Honda CBR 125/ NSR 125.

Farmer

#639
Gick med
14 Jul 2004
Ort
PÅ banan
Hoj
kawa
Ska inte köpa nån av dom...
men jag tycker en sak är konstigt den äldre av dom två, nsr 125 ser mycket stabilare tyngre häftigare och allmänt bättre ut än cbr:en det ser ut som en cykel med kåpor tycker jag! sen vet jag inte hur kvalitén är på dom olika men vad säger ni här på forumet nsr eller cbr.. själv vad jag har sett av dom två så gillar jag nsr:en mer!
 
Farmer skrev:
Ska inte köpa nån av dom...
men jag tycker en sak är konstigt den äldre av dom två, nsr 125 ser mycket stabilare tyngre häftigare och allmänt bättre ut än cbr:en det ser ut som en cykel med kåpor tycker jag! sen vet jag inte hur kvalitén är på dom olika men vad säger ni här på forumet nsr eller cbr.. själv vad jag har sett av dom två så gillar jag nsr:en mer!

hmm? kan det ha någonting med priset att göra tror du?? :7peta
tycker oxå att nsr:en är grymmare, men man får ju vad man betalar för :rolleyes:
 
så sant så.. Nsr är ju dyrare.. men grymmt mycket snyggare. desutom mer effekt. och rätta mig om jag har fel med cbr är väl 4-takt?. 13hp eller va de va på fulleffekt.
 
CBR:en är helt klart stabilare, den har dock ingen effekt. Du behöver inte ha världens grymmaste effekt för att ha kul, men det är ett plus.

Vad är det du söker hos hojen?
 
Itacha75 skrev:
CBR:en är helt klart stabilare, den har dock ingen effekt. Du behöver inte ha världens grymmaste effekt för att ha kul, men det är ett plus.

Vad är det du söker hos hojen?
Jag "tror" man säker nåt som inte ser ut som en nerbantad kopia med lite effekt :tungan klart man vill ha kräm i hojen!
Men hittar du en 4takt med bra kräm så .. :Bugar hade passat mig fint med tanke på att dom är så driftsäkra. men som sagt inge kul å köra.. om du inte kör en custom eller nåt. man köper knappast en splitterny Sport på 13hk.. då blir du ju dragen av all skit ju. :lol de e inte riktigt tanken me sport kanske. :hihi
 
Itacha75 skrev:
philsson >> 4-t 125:orna blir dragna av kebabtrimmade moppar..

En moppe med 15hk kan inte anses kebabtrimmad..

Men visst är två-takt mycket mycket roligare att köra på vissa sätt..
Det håller jag med dig om
 
granath_ skrev:
hmmm? du spammar ju alldrig? :va
har du kört en 4-taktare nån ggn? :rolleyes:

Jag har väll aldrig spammat? :rolleyes:

Ja, jag har kört en hel del på en XR.


steffo skrev:
En moppe med 15hk kan inte anses kebabtrimmad..

Men visst är två-takt mycket mycket roligare att köra på vissa sätt..
Det håller jag med dig om


En 2-t moppe som är lite trimmad åker ifrån en 4-t 125:a. 125:an kommer igen vid högre hastigheter.


StewOo skrev:
ingen moppe har dragit mig ännu? och då har jag rullat 1000mil denna sommar.

jag har även fått väldigt bra response av alla större åkare. :D


Jasså du. XR:en blir iaf garanterat dragen av en lite trimmad moppe.

Alltid kul med bra respons från de "större"! :tummenupp
 
Mycket sant. en moppe drar en en 4 takt i axx i början i af.. de e väl de som är fönedrande.
JAg har inte kört så många 4 takt men 2CBoch en hyusung eller va dom nu heter, en glidare i af. Toppar runt 110-120 och då är dom ostrypta (ca16hk)
2takt är ju lätt skönare :fyllisar
 
NSR_Martin skrev:
Har du kört en ostrypt tvåtaktare några mil nån gång... kört på allvar liksom, inte bara testat...?

