Honda cbr 600

Vägra vurpa

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2003
Ort
Borås
Hoj
Fireblade 929 -01
Tjena allihopa, jag är ny här på forumet.
Skulle vilja veta vad som händer om jag tar ett annat batteri och försöker starta motorn.

Alltså, batteriet var dött när jag skulle försöka starta min honda cbr 600 -91,
så jag satte i min Honda Nsr 125 -91 batteri i cbr:en istället.

Den startade, men var bara igång några sekunder, sen dog den. Kunde inte
starta den mer sen.
Nu är båda batterierna på laddning hos en kompis, men jag vill bara vara säker på att inget gått sönder på min kära 600. Cbr:ens batteri är på 12 volt, 0.9 A tror jag,
och Nsr:en är på 12 volt, 0.5 A enligt det som stod på batterierna.

Jäkligt tacksam för svar, kommer försöka starta den på Söndag igen då jag får tillbaka batteriet.
 
Är ju bara amperen som skiljer, ett svagare batteri blir det väl? rätta mig om jag har fel.
 
Ja det stämmer, jag satte i ett svagare batteri, det var väl därför motorn inte orkade då kanske.... Men varför dog den när jag fick igång den.
Det är väl startmotorn som måste ha den "starka" strömmen..eller måste
man ha rätt ampere hela tiden??

Hade varit värre om jag gjort tvärtom antar jag...

Detta kallar jag snabba svar....några sekunder...
 
Det kan inte bero på batteriet för det laddas ju så fårt den är igång.
 
Ok, kan det ha något att göra med generatorn??

Jag köpte hojen för 3 veckor sen, men har inte kört alls mycket med den. Kanske högst 1 km.
Kan nämna att jag startade den igår för att låta kompisarna lyssna på ljudet.
 
Funderat på bensin kran osv? Sen finns det väl ändå en lampa som varnar om den inte laddar?
 
Nej då, bensinen är helt ny, ca 4-5 liter i tanken. Bensinkranen är PÅ. Det kanske bara är jag som oroar mig för mycket, men tycker allt är så konstigt.
Den har aldrig dött när den väl varit igång, Har alltid startat med en gång, chokar alltid. Jag tror inte jag har nån lampa som visar laddning. Ska kolla senare, hojen står hos morsan just nu 2 km från mig.
 
Det har du rätt i. Dumt att göra en tråd av detta så här tidigt.

Men lita på att jag kommer tillbaka hit om den inte funkar på Söndag.
Ska till Gbg på väktarutbildning hela nästa vecka. Vill inte vara där och oroa mig. Förhoppningsvis är det inget, fick lite panik bara.

Men ifall det är generatorn, så har jag blivit lurad ju...kostar säkert multum
att fixa ny.
 
Inget att oroa sig för, det finns fullt med skrotar att köpa saker på.
 
Jaha, bara att vänta och se då alltså.

Kan tillägga att jag köpte hojen för 28500 kr, den har gått 7700 mil.

Vad skulle det kosta ifall jag måste byta laddregulator eller generator??
Jag vet ju inte när han laddade batteriet senast, men min 125:as batteri är inte laddat sen i somras....Det nötte jag ut rätt fort.

Men på cbr:en vet jag ju inte....Ett friskt batteri ska man väl inte kunna nöta ut på en halv minut allt som allt när man försöker starta den??
 
kan det vara säkringen som gått? gjorde det på min när jag böt batteri.. :va
 
När hojjen väl är igång så får den ju ström till tändstiften från generatorn, är generatorn trasig så kan den dra ström från batteriet... tills dess att batteriet är helt utsuget, så ta en multimeter och mät på laddkabeln till batteriet och se om det kommer nån kräm TILL batteriet, dvs när du väl fått igång den med det nyladdade batteriet...

Eller är det så att startmotorn går? men den startar inte för den har stått för länge? spruta in lite startgas i luftfiltret så löser det väl de prooblemen...

Det tidigare nämnda låter dock mest sannilikt..
 
jag skum läste bara lite.. men jag fick ett konstigt problem med min cbr 87..

den gick helt rent o sen börja den bluddra o dog... vänta en dag o samma sak..
sen bytade jag tändsystem o cdibox... sen funka de.. :tummenupp
pm om du vill veta mer
 
Har inte kollat säkringen ännu men...Jag hörde att den höll på att starta flera ggr, det dova ljudet från motorn hördes nån tiondel eller så...

Men jag ska kolla upp det med laddkabeln, exakt var sitter den så att jag kan mäta strömmen??

Förhoppningsvis ska det inte vara nåt problem med det elektriska,
märkligt att den bara dog och sen inte gick att få igång. Exakt så gjorde min Nsr när den skärde,,,, Det är en skrämmande tanke.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top