Honda CBR 600 vill ej starta

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Elrulle
Har en Honda CBR 600 FI -01 som ej vill starta.
Den tänder på startgas men sen går den inte.
Har plockat bort insprutarna och det kommer inget bränsle från dom när man kör startmotorn.
Har kollat och det finns bränsle fram till insprutarna.
Har också kollat att det finns ström fram till insprutarna.

Nån som har några ideer? Kan det vara styrboxen? Hur kollar man det?
:confused: :confused: :confused:
 
Jaa du aRWe...

Den inte bara låter bli att starta, den VILL verkligen inte starta heller :D
Lite lustigt att du tillskriver maskiner en vilja...
Och att den verkligen inte VILL, trots att den borde, och ffa: KAN, så är ju det helt tydligt att maskiner är kvinnor... ;)

Vi har råkat ut för liknande problem på just 600:an från Honda, med insprutning, när vi mekat racemaskiner...
Vad exakt detta berott på kan jag tyvärr inte svara på då vi heller inte hittat något uppenbart fel, men, med den stora skillnaden mot dig, så har alltid dessa maskiner småhostat och tänt litegranna nån gång emellanåt.
Man har alltså kunnat ana att det varit luft i bränslesystemet eftersom vi oxå tagit loss bränsleledningar osv. (sånt SKA ju lufta sig självt på ett kick... men men...just Hondas 600RR är svår...av någon anledning) Men i detta läge har ingen bensin kommit ur insprutarna iaf.

Din är alltså HELT död...om jag förstått saken rätt?

Och du har kollat att du har gnista på samtliga stift?
(inte helt ovanligt att ett eller t.o.m ett par stift laggar)
 
Last edited:
Jaa du aRWe...:)

Den inte bara låter bli att starta, den VILL verkligen inte starta heller :D
Lite lustigt att du tillskriver maskiner en vilja...
Och att den verkligen inte VILL, trots att den borde, och ffa: KAN, så är ju det helt tydligt att maskiner är kvinnor... ;)

Vi har råkat ut för liknande problem på just 600:an från Honda, med insprutning, när vi mekat racemaskiner...
Vad exakt detta berott på kan jag tyvärr inte svara på då vi heller inte hittat något uppenbart fel, men, med den stora skillnaden mot dig, så har alltid dessa maskiner småhostat och tänt litegranna nån gång emellanåt.
Man har alltså kunnat ana att det varit luft i bränslesystemet eftersom vi oxå tagit loss bränsleledningar osv. (sånt SKA ju lufta sig självt på ett kick... men men...just Hondas 600RR är svår...av någon anledning) Men i detta läge har ingen bensin kommit ur insprutarna iaf.

Din är alltså HELT död...om jag förstått saken rätt?

Och du har kollat att du har gnista på samtliga stift?
(inte helt ovanligt att ett eller t.o.m ett par stift laggar)

Jo jo när DEN inte gör som jag vill då har DEN en egen vilja och det är inte bra:)

Vi har kollat och det är soppa ända fram till spridarna men vi har ju lättat på diverse bensinanslutning så det kanske är luft. Hur luftar man på bästa sättet då?
När vi kollade strömmen till spridarna, så när tändningen är avslagen så får vi ström på svart/vita kabeln men när vi slår på tändningen så blir det jord på den kabeln. Ska det vara så?
 
PROBLEMET LÖST :banana

Hondan är en en racehoj. Sålde iväg den för ca 1 månad sen och nya ägaren fick inte igång den så jag skulle hjälpa honom med att få igång den.
När han skall återmontera tanken så länker en av soppaslangarna, som det är snabbkoppling på(det är snabbkoppling både på tryck och retursidan, så han skär bort ena kopplingen på tanken och den andra på insprutningen (med tanken liggandes på marken) och kopplar ihop dom två återstående vilket resulterar i trycksidan från tanken kopplas ihop med retursidan på insprutningen, vilket resulterar i att det inte kommer någon soppa till insprutarna:huvet
Tackar Anders, hade du inte kommit förbi hade vi nog kliat oss i huvudet fortfarande.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top