Honda CBR 1000RR VS. Suzuki GSXR 1000??

-Blomman-

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2010
Ort
Halmstad
Hoj
Honda CBR 954 RR -03
Tjenare..
Har precis tagit mc-kort, har kört cross ända sen jag va liten och testat några hojar och så.. Men tycker en 600 känns lite liten och klen, då jag är 23år och ca 188cm lång. Så tänkte därför gå på en lite större direkt.. Har fått bytes förslag mot min bil, på både en Honda CBR 1000RR -04 och en Suzuki GSXR 1000 -03 som rullat 3000mil..

Och då jag inte har någon vidare erfarenhet, så frågar jag här bland allt kunnigt folk.. Vilken är bäst som "Första hoj" För/nackdelar med hojarna. Något man bör passa sig för. eller kolla extra noga på vi ev. byte? Försäkring? Delar? osv osv..

Säg vad du tycker och har erfarenhet av..

Mvh Andreas
 
Jag hade tagit hondan.

Honda har alltid bra motorer,

Den suckan är stor och snabb men inte så lättsvängd. Hondan från 04-07 är en mycket bra hoj, lättsvängd och jävligt fint chassi.

Sedan vet jag att suckan har haft en del problem med tps sensorn på dom hojarna och det är inte superkul. Hondan har jag inte hört någon ha några problem med.

Lycka till!
 
Jar röstar på gixxern. Vet inte varför, men har alltid velat ha en K3:a.
 
Det verkar ju vara din första hoj och nytaget kk om jag inte förstått fel.

Frågan du bör ställa dej är nog om det räcker med en 1000klubba eller om du borde ta en turbohoj direkt?

Ja varför inte......
Nej men testade som sagt en kompis R6, och tyckte den va lite slö. Visst den går som f-n, men det kändes som något saknades.. Så därför tänkte jag satsa på något större, och nu när jag har blivit erbjuden att byta någon utav dom mot bilen. Så lika bra att gå på 1000cc..
 
Du blir inte besviken!

Sen så kan väl allt hända med hojar oavsett modell/märke, man får ha lite tur!

Ta det lungt då du kan uppleva en viss skillnad på effekt hos en cross och en 1000 hoj
 
Du blir inte besviken!
Ta det lungt då du kan uppleva en viss skillnad på effekt hos en cross och en 1000 hoj

Nähe är det sant??
Klart det är skillnad på en cross och hoj det fattar min farmor också..
Men som sagt, R6 tyckte jag va rätt seg, därför en 1000cc så har man lite att gå på också, så man inte tröttnar direkt som jag har hört/läst att många gör på 600..
 
Jag hade tagit hondan.

Honda har alltid bra motorer,

Den suckan är stor och snabb men inte så lättsvängd. Hondan från 04-07 är en mycket bra hoj, lättsvängd och jävligt fint chassi.

Sedan vet jag att suckan har haft en del problem med tps sensorn på dom hojarna och det är inte superkul. Hondan har jag inte hört någon ha några problem med.

Lycka till!

Hondas motorer är överskattade.
Vill man ha en slitstark motor är det gsxr som gäller. Folk bygger turbo på gsxr inte ofta honda av anledningar.
Gsxr 1000 01-02 var det tps problem med. 03-04 har inga kända fel.

Honda är säkert bra men tråkig. Jag skulle köpt kopprfärgade gixxern så snygg.

Provkör båda
 
suzuki är för tjejer hondan är för män:tuttar
närå om valet är mellan dessa två hojar hade jag valt hondan.
 
Har ägt både CBR och GSX-R. Hade valt GSX-R:n. Hondor är jävligt fina och bra på alla sätt, men de har noll personlighet.
 
Trevliga hojar både två men Gixxern tycker jag är roligare, mer bus i karaktären än Hondan som är nästan tråkigt trygg.
 
VI hade en som köpte en R1 07-08 nytt kort 30+ kört cross hela tiden, han la sig ändå i gattempo... Det jag vill komma till att det kanske inte spelat någon roll om han hade en 600 när han inte svängde, gick inte så fort. Visst, du kan ju inte jämföra en 1000 och en 600 inte ens lite, men det KANSKE säger bara KANSKE är värt att tänka på att 150 in i fel böj är betydligt bättre än 200?
 
VI hade en som köpte en R1 07-08 nytt kort 30+ kört cross hela tiden, han la sig ändå i gattempo... Det jag vill komma till att det kanske inte spelat någon roll om han hade en 600 när han inte svängde, gick inte så fort. Visst, du kan ju inte jämföra en 1000 och en 600 inte ens lite, men det KANSKE säger bara KANSKE är värt att tänka på att 150 in i fel böj är betydligt bättre än 200?
Absolut man måste köra med huvudet och inte ta en massa risker och tämja på gränser när man är ny på allt.. Bara för att jag har kört cross så betyder det inte att jag är ghoastrider.. Kör man med sunt förnuft och tänker på vad det är man har mellan benen, och visar den respekt för den. Så tror jag inte att det är några problem att börja med en 1000cc..

--------------------------------------

Har alltid gillat honda bäst.. Men har läst recensioner om Gixxen, och Hondan så börjar jag glida mot Gixxen mer och mer.. Plus att den är billigare i försäkring.. Sen har jag fått uppfattningen om att Gixxen är bekvämare att åka på om man åker långt.. Rätta mig om jag har fel!!
 
Sukkan tycker jag ser betydligt större o klumpigare ut, ställ den bredvid hondan så förstår du vad jag menar:), cbr:n e en riktigt fin hoj, från -02 o framåt i alla fall
 
Absolut man måste köra med huvudet och inte ta en massa risker och tämja på gränser när man är ny på allt.. Bara för att jag har kört cross så betyder det inte att jag är ghoastrider.. Kör man med sunt förnuft och tänker på vad det är man har mellan benen, och visar den respekt för den. Så tror jag inte att det är några problem att börja med en 1000cc..

--------------------------------------

Har alltid gillat honda bäst.. Men har läst recensioner om Gixxen, och Hondan så börjar jag glida mot Gixxen mer och mer.. Plus att den är billigare i försäkring.. Sen har jag fått uppfattningen om att Gixxen är bekvämare att åka på om man åker långt.. Rätta mig om jag har fel!!


Ett het tips att kolla försäkringen innan du köper ej hoj också.....finns risk att det blir dyrt på en 1000cc :näsblod
 
Det enda du får med från crossåkandet är själva bas körningen, dvs växling, koppling, gas, balans. Resten är en HELT ny grej. Jag hade struntat i att kollat HK och KG siffror hit och dit och istället tagit den som är mest välvårdad, servad och påkostad. 3000mil på en sporthoj kan det ha hänt en hel del på....
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top