Honda CBR 919 turbo

Jo jag har en fin leverantör av laserskuret. Bara att jag måste ta med mig ritningen.. Därför har jag börjat på med CAD.
Som vanligt har jag kollat med Marklund och de har byggt många cbr turbos och de gav 205-210 hk på hjulet vid 0,8 bar. Där i krokarna hoppas jag hamna men med sluttryck på 1,2 bar��
Så din maskin kommer vara nåt helt annat ��
Kanske kan jag lura fram nån hk extra med vassare kammar.
Nu är räserfjädrarna hemkomna och monteras i helgen��

Angående topp packning så tog jag med en skiva av packningen till skäraren och det blev bara 40 euro st. En annan firma ville ha 3 dubbelt! Så det lönar sig att kolla runt :)

Vad siktar du på för effekt?
 
Jag tror jag har en 2mm alupackning som hänger på en spik i garaget. Har för mig att det var nåt med hålet för oljan. ska kolla.
 
Halloj lånar tråden lite eftersom vi bubblar om topp packning och lösningar kring det, jag har ju en CBR1100xx turbo som är Marklund byggd från början, med 3 original packningar för kompsänkning.
Detta finns det ju lite blandade känslor kring då det inte är helt ovanligt att packningen går vid lite högre ladd över 0,8 typ.
Skulle det vara bättre att använda den princip med att dela en orginalpackning och tillverka en spacer istället för mitten delen i originalpackningen ?

Bara en fundering då jag själv skall byta till ny packning på min Blackbird snart .
Med vänlig hälsning Björne
 
sssVanligt jävla. Eller mer korrekt ss4212 som det hette förr. Inte kollat än. Tar hellre lätt salongsfylla i varma goa soffan nu, än en sväng förbi garaget när det är -15ute.
funkar 300spänn +frakt om den är ok?
 
Min plan är att göra precis som du skriver med spacer. Jag har brukat köra med rostfri packning men nu får jag se om jag går över till Alu istället när Elffors kanske hade en som passar..

Elffors, hur var det med oljehålet? Är det strax under 2 mm diameter?

Halloj lånar tråden lite eftersom vi bubblar om topp packning och lösningar kring det, jag har ju en CBR1100xx turbo som är Marklund byggd från början, med 3 original packningar för kompsänkning.
Detta finns det ju lite blandade känslor kring då det inte är helt ovanligt att packningen går vid lite högre ladd över 0,8 typ.
Skulle det vara bättre att använda den princip med att dela en orginalpackning och tillverka en spacer istället för mitten delen i originalpackningen ?

Bara en fundering då jag själv skall byta till ny packning på min Blackbird snart .
Med vänlig hälsning Björne
 
Halloj lånar tråden lite eftersom vi bubblar om topp packning och lösningar kring det, jag har ju en CBR1100xx turbo som är Marklund byggd från början, med 3 original packningar för kompsänkning.
Detta finns det ju lite blandade känslor kring då det inte är helt ovanligt att packningen går vid lite högre ladd över 0,8 typ.
Skulle det vara bättre att använda den princip med att dela en orginalpackning och tillverka en spacer istället för mitten delen i originalpackningen .
Bara en fundering då jag själv skall byta till ny packning på min Blackbird snart .
Med vänlig hälsning Björne

Jag kanske har en rostfri 2mm som du kan få .
Skicka pm isf så kollar jag om dom är kvar .
Ger 8.75:1 med en original 0.3mm på varje sida

M
 
Nu har jag kollat. Det hänger mycke riktigt en packning på en spik där nere men den saknar örat där oljekanalen för matning till toppen ska vara.
Det går nog svetsa på ett öra, o få det att funka men se det som plan b.
 
Då kör jag nog på med min A-plan, gör ritning och skär ut en i rostfritt istället. Tack för att du kollade!!:tummenupp

"Nu har jag kollat. Det hänger mycke riktigt en packning på en spik där nere men den saknar örat där oljekanalen för matning till toppen ska vara.
Det går nog svetsa på ett öra, o få det att funka men se det som plan b. "

Kinugawa 20t kompressorhus, billethjul och WG har anlänt, likaså ventilfjädrarna ;)
Saknar bara nya lagren nu.
 
Last edited:
Nya lager i både vev och stakar. Alla innanför spec. uppmätt med plastigauge. Och jag är så grymt nöjd !:tuttar
 
Monterade vevhusventilation i motorn, så det inte ryker från turbon i onödan.
IMG_0037.JPG
IMG_0036.jpg

Nya stål och fiberlameller blev det också.
IMG_0039.JPG
 
så lycklig den skall bli när den får andas ut när tvångs matningen bliver den för mycket :)
 
Jajemen _bagarn!

APE pinnskruven till GSXR 1000 ramlager passade bra till CBR-topplocket, rätt längd och allt! Lite för grov för toppen så hålen lär borras ur så blir det bra.
IMG_00501.jpg
 

Bifogat

  • IMG_0050.jpg
    IMG_0050.jpg
    621.2 KB · Visningar: 78
Last edited:
Sådär är den analoga versionen av Powercommander5 + mapsensor ihopsnickrad.
IMG_0992.jpg
IMG_0994.JPG

Tjocka toppackningen är klar också.
IMG_0996.JPG
IMG_0997.JPG
 
Shims till kibblewhitefjädrarna sitter på plats (1.26" monteringshöjd), topplocksskruvhålen uppborrade, toppen provmonterad.
IMG_0999.JPG
IMG_1001.jpg

Hjulen skall blästras och ev. pulverlackas. Hade tänkt mig silvermetallic men det finns tydligen inte med pulverlack. Får se om det blir vanlig härdlack istället.
 
Last edited:
Biltemas färg.. Jag var noga och målade motorkåporna med grundfärg sen svart motorfärg. Artikelnumren stämmer med rekommendationen men det blir blåsor i täckfärgen. Som när det är olika lösningsmedel och färgsystem. Jag vill svära mycket nu??
 
Shims till kibblewhitefjädrarna sitter på plats (1.26" monteringshöjd), topplocksskruvhålen uppborrade, toppen provmonterad.
View attachment 427202
View attachment 427203

Hjulen skall blästras och ev. pulverlackas. Hade tänkt mig silvermetallic men det finns tydligen inte med pulverlack. Får se om det blir vanlig härdlack istället.
Pulverlack finns nog i alla nyanser .Finns t.om pulverlack som är nästan som krom
 
Intercoolern anpassas nu till maskinen. Ska stuka den lite för att få till svängradien.
IMG_0097.JPG
Motorn sitter i ramen, ska nu vara laddsäkrad med 8,6 i komp, starkare ventilfjädrar och topplockspinnbultar.
IMG_0059.JPG
 
Last edited:
Uppstarten gjord och motorn gick fint på alla burkar:tummenupp.
Förgasarna flödade över det värsta jag varit med om och sen stod de och läckte bensin trots att pumpen var avslagen:crash. Det blir att sätta upp hela bränslesystemet på bänken och börja med att justera in bränsletrycket från Malpassin ~0,2 bar, samt kolla av flottörhöjderna:fakta.
Måste har gjort nåt generalfel, de läckte inget förra året. Kan jag ha vikt returen eller kopplat en slang fel?? Jaja bara att ta isär och mäta upp å justera.
Nu är det bra med svängradie igen!
IMG_0137.JPG
IMG_0138.JPG
IMG_0139.JPG
 
Kommer bli en fest när du får ut den där på vägarna! snyggt jobbat
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top