Honda CBR 600 F2 (1991-1994)

ljung_

Invalidos-MC
Gick med
1 Jul 2009
Hoj
1993, Honda CBR600F
Verkar inte finnas nån modellspecifik tråd för denna gamla raritet.

Kan börja med att fråga om nån vet hur tanken är uppdelad, skall vara 16 liter enligt manualen. Senast jag fyllde upp den gick det i 14.5 liter och då hade jag inte vridit över till reserven ännu, så skulle vara trevligt om nån kunde svara på hur mycket den rymmer.

Kan kolla om det står något i verkstadsmanualen men annars är det väl bara att köra tills reserven går i och sen tanka å se hur mycket det går i. Alternativt lossa soppaslangen, sätt vacuumsug på kranen och tappa ut i en dunk.
Edit: HIttade på ett annat forum. 0,79 gallons men jag vet inte om dom menar UK eller US så det är antingen 3,59 liter eller 2,99

Last edited:
Bestyckning

Tjena. Har en cbr 600 F2 -91
Är lite sugen på att bestycka om, det sitter micron helsysten och k&n filter.
Kollade på orientexpress och dom har både steg 1 och steg 7. Någon som vet vad det är för skillnad? Vilken sort ska man ha?

Är det verkligen värt pengarna att bestycka om?, tror mer på en liten omdrevning.

Kan tillägga att jag tror det är nånstans mellan 2 och 3 liter på reservtanken, och att bränsleförbrukningen på min ligger runt 0.6 liter per mil antar att körstilen är helt avgörande här.

Last edited:
Et dynojet kit kostar inte mer än strax över tusenlappen så det är inte så farligt. blir nog lite nerdrevat oxå eftersom jag håller på och bygger streetfighter så toppfarten är inte jätteintressant.

Vad betyder siffran efter F:et? Jag vet bara att jag har en 600 F, men jag har minsann ingen siffra efter! :) Har det något med årtal att göra eller vad?

tjena allihopa.
Nybliven medlem och hoj ägare.
Skulle egentligen vänta till våren med att köpa hoj men dök upp en bra på blocket så var tvungen att åka o hämta den.
Nu är det bara övningskörning och körkort kvar:D

92:a
4200 mil
Allmänt jäkligt fräsh vad jag kan se. Inga trasiga kåpor etc.
Inga glapp i lager, fräsha bromsar och däck osv osv..
Ixil slipon
Skivbromslås

15500 =)

Hoppas på att det är en hygglig affär, men får känslan av det när jag kollar på blocket på liknande hojar.

Så nu får ni stå ut med frågor och tjöt ifrån mig :yoparty hehe

MVH Niklas

Grattis till köpet tycker det verkar vara ett bra pris för en bra hoj!

Hej!
Ni som äger en äldre modell honda, hur upplever ni att eran fjärdring därfram?
Jag har en cbr600 f2-91 och upplever att min fjädring är väldigt väldigt mjuk.
Liksom svampig nästan. Minsta lilla gupp i vägen känns sisådär 2 km efter man passerat det. Är detta standard att det känns så på gamla hojar? På nyare hojar (andra märken/modeller) som jag har känt på har det varit mycket stummare och hårdare när man ska känna och pressa ner fjädringen.

Är (ska?) gammelhondorna vara mjukare i fjädringen, eller bör jag kolla upp det vidare??

Last edited:
Hej, jag har precis köpt en Cbr 600f -89. Hur kommer jag in i stuvfacket under sadeln? Någon som vet?

Hej!
Ni som äger en äldre modell honda, hur upplever ni att eran fjärdring därfram?
Jag har en cbr600 f2-91 och upplever att min fjädring är väldigt väldigt mjuk.
Liksom svampig nästan. Minsta lilla gupp i vägen känns sisådär 2 km efter man passerat det. Är detta standard att det känns så på gamla hojar? På nyare hojar (andra märken/modeller) som jag har känt på har det varit mycket stummare och hårdare när man ska känna och pressa ner fjädringen.

Är (ska?) gammelhondorna vara mjukare i fjädringen, eller bör jag kolla upp det vidare??

Min 93'a beter sig inte så men gaffeln är renoverad 2008, kanske dax för nya packboxar, olja och en injustering för din vikt :-)

Hej, jag har precis köpt en Cbr 600f -89. Hur kommer jag in i stuvfacket under sadeln? Någon som vet?

Sett en del som bygger om sadelfästet så man kommer åt att lossa den underifrån: http://www.cbrforum.com/forum/showthread.php?t=110209

Finns några videos i tråden där längre ner som visar hur det fungerar "in action" med.

Last edited:
Hur många mil kan en sådan maskin ha rullat innan man behöver vara orolig? Tittar på ett ex som har gått snart 8000, men verkar som att man kan förhandla till sig ett bra pris..
http://www.blocket.se/orebro/Honda_Cbr_600F_28104704.htm?ca=11&w=3

Härlig färgsättning! har samma :-)

Enligt cbrforum.com är det väldigt slitstarka spisar i dessa hojar som kan gå långt över 8000mil.

Om du känner dig tveksam till din egen mekaniska hörsel ta med nån lyhörd som kan lyssna efter ventilknackningar etc.

Lite standard saker saker som man inte bör oroas över verkar vara att dem skakar lite (känns speciellt nere vid fotpinnarna) runt 6-7000rpm & ett turbin-vinande ljud i låga farter på 5an och 6an växel. Detta har diskuterats flitigt på cbrforum och många verkar lida av det så det är väl mera egenskaper än "problem".

Last edited:
Dags att byta olja i hojen och iom att jag fortfarande är ny så vet jag inte vilken sort man ska ha. Har inte heller någon manual som jag kan kolla i, så om ni har tips på vart man får tag i en sådan så vore jag väldigt tacksam.

Bump! Nu är det så att jag har noll koll på hur min bränslekran fungerar. Jag vet att hojen rullar när pilen pekar upp och ner, men inte när den ligger. Vilken av upp och ner är reserven är då min fråga. Hur många liter är det i reserven?

Mvh

Bump! Nu är det så att jag har noll koll på hur min bränslekran fungerar. Jag vet att hojen rullar när pilen pekar upp och ner, men inte när den ligger. Vilken av upp och ner är reserven är då min fråga. Hur många liter är det i reserven?

Mvh

om jag inte minns fel så är det "on" när pilen på kranen pekar nedåt, "off" när pilen pekar frammåt och "reserv" när pilen pekar uppåt.

Dags att byta olja i hojen och iom att jag fortfarande är ny så vet jag inte vilken sort man ska ha. Har inte heller någon manual som jag kan kolla i, så om ni har tips på vart man får tag i en sådan så vore jag väldigt tacksam.
:krama
3.5 liter API graderad SE, SF eller SG. Viskositet SAE 10W40
Jag använder biltemas racingolja som diskuterats flitigt på forumet.
Rekommenderat däcktryck på kalla däck:
Fram: 36 PSI (2.5 Bar)
Bak: 42 PSI (2.9 Bar)

Det finns en Haynes manual som är mycket utförlig. Det är dock på engelska. Det finns även en från Clymer men har ingen erfarenhet av den. Uppgifterna ovan kommer från Haynes.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman