Honda CBR FireBlackBird Byggtråd

Grym konstruktion på bakramen:tummenupp
Ser både snyggt och hållbart ut.

Angående luftburken så tror jag inte det är så vettigt att kapa främre delen om du ska ha kvar dina cv-gasare.
 
Jäklar du Jezze! Fina framsteg! Känns som vi är tillbaka i februari om man tittar ut över Umeå nu! :huvet

Lyckatill! :tummenupp

Jag åker ner till övik nästa helg och hämtar ett H4á xenon kitt till min, Det är 2 lampor i det kittet, ska vi provmontera i din lykta? det är singelbeam så dom bygger inte så mycket bakåt om jag fattat det rätt.


Jo nu jävlar ska de byggas klart! :yoparty

Jo vi kan provmontera de efter helgen nån gång, kika på hur de ser ut iaf :tummenupp
 
Grym konstruktion på bakramen:tummenupp
Ser både snyggt och hållbart ut.

Angående luftburken så tror jag inte det är så vettigt att kapa främre delen om du ska ha kvar dina cv-gasare.

Jo nog håller de alltid, tur jag inte svatsade allt själv med min gasfria svets från Rusta :hihi


Jasså du tror inte de går? jag har ju modifierat den redan, blackbird orginalburken ser absolut inte ut som denna, däremot ser ju cbr´en ut ungefär som denna.
Jag ska fundera ut en lösing på de där problemet..

Ser bra ut jens! Hinner du klart då?!

Tvivlar du? klart jag hinner klart! :tungan
 
Last edited:
Man tager vad man haver, som mn brukar säga.. :)

Har kapat 30-40cm rör på varje sida av oljekylaren, rören va "lindad" ett varv för att slippa svetsa om rören..
För att skarva ihop rören igen avnänder jag kopparrör för att de är lätt att vinkla, vrida, forma.. och kanske lite av att jag råkade ha de hemma :)

Detta ska silverlödas som de så fint heter för att kunna sammanföra stål med koppar :tummenupp
Far står för gassvets och kunskap :yoparty
(rören kommer döljas med lämplig nätstrumpa)

Tillverkade även mitt seriösate fäste någonsin! synd att de inte kommer synas bakom grenröret :hihi (fästet till oljekylaren)

De va allt jag hade på hjärtat idag:tummenupp
 

Bifogat

  • rör1.JPG
    rör1.JPG
    110.9 KB · Visningar: 88
  • rör2.JPG
    rör2.JPG
    61.8 KB · Visningar: 65
  • rör3.JPG
    rör3.JPG
    87.2 KB · Visningar: 80
  • rör4.JPG
    rör4.JPG
    74.5 KB · Visningar: 89
  • fäste1.JPG
    fäste1.JPG
    98.6 KB · Visningar: 117
Jo nog håller de alltid, tur jag inte svatsade allt själv med min gasfria svets från Rusta :hihi

När jag tillverkade min bakram köpte jag en gasfri svets från Clabbe, hade hoppats att den skulle funka men icke... Var också tvungen att lämna bort helsvetsningen. Firman som jag lämnade in den till bara skrattade åt mina svetsar:D
 
När jag tillverkade min bakram köpte jag en gasfri svets från Clabbe, hade hoppats att den skulle funka men icke... Var också tvungen att lämna bort helsvetsningen. Firman som jag lämnade in den till bara skrattade åt mina svetsar:D

hehe, jag känner igen de där, snacka om värdelös svets!, funkar juu att punkta ihop saker men inge mer :huvet
 
En liten update:

Avgaset lindat
Oljekylaren klar
Avgaset delvis moterat
Udertailtillverking påbörjad
Fäste för slipon tillverkat
2 st bilder på "helheten" en med blixt och en utan blixt för att visa hur de eg. ser ut.


