Honda CBR 600 F Vs Yamaha FZR 600 R

Även om Honda tenderar vara skottsäkert hade jag nog valt Yamahan.. Nu är 1991 lite före min tid vad gäller hojkörning, men det minne jag har är att 600 R:n var sportigare. Allt är dock relativt, köp den som är i bäst skick.

De måste ju skilja lite iaf... :näsblod

Kom igen nu alla kvällströtta personer!:tuttar :tummenupp

Skulle valt Yamahan. Aldrig kört hondan men haft en FZR600 dock en -92 å den va inge fel på. Haft en YZF 750R från -94 å den va skit kul.

Om jag inte minns fel tror jag att Hondan är plastigare.:tungan

Men gå efter skicket och f-premien:yoparty

Även om Honda tenderar vara skottsäkert hade jag nog valt Yamahan.. Nu är 1991 lite före min tid vad gäller hojkörning, men det minne jag har är att 600 R:n var sportigare. Allt är dock relativt, köp den som är i bäst skick.

Är båda två bra nybörjar sporthojar då? Vill inte ge mig på nått för avancerat så allt bara blir fel i början! :D

Har en FZR600 -92 nu och den tycker jag är hur kul som helst. Lätthanterlig och väldigt varvvillig. Så den kan jag rekommendera varmt som nybörjarhoj. Vill du ha en fräsch och fin sådan med ett gött ljud så köp min.

Med tanke på att 600F av senare årsmodell anses bra nybörjarhojar bör 1991:an rimligen också vara helt ok. Yamahan är väl som sagt mer sportig, men tror inte att den är så tokigt extrem med moderna mått mätt.

Skulle dock som sagt gå på skicket först.

Har en FZR600 -92 nu och den tycker jag är hur kul som helst. Lätthanterlig och väldigt varvvillig. Så den kan jag rekommendera varmt som nybörjarhoj. Vill du ha en fräsch och fin sådan med ett gött ljud så köp min.

Jo jag tänker ju verkligen ta mig till värmland! :näsblod :gnissla

Har hört av många att de rekomenderar Hondan, just för dess kvalité på just den modellen.

Vad är det som gör att du vill ha någon utav dessa två hojar?

Vill gärna ha en billig sporthoj. Så frågade runt lite och fick dessa 2 alternativ. Båda ser helt okej ut för min del, men vill ju veta lite vad ni andra som har erfarhet av dem tycker!:tummenupp

Last edited:
ninjan i dessa årsmodeller är ju också riktigt bra hojar och
jag tycker dom ser aningen modernare ut.
och det går att hitta med bra prislapp ju..

När du kollar försäkring så ring Folksam. Jag är spekulant på en Honda cbr600 95:a och jag skulle få en premie på 2100kr hel/hel:) . Inte skenförsäkring utan en basförsäkring där min dotter som snart är 18 får övningsköra på också. Skulle jag tagit en +35 försäkring skulle jag fått betala 1700kr hel/hel.

Förresten den där Yamahan tänkte vi också åka och titta på förut, men det blir en Honda istället.

När du kollar försäkring så ring Folksam. Jag är spekulant på en Honda cbr600 95:a och jag skulle få en premie på 2100kr hel/hel:) . Inte skenförsäkring utan en basförsäkring där min dotter som snart är 18 får övningsköra på också. Skulle jag tagit en +35 försäkring skulle jag fått betala 1700kr hel/hel.

Förresten den där Yamahan tänkte vi också åka och titta på förut, men det blir en Honda istället.

Tack för tipset! :tummenupp

Sålde min FZR600 för någon månad sen och jag kan inget annat än rekommendera en sån.

Väldigt lättkörd, ingen extrem körställning och kraften duger bara man ligger på lite högre varv.

Det enda "tråkiga" är att dom brukar kunna slurka en hel del olja, min drog cirka 3-4dl / 200mil. Det anses vara ganska normalt.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8