EDIT: Jag har inte gjort det, inte så jag menar, nån som har gjort det? Vill höra hur ni upplevde det hela, ni som kört båda....

jag har kört trimmad RS c 5mil, trimamd TZR ca 5mil. Provat nån TZR, MBX, RG, RD, NSR med 190cc och en med 150cc men jag tycker bara att dom går hårt..jag finner inget nöje av att pressa upp en stackrs 125ccare till 160 och höra hur den 15 år gammla maskinen bara gråter... :(

ett flertal Moppar har rejsat mot mig:

Derbi Senda SM 75cc mm
2xYamaha DT med trimm CDI, krök mm
en massa olika scootrar bla. aerox och speedfight 2

min toppar 115km/h strypt @ 11hk

BTW. kom till Custom bike SHow i norrtälje kommande sommar så skall ni få se och höra min, jag ska nämnligen ta ett pris=)
 
Last edited:
Juultomten skrev:
får ja kasta in en dum fråga ? :rolleyes:

ja e ny på hojjar o sont men ja läär mej :tummenupp

4-taktare.. sämre har ja fattat :) men .. d gäller bara 125 va? inte på större som 600cc ? om nu inte alla 600cc e 4-taktare o ja gjort bort mej som vanlit :rolleyes: :3freak

Hehe, gissa vilket som är bäst (effektmässigt), en 500 4 takt eller en 500 2 takt.

Avgaskraven som bestämmer.

Men sen så håller ju 4 takt avsevärt bättre, men väger mer, har lägre soppaförbrukning, mer rörliga delar, bättre bottendrag osv.
 
Solid snake skrev:
Hehe, gissa vilket som är bäst (effektmässigt), en 500 4 takt eller en 500 2 takt.

Avgaskraven som bestämmer.

Men sen så håller ju 4 takt avsevärt bättre, men väger mer, har lägre soppaförbrukning, mer rörliga delar, bättre bottendrag osv.


Någon skrev i en tråd innan här att en 1000 cc tvåtakt skulle haft runt 300 hk. En hel del. Undrar hur motorkaraktären hade varit på en sådan.
 
H4 skrev:
Någon skrev i en tråd innan här att en 1000 cc tvåtakt skulle haft runt 300 hk. En hel del. Undrar hur motorkaraktären hade varit på en sådan.


220-250 kanske iaf. motorkaraktären kan du väll räkna ut själv...Inget, inget, inget, inget, PANG.

Ketchupeffekt.
 
uggla skrev:
220-250 kanske iaf. motorkaraktären kan du väll räkna ut själv...Inget, inget, inget, inget, PANG.

Ketchupeffekt.

Så behöver det inte alls vara. En CR500 sägs ha väldigt bra driv från mellanvarv. Sen att 500GP kanske hade ganska toppiga register är nog mera pga att de endast kördes under kontrollerade former.

Och stora snöskotermotorer har väl ett ganska bertt register även dom?
 
Victor skrev:
Så behöver det inte alls vara. En CR500 sägs ha väldigt bra driv från mellanvarv. Sen att 500GP kanske hade ganska toppiga register är nog mera pga att de endast kördes under kontrollerade former.

Och stora snöskotermotorer har väl ett ganska bertt register även dom?



Jo det är ju sant, men om man krämar ut 300hk ur en 1000cc 2 taktare, bör det väll ändå bli ketchupeffekt? Om du plockar ur så mycket effekt.
 
Hah tycker det är kul att se vad ni kan komma in på... det börajade med 125 cc 2/4 takt... nu är vi uppe i 1000 cc tvåtaktare med över trehundra hästar :D:D:D ni är allt för sköna! :P
 
uggla skrev:
Vad blire för typ av hoj då då?

GSX-R 750 modell sent 80-tal

till alla!

klart attt man vill köra hoj men man måste ju prioritera! bil öär ett måste, men hoj kan man (försöka) klara sig uten 2 sommrar..
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top