Saker som ej är med på bild:

Gasvirar moterad
Luftburken är färdigspacklad, återstår lite skruvig, (bild kommer senare)
 

Bifogat

  • fästeljud1.JPG
    fästeljud1.JPG
    104.8 KB · Visningar: 247
  • undertail1.JPG
    undertail1.JPG
    117.2 KB · Visningar: 159
  • helhet2.JPG
    helhet2.JPG
    92.5 KB · Visningar: 104
  • helhet1.JPG
    helhet1.JPG
    131.2 KB · Visningar: 102
  • olje1.JPG
    olje1.JPG
    122 KB · Visningar: 108
  • avgas1.JPG
    avgas1.JPG
    133.4 KB · Visningar: 99
Har kapat 30-40cm rör på varje sida av oljekylaren, rören va "lindad" ett varv för att slippa svetsa om rören..
För att skarva ihop rören igen avnänder jag kopparrör för att de är lätt att vinkla, vrida, forma.. och kanske lite av att jag råkade ha de hemma :)

Detta ska silverlödas som de så fint heter för att kunna sammanföra stål med koppar :tummenupp
Far står för gassvets och kunskap :yoparty
(rören kommer döljas med lämplig nätstrumpa)

Hoppas inte farsgubben din värmde för mycket bara, när jag flyttade min oljekylare så tigsvetsade jag och då blev det så varmt att gummislangen under presskopplingen tog stryk och började läcka olja vid uppstart. Problemet löstes genom att trä över en limfylld krympslang och värma på, inte snyggt men tätt...:D
 
Snyggt jobbat Jezze_! Snart dax för uppstart? Jag hoppas på premiär turen till helgen jag! :banana När ska den in på lack? Blir den svart som natten eller?
 
Hoppas inte farsgubben din värmde för mycket bara, när jag flyttade min oljekylare så tigsvetsade jag och då blev det så varmt att gummislangen under presskopplingen tog stryk och började läcka olja vid uppstart. Problemet löstes genom att trä över en limfylld krympslang och värma på, inte snyggt men tätt...:D

Här kyldes det friskt! i form av vattendrängt papper, så de ska nog gå bra :tummenupp
Men man ska aldrig säga aldrig... :rolleyes:

Snyggt jobbat Jezze_! Snart dax för uppstart? Jag hoppas på premiär turen till helgen jag! :banana När ska den in på lack? Blir den svart som natten eller?

In på lack? jag lackar ju själv, här ska inte has brottom :hihi
Ja de kanske blir en sväng i helgen om jag får nått liv i fanskapet :tummenupp
Den blir svartare än en Svartfågel :)
 
Last edited:
På bild 6. har du ett fäste till ljuddämparen....inte permanent va?

Blir det fler varianter av svart ?
Hur som, bra blir det.:tummenupp
 
På bild 6. har du ett fäste till ljuddämparen....inte permanent va?

Blir det fler varianter av svart ?
Hur som, bra blir det.:tummenupp

Glöm bild nr 6, ljudet sitter numera under motorn..

Ja de blir mer svart!
Tank, framskärm och bakdel blir svart
Gafflarna kommer att bli uppdaterad med svart krympslang :tummenupp
Har inte kommit på nåt bra sätt att få sliponet svart...
 
Krympslangen runt gafflarna är på plats. dock är de inte svart utan mer grå.
dessutom va de inte så lätt att få den att krympa rätt. den är 70mm från början och ska ner till 50mm, vilket gjorde att det blev bubblor lite här och var. som tur va kunde man vända det innåt så de knapp syns.
finns dock material kvar för minnst båda gafflarna så de går att göra om.

slutresultat: bättre än orginal, och man slipper lacka. dock en dyr metod gämfört med lackering men man slipper oroa sig för att de ska bli skador inne i gaffelbenen..
 

Bifogat

  • svartagafflar2.jpg
    svartagafflar2.jpg
    83.7 KB · Visningar: 130
  • svartagafflar1.jpg
    svartagafflar1.jpg
    77 KB · Visningar: 123
  • svartagafflar3.jpg
    svartagafflar3.jpg
    139.4 KB · Visningar: 202
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top