alltid byta.
Ha det gott och njut av det som är på gång, våren.

View attachment 460085
Ajajaj...just dom gröna i den färgen går sönder extra lätt! ?
Blir säkert trevligt.
Att kaworna från 80-talet skulle rasa lätt låter ärligt talat som Honda-myt.
Sköt dom, och misshandla dem inte så håller de flesta hojar.
ibland finns det typfel givetvis på vissa modeller, så även Honda.
Honda är stabila ur den synvinkeln, men absolut inte felfria de heller.

Men den hojen ser snygg ut, lite ovanlig i färgen, på ett positivt sätt. ?
Blir säkert toppen!

Har själv en gammal GPZ500S i perfekt skick, med en ovanlig grön lack (original).
Perfekt bra att ha hoj, och mycket rappare och mer användbar än man kan tro för en så gammal och liten hoj.

Förresten, hur mycket lägger du på tillbehör och styling nu med begränsad budget?
Med styre, kåpglas och annat så stiger priset lätt en 5 tusen eller så, och då finns det ju mer och nyare att välja på från start så att säga.
 

Bifogat

  • E405447B-3582-434B-9E4C-B737A4764432.jpeg
    E405447B-3582-434B-9E4C-B737A4764432.jpeg
    2.7 MB · Visningar: 10
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top