Honda Cbr 600 f 1993

Baste82

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2009
Hoj
2006 Yamaha R1
Tjena, frugan har köpt en Honda Cbr 600 f -93 som inte vill starta. Den är på gång men vill inte riktigt gå igång. Någon som har en idé? Min tanke är att det är bränsle/luft blandningen men jag är ingen mekaniker.

Den baktänder ibland när man försöker starta den, slog tom lite eld från avdasröret. Spelar heller ingen roll om jag chokar eller provar utan choke. Alla tips är välkomna.

Mvh

Hur är det med batteriet? om det är dåligt laddat brukar hojen vara svår att starta.

Mät hur mycket generatorn laddar. 14 volt när motorn är igång och du varvar lite.

Kolla stiften och se efter att de ser fina ut. Har du gnista?

Kommer det bensin från soppapumpen?

Hur är det med kompet?

Hur är det med batteriet? om det är dåligt laddat brukar hojen vara svår att starta.

Mät hur mycket generatorn laddar. 14 volt när motorn är igång och du varvar lite.

Kolla stiften och se efter att de ser fina ut. Har du gnista?

Kommer det bensin från soppapumpen?

Hur är det med kompet?

Stiften är nya och har provat att starta med boost så det borde inte vara det. Sen får jag inte igång den så jag kan inte mäta spänningen. Gnista borde där vara eftersom den nästan startar den tänder till men inte mer.

Hur kollar jag kompet?

låter mer som om den inte får soppa som den skall kolla foggarna nästan säker att felet ligger där.

Du får ursäkta min okunskap i ämnet :) men vad är foggarna och hur kollar jag dem?

foggarna = fugge = förgasare typ :-)

kolla så det kommer bränsle till förgasarna, det är tydligen rätt känt fel på just denna modell (har en likadan själv) att den vakuum styrda soppkranen blir kass. Men eftersom den tänder ibland så borde det komma lite granna bensin tycker man. Går ju alltid testa att spruta startgas rakt ned i dem.

Har tidigare bara mekat cross och det är inte riktigt samma sak. Men om man har bensintanken i händerna och slår till bensinkranen ska det inte rinna bensin ur tanken då? Eller sugs bensinen ut från tanken?

Jag gick ut och slog till bensinkranen men det rinner ingen bensin ändå?

Svårt att förklara hur jag menar men förhoppningsvis förstår ni.

Du får ursäkta min okunskap i ämnet :) men vad är foggarna och hur kollar jag dem?

Förgasarna.

Du kan ju prova att ta loss slangen från soppapumpen och se om det kommer någon soppa när du kör med startmotorn. Nästa steg är väl att gå på förgasarna.

Last edited:
foggarna = fugge = förgasare typ :-)

kolla så det kommer bränsle till förgasarna, det är tydligen rätt känt fel på just denna modell (har en likadan själv) att den vakuum styrda soppkranen blir kass. Men eftersom den tänder ibland så borde det komma lite granna bensin tycker man. Går ju alltid testa att spruta startgas rakt ned i dem.

Där kom svaret på mitt sista inlägg den är alltså vakuum styrd men då bör jag kunna suga ut bensin ändå, eller?

Har tidigare bara mekat cross och det är inte riktigt samma sak. Men om man har bensintanken i händerna och slår till bensinkranen ska det inte rinna bensin ur tanken då? Eller sugs bensinen ut från tanken?

Sätt karnen i PRI då ska det börja rinna soppa.

Bensinkranen sitter kopplad med en liten vakuumslang till cylinder 1 kolla så den inte hoppat av, sitter precis under första förgasaren om du kollar från vänstersidan. Även när kranen står på ON så skall det inte flöda bensin förens motorn snurrar.

Där kom svaret på mitt sista inlägg den är alltså vakuum styrd men då bör jag kunna suga ut bensin ändå, eller?

Tar du bort slangen från cylinder 1 och suger på den skall det rinna bensin ja.

Sätt karnen i PRI då ska det börja rinna soppa.

Finns dessvärre inget PRI läge på dessa kranar men många byter ut dem till lite nyare från F3 då dessa inte är vakuum styrda.

Last edited:
Bensinkranen sitter kopplad med en liten vakuumslang till cylinder 1 kolla så den inte hoppat av, sitter precis under första förgasaren om du kollar från vänstersidan. Även när kranen står på ON så skall det inte flöda bensin förens motorn snurrar.

Tar du bort slangen från cylinder 1 och suger på den skall det rinna bensin ja.

Finns dessvärre inget PRI läge på dessa kranar men många byter ut dem till lite nyare från F3 då dessa inte är vakuum styrda.

OK jag har en F3 så det visste jag inte att de tidigare inte hade en sådan.

Var ute och provade att suga i slangen som sitter på cylinder 1 och då kommer det soppa så då borde det väl inte vara soppapumpen?

Satte även ihop den igen och provade att starta men fick samma reslutat en smäll i avgasröret.

Var ute och provade att suga i slangen som sitter på cylinder 1 och då kommer det soppa så då borde det väl inte vara soppapumpen?

Satte även ihop den igen och provade att starta men fick samma reslutat en smäll i avgasröret.

Då fungerar ju kranen bra i alla fall. Skulle kolla att det finns gnista, då stiften kan vara ett helvete att få bort man måste lyfta tank osv så kan du lossa en tändkabel från ett stift där du hänger ett löst tändstift i som du jordar genom gängan mot motorn.

Förgasarna kan ju även dem vara igensatta med skit och i behov av en rengöring, luktar det bensin när du försöker starta?

Då fungerar ju kranen bra i alla fall. Skulle kolla att det finns gnista, då stiften kan vara ett helvete att få bort man måste lyfta tank osv så kan du lossa en tändkabel från ett stift där du hänger ett löst tändstift i som du jordar genom gängan mot motorn.

Förgasarna kan ju även dem vara igensatta med skit och i behov av en rengöring, luktar det bensin när du försöker starta?

Jag tycker det luktar bensin när jag försöker starta den, bör det betyda igensatta eller ej?

Ska kolla gnistan imorgon, vill helst inte väcka grannens ungar mer ikväll :)

Jag tycker det luktar bensin när jag försöker starta den, bör det betyda igensatta eller ej?

Ska kolla gnistan imorgon, vill helst inte väcka grannens ungar mer ikväll :)

Luktar det bensin borde det betyda att det kommer in bensin till cylindrarna = bra :-)

Men den kan ju ha blivit ganska sur med efter alla försök och kräva en del gas för att hoppa igång.

Luktar det bensin borde det betyda att det kommer in bensin till cylindrarna = bra :-)

Men den kan ju ha blivit ganska sur med efter alla försök och kräva en del gas för att hoppa igång.

Men gasar jag så baktänder den och slår lite eld ur avgasröret har du nått tips hur ja ska försöka få igång den? Har aldrig haft en sådan här gammal hoj. Ska jag skita i att det baktänder och bara försöka gasa ändå? Startgas?

Tror nog att det är startgas han syftar på. :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT