Honda CBR Fireblade 929 Info/Kritik

Ahlgren88

Medlem
Gick med
14 Oct 2008
Hoj
Suzuki GSXR 750 -00 Yamaha WRF450 -03 *SÅLD* Honda Fireblade 929RR -00 *SÅLD* Yamaha R1 -98 *SÅLD*
Hej!

Tänkte köpa mig en Honda CBR Fireblade 929 -00

Och skulle vilja veta så mycket ni kan berätta om den innan ett eventuellt köp?

Bekväma att köra?

Vanliga fel?

m.m.

Kör i dagsläget en Yamaha R1 -98.

Väldigt tacksam för lite info.

MVH

har ägt en 00:a, gillade den mkt, en mk bra allroundhoj, bra sittställning, inga kända typfel vad jag vet, det e ju en honda;)

Har varit nära att köpa en 929 många ggr, en skottsäker, snygg sporthoj utan några egentliga sjukdomar, det ör ju en Honda....bara handla!

var väl ngr garanti grejer..ngt med kopplingsarmen tror jag..

annars skottsäker moppe..:tummenupp

Jag körde en 929 under 3 säsonger och över 2000 mil, körmässigt och prestandamässigt så är den som äldre R1:or, insprutning dock som kan vara lite ryckig under 3000 varv. Jag tyckte den var snäll o serva, byta olja och filter samt bromsbelägg fram var lätt gjort, oljan kommer man åt utan att riva någon kåpa. Byta tändstift är INTE lika roligt eller termostaten..

En del säger att Hondan är "slät" i karaktären? Måså vara hänt, men mest ett elakt rykte..Den är ju mera"teknik" än r1 med keramiskt belagda cylindefoder, avancerad exup som styrs av en mängd olika saker.

Svaga saker..Kopplingsarmen ner i motorn, orginalet var klent på de första modellerna ialla fall, relativt lätt och billigt att göra själv om du kan skruva..min gick av ialla fall och fick uppdateras till en grövre modell.

En annan sak, kan vara bagatellartad o finnas på flera hojar, kulleden till backspeglarna glappade upp sig, samt att de inte var så klara att titta bakåt i lite högre farter.

Min hoppade igång och gick, dock så hade jag lite elektroniska fel på min så jag fick lämna in o felsöka, hade även tändstift som gängade upp sig så det "sotade" ur vid tändstiftet, samt en knasig sak, instrumenttavlan vid varvräknaren, så hade det "glödit" hål som en smal rimpa vid ca 8000 rpm, precis som om höljet var för tunnt:va mycket småstrul kan bero på tidigare ägare som fipplat en del med elektroniken på min med ombyggd undertail etc..så det kan ha varit följdfel från en klåpare. Då jag vet en som körde en fin sådan orginal pararellt med min och mig veterligen har han aldrig haft några fel alls..han är nog nöjd för han kör den ännu:)

Problem som sagt lite på elektroniken, även någon bränsleslang som kunde klämmas sönder, men det är nog åtgärdat för länge sen redan..Min gillade bromsbelägg fram, men tror mest det var dags för en renovering av bromsok..körde en del bana iofs..:rolleyes:Den har mycket fin styrrespons, lätthanterlig och det är en riktigt lätt hoj dessutom, samt att jag tycker 929:an är rikigt´stilsnygg:tummenuppKänns den bra, så köp:)

Last edited:
Underbar hoj och en av få som jag saknar av de som passerat genom åren. Lite klent med effekt dock så det skadar inte med helsystem/PCIII/nerdrevning. Dessutom ville hojen i backen och ner i diken hela tiden men jag vet inte om det var hojen fel....

