Inhandlade en diodbaklampa till min cbr 600 -02, problemet är väldigt invecklat att förklara men ska försöka att reda ut de.
en baklampa har 3 kontakter: minus(-), vanligt bakljus(+) och bromsljus(+).
Original så har cbr:n 2 baklampor(glödlampor), alltså två kontakter.
Min nya diodlampa har en kontakt, enkelt tänker man, vi skiter i den ena kontakten bara, men icke sa nicke, diodlampan är stendöd.
Tillägg är att den funkar om man kopplar den direkt till batteriet.
Nu kommer vi till det intressanta, om jag kopplar in diodlampan på en kontakt och en av dom gamla glödlamporna på den andra kontakten så lyser plötsligt båda, om jag bromsar så slocknar diodlampan medans glödlampan fungerar och lyser starkare. Så de båda kontakterna har någon slags koppling till varandra men med original lampor så är dom oberoende av varandra :S
Om jag kopplar in endast en av de gamla lamporna fungerar den utmärkt.
Har testat runt de flesta varianter och problemet börjar bli magiskt för mig. Är det någon som har nån erfarenhet av problem med diodlampor? växelström/likström? cbr med diodlampor?
en baklampa har 3 kontakter: minus(-), vanligt bakljus(+) och bromsljus(+).
Original så har cbr:n 2 baklampor(glödlampor), alltså två kontakter.
Min nya diodlampa har en kontakt, enkelt tänker man, vi skiter i den ena kontakten bara, men icke sa nicke, diodlampan är stendöd.
Tillägg är att den funkar om man kopplar den direkt till batteriet.
Nu kommer vi till det intressanta, om jag kopplar in diodlampan på en kontakt och en av dom gamla glödlamporna på den andra kontakten så lyser plötsligt båda, om jag bromsar så slocknar diodlampan medans glödlampan fungerar och lyser starkare. Så de båda kontakterna har någon slags koppling till varandra men med original lampor så är dom oberoende av varandra :S
Om jag kopplar in endast en av de gamla lamporna fungerar den utmärkt.
Har testat runt de flesta varianter och problemet börjar bli magiskt för mig. Är det någon som har nån erfarenhet av problem med diodlampor? växelström/likström? cbr med diodlampor?