Honda cbr 900rr fireblade är "död"

roffe78

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2011
Ort
eskilstuna
Hoj
1995,hondacbr 900rr fireblade
tjenare!!har precis skaffat en cbr900rr-95:a startade den igår utan problem och körde ca 200m från garaget till lägenheten hojen stod avstängd i ca 45min sen när jag skulle starta den så tänder den inte....nån som har något förslag på vad det kan vara?????
//roffe
 
Det kan vara laddningsregulatorn ganska känt fel...
på den hojen ,, annars så kanske du behöver ett nytt batteri
 
Det kan vara laddningsregulatorn ganska känt fel...
på den hojen ,, annars så kanske du behöver ett nytt batteri

batteriet är helt nytt men vet inte om 6amp är tillräckligt??vart sitter laddningsregulatorn??och har du nån susning om vad den kostar??


sitter ett helt nytt batteri på den..


sitter ett helt nytt batteri på den..

Har det regnat?
Bensinkran?

det har inte regnat....
 
Last edited:
ok vi börjar med det enklaste felsökningsschemat man kan tänka sig och bör börja med istället för o o tjata om det ena o det andra hit o dit.

1. hur står dödarknappen på styret? Bränslekran?
2. drar motorn runt på startknappen
3. om motorn drar runt men inte tänder?
4. luktar det bensin om den? i sådana fall är den sur.
5. kan du höra någon bränslepump som surrar till när du vrider på nyckeln
6. mät spänningen över batteripolerna. här borde vi ha en friska 13V

Behöver jag fråga om du har bränsle i den?
Chok? det är ju trots allt en honda
 
ok vi börjar med det enklaste felsökningsschemat man kan tänka sig och bör börja med istället för o o tjata om det ena o det andra hit o dit.

1. hur står dödarknappen på styret? Bränslekran?
2. drar motorn runt på startknappen
3. om motorn drar runt men inte tänder?
4. luktar det bensin om den? i sådana fall är den sur.
5. kan du höra någon bränslepump som surrar till när du vrider på nyckeln
6. mät spänningen över batteripolerna. här borde vi ha en friska 13V

Behöver jag fråga om du har bränsle i den?
Chok? det är ju trots allt en honda
 
Last edited:
ok vi börjar med det enklaste felsökningsschemat man kan tänka sig och bör börja med istället för o o tjata om det ena o det andra hit o dit.

1. hur står dödarknappen på styret? Bränslekran?
2. drar motorn runt på startknappen
3. om motorn drar runt men inte tänder?
4. luktar det bensin om den? i sådana fall är den sur.
5. kan du höra någon bränslepump som surrar till när du vrider på nyckeln
6. mät spänningen över batteripolerna. här borde vi ha en friska 13V

Behöver jag fråga om du har bränsle i den?
Chok? det är ju trots allt en honda

1.knappen står på run
2.motorn går runt.
3.den verkar inte tända till.
4.det luktar lite bensin om den.
 
Titta om den ger gnista. Är tändstiften svarta/blöta? Då har den troligtvis surat igen.
Då kan man skruva ut alla stiften och köra ett par sekunder på starten, sen blåser du ur varje cylinder med tryckluft.

Se till att batteriet är fulladdat och kör igång hojen, testa först utan choke 1 eller 2 försök. Kör den inte så korta sträckor i framtiden ;)
Så hade jag gjort iaf, finns säkert bättre lösningar..
 
Precis som de andra har sagt här. kolla att du får gnista genom att ta antingen ett annat stift o anslut och jorda mot blocket eller ta ur ett befintligt stift.
Och har du nu gnista och som föregående personer har sagt är de blöta är de sura. men en del stift kan bli väldigt kinkiga om de väl en gång har blivit sura. Det finns säkerligen en del som kan berätta i vad o hur man skall tvätta rent dom. (T-röd ???)

Min brors 125:a blev tok cp när han körde den många korta sträckor (typ2-300 meter). Vi hoppas på alla enkla fel :-)
 
batteriet är helt nytt men vet inte om 6amp är tillräckligt??vart sitter laddningsregulatorn??och har du nån susning om vad den kostar??




laddningsregulatorn sitter i bakkåpan .å så som någon annan skrev så ska du ha friska 13 när du mäter batteriet,

batteriet är helt nytt men vet inte om 6amp är tillräckligt??vart sitter laddningsregulatorn??och har du nån susning om vad den kostar??




laddningsregulatorn sitter i bakkåpan .å så som någon annan skrev så ska du ha friska 13 när du mäter batteriet,

helst ska ju hojen vara igång när du mäter du ska gasa upp den till 5000 varv har jag för mig.
 
Last edited:
tjoho!!!nu funkar hojen igen....lite rengörning av stiften gjorde susen...STORT TACK för all hjälp...
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top