En jättebra hoj som är bra på allt så den blir faktiskt tråkig att åka på!!
Jag gick från en -99 R1 till en -01 fireblade och visst den startar och går fint med insprutningen och så, rycker under 3000 varv men det går att trolla bort med en pcII. Saknade dock "spetsen" i hojjen som du har i en R1!!!
den är helt enkelt för bra,
lite slätstruken så att säga. Kompisen har en och han är toknöjd pga det är japans svar på en volvo 940, alldeles perfekt utan att vara allt för upphetsande.:tummenupp

Har haft en 929 som var SF-kittad och Acra helsystem, PC3 135hk och 100Nm på osten, jämn och fin kurva. perfekt som fighter om man drevade ner den 1 kugg fram o 3 bak. Har för mig att problemet med kopplingen skulle åtgärdas på garantin o om det är gjort så stansades det in ett kryss innan ramnr.

Jag har inte haft några problem gällande funktionen.
Den bara går och går, men sportis har en poäng med ryckig gång under 3000 rpm.
Hittar du ett ex med styrdämpare så är det ett plus, för den fladdrar gärna ur kurvor med ojämn beläggning.
Bra hoj.
2100 mil på tre säsonger utan mankemang.:tummenupp

Jag köpte min i våras, sålde den nu i höstas...

Jag har inte så mycket att jämföra med, men jag tycker det var en kanonhoj...plus att den är snygg ;) (se mina bild)...

Det lite tråkiga med min var att 2ans växel började strula, så det var antingen lägga 10.000 på renoveringen (nej, inget jag ville/kunde göra själv) eller sälja...la ut den och fick ett mycket bra bud, så den såldes...
Och ska sanningen fram så ångrar jag mig lite...

Har tittat lite på 954an...någon som kan säga positiva/negativa saker om den?

Är det i stort sett samma hoj som 929an? hur är effekt-skillnaden?
Saker som är bättre/sämre jämfört med 929an?

Last edited:
Den har en ganska snäll effektkurva, vilket gör den otroligt lättkörd. Många klagar på att den rycker under 3000 RPM, men jag tycker inte det är så farligt, och då har jag kört en hel del i Stockholm City. Har hört om folk som har kittat den med Power commander och så löst "problemet".

Jag har tidigare kört motard och en ZX6R som stora hojar, och tycker 929:an är en riktigt bra och trevlig hoj. Perfekt för mig att växa i. Går otroligt fint. Drar 8L/100km vid blandad körning. Tokinspirerad lite mer och vice versa för touringtempo.

Har aldrig haft något problem med min. Sitter otroligt bra, och jag är 186cm över havet. Det mest negativa är att mitt framdäck är slitet och vädret är kasst. :gnissla

Får hålla med tidigare talare. Trevlig maskin som funkar till det mesta, körde bl.a. en dag på anderstorp med min innan jag tvingades sälja den och det var mycket trevligt. Att den skulle vara slö hänger helt och hållet på ens egna referensramar, håller man varvet uppe så flyttar det på sig duktigt.
Saker jag gillade speciellt var utrymmet under kutsen som är mycket väl tilltaget (relativt) samt att kutsen hoppar upp mha fjäder, bara vrida nyckeln. Typsikt Honda-bror-duktigt.
Alltså; trevlig att köra, praktisk, driftsäker.

Jag körde en 929 under 3 säsonger och över 2000 mil, körmässigt och prestandamässigt så är den som äldre R1:or, insprutning dock som kan vara lite ryckig under 3000 varv. Jag tyckte den var snäll o serva, byta olja och filter samt bromsbelägg fram var lätt gjort, oljan kommer man åt utan att riva någon kåpa. Byta tändstift är INTE lika roligt eller termostaten..

En del säger att Hondan är "slät" i karaktären? Måså vara hänt, men mest ett elakt rykte..Den är ju mera"teknik" än r1 med keramiskt belagda cylindefoder, avancerad exup som styrs av en mängd olika saker.

Svaga saker..Kopplingsarmen ner i motorn, orginalet var klent på de första modellerna ialla fall, relativt lätt och billigt att göra själv om du kan skruva..min gick av ialla fall och fick uppdateras till en grövre modell.

