Honda CBR 600F

Eaglewall

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2024
Hoj
Honda CBR 600F 1987
Tjena

Jag har en Honda CBR F1 (Hurricane) från 1987.

Är sugen på lite modernare stuk, har hört att man bland annat kan sätta på en CBR F1 front samt en Yamaha R1 (typ 1999) bak

Någon som har några erfarenheter/tips kring detta? Alla svar mottages tacksamt
 
Last edited:
Om din hoj är i fint skick skulle jag ha sålt den och köpt en modernare CBR istället. Är den inte så fin kan du få dit vad som helst i kåpväg, i princip. Hojen på bilderna ser ut att vara en 93-94, men det är skit samma. Pyssla på!
 
Om din hoj är i fint skick skulle jag ha sålt den och köpt en modernare CBR istället. Är den inte så fin kan du få dit vad som helst i kåpväg, i princip. Hojen på bilderna ser ut att vara en 93-94, men det är skit samma. Pyssla på!
Vilken generation tänker du? F4 för insprut?

varför borde jag sälja ?
 
varför borde jag sälja ?
Därför att det alltid kostar mer att byta ut prylar - min högst personliga åsikt är att - ombyggnad av befintlig mc görs bara om man a) har en kraschad hoj o saknar vagnskadeförsäkring b) hittar ett kraschat objekt o älskar att meka (o då ska man ha resurser för det, verkstad, verktyg, tid) c) skall bygga om för bankörning. Att byta fotpinnar o blås är kanske inte en investering, men det är ok med tanke på kostnaden.
Alternativt så hittar du prylarna du vill byta till rimlig kostnad o bygger tillbaka hojen till standardskick när du tröttnat, men oftast har man tappat lusten då och vill bara bli av med hojen.
Är det bara jag som tycker så????
 
Därför att det alltid kostar mer att byta ut prylar - min högst personliga åsikt är att - ombyggnad av befintlig mc görs bara om man a) har en kraschad hoj o saknar vagnskadeförsäkring b) hittar ett kraschat objekt o älskar att meka (o då ska man ha resurser för det, verkstad, verktyg, tid) c) skall bygga om för bankörning. Att byta fotpinnar o blås är kanske inte en investering, men det är ok med tanke på kostnaden.
Alternativt så hittar du prylarna du vill byta till rimlig kostnad o bygger tillbaka hojen till standardskick när du tröttnat, men oftast har man tappat lusten då och vill bara bli av med hojen.
Är det bara jag som tycker så????
Hittade du inga fler frågetecken?

varför jag vill prata med likasinnade (uppenbarligen inte du) spelar ju inte dig någon roll eftersom du inte tillför något värde ÖVH till min frågeställning..

Om någon frågar om specifika tips och du inte har ett svar som handlar om frågan, gissa vad, då behöver man inte skriva något alls.
 
Hittade du inga fler frågetecken?

varför jag vill prata med likasinnade (uppenbarligen inte du) spelar ju inte dig någon roll övh eftersom du inte tillför något värde ÖVH till min frågeställning..
GGG
Det var bara ett tips i all vänlighet. Du finns båda skolor (ombyggare o "orginalare") representerade i forumet. Ibland dyker det upp en ny medlem som ställer frågor och då kan alla råd vara av värde. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag inte lämnade det svar du ville ha - jag kanske (felaktigt) antog att du inte var så säker på ombyggnad eftersom du öht ställde en fråga om det .
 
Inga konstigheter. Jag är en både-ochare så det är inte alltid lätt att hitta rätt svar.

är inne på min 5e ombyggnadshoj men har inte erfarenhet av dessa äldre 600
 
Åh, jag har tyvärr inga bra svar heller, men jag blev nyfiken på vilka dina 5 andra ombyggnadshojar har varit och hur du justerat och modifierat de?

Om du ska bygga om bakdelen till R1, är det bara kåporna du tänker dig, eller hoppas du att bakramen fungerar också?
Har du måtten för fästpunkterna på ramen på din CBR600 så kan det säkert kluras ut om det går att montera en bakram från en R1, eller om du måste skapa egna fästen.
 
Det brukar inte bli så vackert, i bästa fall prickar man in årets mode och hojen upplevs som snygg tillfälligt nåt år för att sen ytterligare nåt år senare bara se löjlig ut när modet blåst över.
Det är då man önskar att man behöll den orginal, när hojen dessutom fått den åldern så att den drar till sig samlande nostalgiker och man inser att man sänkt värdet på sin hoj med 50-70% så kommer kanske dessutom tårarna.
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top