Honda CBR 600 F3 -95: Byta (CCT) Kamkedjespännare?

Shrimp

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2011
Hoj
Honda CBR 600F4
Som rubriken säger har jag lite frågor om CCT:n

Köpte mig en CBR 600 -95 förra veckan och har puttrat runt (övningskört) med den i helgen.
Allt verkar fungerar som det ska men jag har noterat ett tickande ljud vid tomgång/körning på låga varv som kommer ifrån högra sidan av motorn. (Verkar tystna när motorn blivit varm, men riktigt irriterande vid krypkörningsövande).

Detta har jag efter lite googlande och lyssnande kommit fram till att det är kamkedje sträckaren som börjat bli lite trött. Detta är visst ett välkänt fenomen på CBR hojjarna om jag fattat rätt?

Var köper jag spännaren? Finns det någon bra återförsäljare på nätet som har denna till ett överkomlig pris? Vad skulle en ny spännare gå på hos den lokala handlaren? Frakten på ebay avskräcker lite då den går på nästan lika mycket som delen.
Ingen som råkar ha en liggandes hemma?

Vad ska jag tänka på vid byte va spännaren? Är det bara att ta ur och sätta i den nya eller måste jag greja med TDC och andra inställningar?

Kan påpeka att jag har viss mekvana men inte skruvat med MC tidigare.

Tacksam för all hjälp jag kan få!
Mvh Martin

Ingen som vet någon reservdels butik på nätet som är bra och har dessa? Har letat runt men inte hittat någon butik :3freak

Ingen som vet någon reservdels butik på nätet som är bra och har dessa? Har letat runt men inte hittat någon butik :3freak

Jag köpte en manuell kamkedjesträckare på ebay för 500kr inkl frakt. Har inte hunnit montera den än men det ska tydligen fungera bättre med en manuell av någon anledning. Den finns hos några återförsäljare i Sverige också men då kostar den runt 800kr.

http://www.ebay.com/itm/APE-Manual-Cam-ChainTensioner-CBR600F3-600F4F4i-900RR-/160752376150?pt=Motorcycles_Parts_Accessories&vxp=mtr&hash=item256d969956

Det händer att kamkedjan har sträckts ut såpass att sträckaren inte räcker till även om du byter till en ny. Jag har bytt sträckare flera gånger utan att rasslet från kamkedjan försvunnit.

Men OM du vill prova att byta är det inte fel att ställa motorn i TDC så du vet var du är OM kamkedjan skulle rappa över när du tar loss sträckaren. Det har aldrig hänt mig, dock.

Kanon, beställde du en packning med? Fattar inte hur han vill att man ska göra om man vill ha med en packning också :tungan

Jag köpte en manuell kamkedjesträckare på ebay för 500kr inkl frakt. Har inte hunnit montera den än men det ska tydligen fungera bättre med en manuell av någon anledning. Den finns hos några återförsäljare i Sverige också men då kostar den runt 800kr.

http://www.ebay.com/itm/APE-Manual-Cam-ChainTensioner-CBR600F3-600F4F4i-900RR-/160752376150?pt=Motorcycles_Parts_Accessories&vxp=mtr&hash=item256d969956

Kanon, beställde du en packning med? Fattar inte hur han vill att man ska göra om man vill ha med en packning också :tungan

Jag missade den informationen, så jag skrev till honom senare men fick aldrig något svar, fast jag fick ändå med en packning. Så jag vet inte riktigt om det var tur, eller om han läst det jag skrev eller om man alltid får den med, men behövde inte lägga till något till summan.

Jag mailade och skrev att jag skulle ha packning med

Hmm, hittar bara den automatiska spännaren där. Men det kanske funkar med den med?

Du har väl en automatiskt spännare på nu eller?
Föredrar ju en automatik framför en manuell, då de kan vara jävliga att justera när kåpor och sånt är på.

Kostade cirka 650 kr med packning och frakt till min CBR 600 FS.

Det framgår inte av mitt första inlägg men hojjen är i streetfighter utförande så jag kan utan problem montera dit en ny spännare. Men det kanske är bäst att montera en automatisk ändå? Jag är inte så insatt som sagt, jag har bara läst att folk som byter oftast kör på en manuell.

Du har väl en automatiskt spännare på nu eller?
Föredrar ju en automatik framför en manuell, då de kan vara jävliga att justera när kåpor och sånt är på.

Kostade cirka 650 kr med packning och frakt till min CBR 600 FS.

Det framgår inte av mitt första inlägg men hojjen är i streetfighter utförande så jag kan utan problem montera dit en ny spännare. Men det kanske är bäst att montera en automatisk ändå? Jag är inte så insatt som sagt, jag har bara läst att folk som byter oftast kör på en manuell.

Honda valde ju att montera dit en automatisk från början, kanske fanans en anledning till det.

Klarar du leva med en manuell så köp det, men var nog med att justera in den rätt bara. Risk för ventilmos annars.

Får väll peta i en automatisk då, så slipper man hålla på att skruva och oroa sig att man ställt in för hårt/löst.

Honda valde ju att montera dit en automatisk från början, kanske fanans en anledning till det.

Klarar du leva med en manuell så köp det, men var nog med att justera in den rätt bara. Risk för ventilmos annars.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti