Honda Cbr 1100xx Blackbird & VTR 1000F/Sp2

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Har ni undrat nån gång varför det inte blev nån uppföljare till Honda Vtr 1000/Sp2 & cbr 1100xx blackbird trots allt det blev framgångar inom försäljningen & trogna ägare!:va

Vfr 1200f kan inte va väl uppföljaren till Blackbirden eller kanske det?:)
Hur har ni upplevt ni som har kört både Blackbirden & Vfr 1200f?

Finns det nån modern V-twin från Honda så kan ersätta Firestorm & Sp2 som jag inte känner till?:)

Det vare intressant att höra er åskiter!:brinnerup
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nej, det finns vad jag vet ingen modern V-Twin från honda som kan ersätta VTR1000 F/SP1/SP2.
Vill du ha en modern V-Twin är det ducati, buell eller ebr du får titta på. Eller en RC8. Eller en av de sista modellerna av RSV1000.

jag antar att honda inte fortsatte med SP1 och SP2 eftersom att V2 inte var lika bra som radfyra, eller lika lätt att få en jämn och fin motorgång. SP-modellerna byggdes ju mest för att ha något häftigt att piska de andra med i WSBK har jag för mig.
Och svartfågeln fick ju hårt motstånd från suzuki och kawa, så de ansåg väl att det var en för olönsam marknad. Svårt att säga varför en tillverkare slutar med en modell/serie dock.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Känner inte till Blackbirden men vad gäller VTR 1000 SP1 så red den mycket på en allmän litertwinvåg och att man bröt Ducatis dominans i World Superbike på första försöket. Jag har inga exakta försäljningssiffror men i USA såldes SP1 som smör i solsken.

I Sverige var det en dyr hoj 2000, runt 140k på gatan, och när efterföljaren SP2 kom 2002 (då man också vann World Superbike) var det inte särskilt mycket som hade hänt, Honda valde en väl försiktig väg. På vissa marknader sålde SP2 bra men det fanns inte alls samma sug som var fallet med SP1 och kurvorna vek nedåt.

De första 20 hojarna Honda Sverige tog in 2002 sålde slut men sedan valde man att inte plocka in några 2003 och 2005. En av anledningarna var att Aprilia släppt sin Mille Factory/R med Öhlinsgodis, magnesiumfälgar mm och i det sammanhanget framstod SP2 som lite väl lite bang for the buck. Dessutom fanns det ett gäng vassa rad4 att välja mellan. Jag tror man gjorde en rent marknadsmässig bedömning att modellen inte längre var konkurrenskraftig.

Superbikemagin var också borta eftersom Firebladen ersatte SPn i Hondas WSBK team från 2003. Att Honda inte kom att vinna WSBK på de följande 8 åren ja det är en annan historia....:fakta
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
De har ju moderna V4:eek:r som är väldigt trevliga. Vfr1200 är ju rätt snabb dessutom, har själv en Blackbird men om man bortser från hur trimmad den är och när jag provat Vfr:en så skulle den absolut kunna ersätta en Blackbird för min del. Bekväm, ganska sportig, trevlig motor med mycket bra touringegenskaper. För en Blackbird är ju inte en ren sporthoj heller.

Har även kört den med Dct-växellåda och för alla som inte har för avsikt att köra bana så tyckte jag den var helt grym, fis runt och köra touring eller kör den med knappar som en dåre. :tummenupp
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Honda har ju tagit patent på en ny form av motordelar som bla ska sitta i en ny SuperSportHoj så vem vet, racet kanske inte är kört för många hk och hög toppfart.Kawasaki har ju visat detta senast även om den var tokdyr för en större försäljningsvolym.
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Känner inte till Blackbirden men vad gäller VTR 1000 SP1 så red den mycket på en allmän litertwinvåg och att man bröt Ducatis dominans i World Superbike på första försöket. Jag har inga exakta försäljningssiffror men i USA såldes SP1 som smör i solsken.

I Sverige var det en dyr hoj 2000, runt 140k på gatan, och när efterföljaren SP2 kom 2002 (då man också vann World Superbike) var det inte särskilt mycket som hade hänt, Honda valde en väl försiktig väg. På vissa marknader sålde SP2 bra men det fanns inte alls samma sug som var fallet med SP1 och kurvorna vek nedåt.

De första 20 hojarna Honda Sverige tog in 2002 sålde slut men sedan valde man att inte plocka in några 2003 och 2005. En av anledningarna var att Aprilia släppt sin Mille Factory/R med Öhlinsgodis, magnesiumfälgar mm och i det sammanhanget framstod SP2 som lite väl lite bang for the buck. Dessutom fanns det ett gäng vassa rad4 att välja mellan. Jag tror man gjorde en rent marknadsmässig bedömning att modellen inte längre var konkurrenskraftig.

Superbikemagin var också borta eftersom Firebladen ersatte SPn i Hondas WSBK team från 2003. Att Honda inte kom att vinna WSBK på de följande 8 åren ja det är en annan historia....:fakta


Väldigt intressant det du nämner här "lite bang for the buck" vad det gäller Hondan för en Aprilia mille skulle ändå bli dyrt i slutänden att äga med tanke på värdeminskning, driftkostnader & reservdelar. :)

Sedan är jo frågan om en Mille skulle va driftsäkrare än Honda:D
 
Last edited:

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
De har ju moderna V4:eek:r som är väldigt trevliga. Vfr1200 är ju rätt snabb dessutom, har själv en Blackbird men om man bortser från hur trimmad den är och när jag provat Vfr:en så skulle den absolut kunna ersätta en Blackbird för min del. Bekväm, ganska sportig, trevlig motor med mycket bra touringegenskaper. För en Blackbird är ju inte en ren sporthoj heller.

Har även kört den med Dct-växellåda och för alla som inte har för avsikt att köra bana så tyckte jag den var helt grym, fis runt och köra touring eller kör den med knappar som en dåre. :tummenupp

Det låter spännande :)
Jag har varken provkört Blackbirden lr Vfr1200an däremot har jag åkt med Blackbirden som passagerare o tyckte den gick som ett skott:näsblod dessutom var det inga problem att få upp min maxpuls direkt:D

Sedan har jag provsuttit på en Vfr1200 & tyckte körställningen var perfekt :tummenupp

Det skulle va skit kul att provköra en sån:rock
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Väldigt intressant det du nämner här "lite bang for the buck" vad det gäller Hondan för en Aprilia mille skulle ändå bli dyrt i slutänden att äga med tanke på värdeminskning, driftkostnader & reservdelar. :)

Sedan är jo frågan om en Mille skulle va driftsäkrare än Honda:D

Alltså, jag är ju väldigt partisk eftersom jag tycker SP1/2 står i en särklass vad gäller japanska twinnar. Och Hondas kvalitetsrykte är inte ogrundat.

Samtidigt har Millen läckrare designlösningar redan i standardversionen (kolla svingen tex och arslet tex), den är både bekvämare till vardags och något kvickare runt en bana och har visat sig hålla riktigt bra kvalitet. Idag kan du få en tidig Mille för under 30k, det är otroligt mycket hoj för pengarna.

Vad gäller reservdelar håller jag med dig men det har mer med att den nordiska generalagenten haft nollkoll på sin supply chain än att hojarna går sönder. Få har tålamod att vänta 2 månader på en liten kåpdetalj (tack och lov för Ebay) men däri ligger nog en del av sanningen i att Aprilia inte är ett större märke i Sverige. För hojarna är det inget fel på.:tummenupp
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top