Min hoppade igång och gick, dock så hade jag lite elektroniska fel på min så jag fick lämna in o felsöka, hade även tändstift som gängade upp sig så det "sotade" ur vid tändstiftet, samt en knasig sak, instrumenttavlan vid varvräknaren, så hade det "glödit" hål som en smal rimpa vid ca 8000 rpm, precis som om höljet var för tunnt:va mycket småstrul kan bero på tidigare ägare som fipplat en del med elektroniken på min med ombyggd undertail etc..så det kan ha varit följdfel från en klåpare. Då jag vet en som körde en fin sådan orginal pararellt med min och mig veterligen har han aldrig haft några fel alls..han är nog nöjd för han kör den ännu:)

Problem som sagt lite på elektroniken, även någon bränsleslang som kunde klämmas sönder, men det är nog åtgärdat för länge sen redan..Min gillade bromsbelägg fram, men tror mest det var dags för en renovering av bromsok..körde en del bana iofs..:rolleyes:Den har mycket fin styrrespons, lätthanterlig och det är en riktigt lätt hoj dessutom, samt att jag tycker 929:an är rikigt´stilsnygg:tummenuppKänns den bra, så köp:)

Tack för alla bra svar.

Men du skriver "körmässigt och prestandamässigt så är den som äldre R1:or"

Du menar att den är väldigt lik t.ex. en Yamaha R1 -98. Jag känner att jag är ute efter lite annan körställning, men då är kanske inte fireblade nåt att kolla på eller? Jag tycker jag hört bra kritik om körmässigheten och komforten på firebladen.

954an var också en kanonhoj, om jag förstått det rätt är det stora skillnader mot 929an på många områden. Vikt/effekt/chassi förbättrades betydligt.
Även om effekten var bra tyckte jag den jag hade blev perfekt med nerdrevning -1 fram och +2 bak.

Tack för alla bra svar.

Men du skriver "körmässigt och prestandamässigt så är den som äldre R1:or"

Du menar att den är väldigt lik t.ex. en Yamaha R1 -98. Jag känner att jag är ute efter lite annan körställning, men då är kanske inte fireblade nåt att kolla på eller? Jag tycker jag hört bra kritik om körmässigheten och komforten på firebladen.

Nu har jag inte så kört R1-98 mer än några mil men jag upplever dom som väldigt olika. Hondan inger som alltid förtroende, R1:an fladdrar och far. Körställning är väldigt individuellt men jag sitter mycket bättre på 929:an. Som någon nämnde ovan så är hojen som gjord för att vara fighter. Jag ångrade mig att jag inte kittade om min tidigare! Angående rycket i insprutningen så upplevde jag det som värst vid apex när man går från avslag till påslag. Hojen tar gärna ett skutt ut vilket det inte alltid finns utrymme för.... Med PCIII så försvann problemet helt.

Det mesta har redan sagts, men jag skriver ändå!

Kärlek vid första ögonkastet! En mycket kompetent, smidig och vacker maskin som älskar kurvor. Bra med effekt i förhållande till den låga vikten! Man sitter helt ok trotts att det är en RR hoj. Knävinkel är inte extrem, men det är absolut ingen touring hoj. Hojen känns bra kvalitetsmässigt och den är mycket genomtänkt. Bra med last utrymme under cutsen (RR kombi)!! :)

Någon som vet vad det är för serviceintervall på en Honda fireblade 929 -00?

Den jag kollar på har gått drygt 3500 mil. Och killen ska ha utfört ventiljustering,bytt olja stift och filter.

Tacksam för svar.

Någon som vet vad det är för serviceintervall på en Honda fireblade 929 -00?

Den jag kollar på har gått drygt 3500 mil. Och killen ska ha utfört ventiljustering,bytt olja stift och filter.

Tacksam för svar.

stora servicen vid 2.400 mil och då ska ventiler kollas.

var noga med att få protokollet från ventilkollen.

så du ser vad dom mätt upp ventilspelet till
sen är det väl var 600 mil..3.200 osv..

stora servicen vid 2.400 mil och då ska ventiler kollas.

var noga med att få protokollet från ventilkollen.

så du ser vad dom mätt upp ventilspelet till
sen är det väl var 600 mil..3.200 osv..

Ja okej, men ventiljustering görs väl inte var 600 mil?

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back