Honda cbr 125 däckval

RobinLindgren

Ny medlem
Gick med
24 May 2013
Ort
värmland
Hoj
Yamaha XT660X -04, Yamaha YZF 250 -08
tjena!

har en cbr som jag tycker har för smala "cykeldäck". Har sökt men inte hittat något bra däck. Kan ju va så att jag sökt dåligt:tungan skulle va glad med lite bra tips så att man slipper parkera i cykelstället:D skulle även va lite roligt med tips på smågodis man kan montera på!

/Robin
 
Du vill alltså ha bredare däck? Det försämrar köregenskaperna att montera bredare däck än vad fälgen är avsedd för. Du får leva med att parkera i cykelställ, alternativt köpa en Mito eller RS 125 :7peta
 
Bredare däck blir bara tyngre och ger sämre väghållning, så din hoj kommer bara gå långsammare och vingligare. Men en 125'a kanske är så stark och kraftig att man kan slösa med effekten, vad vet jag? ;)

Sen får du gärna förklara hur däckbredden styr var du parkerar nånstans? :va
 
Seebeeärr 125 har cykeldäck, vill du ha bredare så skulle du köpt en annan hoj...
 
Bredare däck blir bara tyngre och ger sämre väghållning, så din hoj kommer bara gå långsammare och vingligare. Men en 125'a kanske är så stark och kraftig att man kan slösa med effekten, vad vet jag? ;)

Sen får du gärna förklara hur däckbredden styr var du parkerar nånstans? :va
Visste att det skulle bli sämre väghållning men inte så mycket! Ja effekt finns de gott om....hah..:( skojade lite om att däcken va så smala så de fick plats i cykelställen!:tummenupp
 
Max 120 bak kan jag tänka mig :hihi Hade cykeldäck på TZR:en också. Men jävlar så bra den gick på grusvägar :yoparty
 
Kollade upp det, 90 fram 110 bak...

Man "skall" max gå upp/ned en storlek gentemot tillverkarens rekommendationer, detta då däcken annars kommer att missformas av de för "små" fälgarna.
Så du skulle nog kunna få på 100 fram och 120 bak, men frågan är hur hojen skulle bete sig... Rent teoretiskt blir det ju mer kontaktyta, vilket leder till lägre fart. (motdrag)
 
Känns ju lite som att det är bättre att leva med att det är smala däck, sen skaffa större hoj med bredare däck :tummenupp
 
Jag har 110 bakdäck på min cbr 2004. Jämfört med 100 original så är skillnaden obefintlig när det kommer till väghållning med utseendet har förbättrats en smula. Något bredare är inte att rekommendera. Den nya CBRen (2011 och framåt) har betydligt bredare däck original.
 
Last edited:
Kollade upp det, 90 fram 110 bak...

Man "skall" max gå upp/ned en storlek gentemot tillverkarens rekommendationer, detta då däcken annars kommer att missformas av de för "små" fälgarna.
Så du skulle nog kunna få på 100 fram och 120 bak, men frågan är hur hojen skulle bete sig... Rent teoretiskt blir det ju mer kontaktyta, vilket leder till lägre fart. (motdrag)
Jo man kanske inte ska dra ner topfarten på en 125a. Då blir det nog inte så roligt att köra ;) det teoretiska funkar alltid men när man väl kommer till praktiken..
 
Jo man kanske inte ska dra ner topfarten på en 125a. Då blir det nog inte så roligt att köra ;) det teoretiska funkar alltid men när man väl kommer till praktiken..

Dock så stämmer ju inte alltid det teoretiska, känner en del med 125or och bredare sulor som inte alls märkt någon skillnad på fart. Vissa föredrar bredare, andra smalare... Hojen KOMMER att beté sig annorlunda, men du kommer att vänja dig.
Själv kommer jag förmodligen gå upp en storlek både fram och bak på min R125, just för att sortimentet är större och jag är i akut behov av nya sulor :gnissla Och som sagt, vissa tycker att det är lättare att hantera hojen med bredare sulor, men vad vet jag ;) :crash
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top