Honda CBR 1000RR 2008 luktar/drar olja

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Sym 200 Yoyride
Tycker min hoj stinker olja när jag gasar på ordentligt! har inte riktigt tänkt på hur mycket den drar men fyllt på ett antal gånger har man gjort de 500 milen man haft den.
Detta är ju ett känt problem på 2008 års modell men hur mycket ska man tåla innan man begär ny motor allternativt renovering av kolvringarna mm. Garantin finns ju där. Har någon här fått det åtgärdat??

Man har ju hört många historier om diverse åtgärder pga oljeslukande motor.

Allt från att "de ska vara så", utbytta kolvringar, ny motor och "det kommer sluta efter x antal mil".

Typ av åtgärd ligger nog i hur övertygande du är :tummenupp

Själv upplever jag att min slukar en del olja, kan nog inte säga att jag tycker att det luktar speciellt mycket.

Har hunnit med ca 800 mil, fyllt på med ca 1 liter själv + 600mila service, hur långt har du åkt?

Jag vet om två på detta forum som fått utbytt motor, dock var det inte pga hög oljeförbrukning utan oljud från motorn.

Min drog 1l på 200mil och fick således utbytta oljetätningsringar, går på garantin.

Allt från att "de ska vara så", utbytta kolvringar, ny motor och "det kommer sluta efter x antal mil".

Typ av åtgärd ligger nog i hur övertygande du är :tummenupp

Själv upplever jag att min slukar en del olja, kan nog inte säga att jag tycker att det luktar speciellt mycket.

Har hunnit med ca 800 mil, fyllt på med ca 1 liter själv + 600mila service, hur långt har du åkt?

Jag har kört 500 mil men det känns som att det luktar mer senaste tiden! ska kolla noga nu. Lite irriterande att det faktisk luktar rätt friskt. Har inte tänkt på hur avgaserna ser ut.

Mina kolvringar är bytta, men har ingen aning om det drar mindre=) kan berätta på söndag
Glöm inte att Koppling och kylarslang grejen (klämman) ska oxå bytas

// Putte

Om det går att få ut uppgifter från Honda om vilka avgasvärden som är specade vid ett givet varvtal kan ju det vara ett alternativ för att ha något att :fakta på. Förutsättningsvis att det är originalmappning och kittekatten är på.

Last edited:

hos oss (på bilverkstad) vid hög oljeförbrukning så fyller vi fordonet exakt och plomberar alla öppningar och ber kunden komma in om 100 mil för mätning/kontroll. därefter kontrollerar vi hur mycket den dragit och river motorn vid behov.

hos oss (på bilverkstad) vid hög oljeförbrukning så fyller vi fordonet exakt och plomberar alla öppningar och ber kunden komma in om 100 mil för mätning/kontroll. därefter kontrollerar vi hur mycket den dragit och river motorn vid behov.

Låter klockrent ju! :tummenupp

Blir själv att hålla ett extra öga på detta denna säsong och skulle det visa att min har abnormal oljeförbrukningsnivå så får man väl lämna in den när säsongen är över.

Mjölnaren, vad kör du med för olja?

Låter klockrent ju! :tummenupp

Blir själv att hålla ett extra öga på detta denna säsong och skulle det visa att min har abnormal oljeförbrukningsnivå så får man väl lämna in den när säsongen är över.

Mjölnaren, vad kör du med för olja?

På 1200 mila servicen som jag precis gjorde blev det Motul 300V 10-40.

Helt onödigt antagligen. De rekommenderar ju halvsysntet faktiskt om man inte "bara" ska ägna sig åt bana.

Vet inte vilken det var innan.

Vart går gränsen där man reparerar då? antar att det olika.
Känns som jag skulle kunna bränna en jäkla massa olja om jag skulle vilja på 100 mil. Bara att köra hårt så stinker det på bra:näsblod

Last edited:
På 1200 mila servicen som jag precis gjorde blev det Motul 300V 10-40.

Helt onödigt antagligen. De rekommenderar ju halvsysntet faktiskt om man inte "bara" ska ägna sig åt bana.

Vet inte vilken det var innan.

Känns som jag skulle kunna bränna en jäkla massa olja om jag skulle vilja på 100 mil. Bara att köra hårt så stinker det på bra:näsblod

Ta Kontakt med en honda försäljare. Helst där den är såld. Det är ett känt problem. Det är en viss serie cyklar som har detta problem. Så alla märker inte av det. Det blir mkt sot i utblåset. Det skall gå på garanti. Dock är det väll inte så roligt att lämna ifrån sig hojen nu precis innan sommaren. Det kan ta nån vecka, lr så tar det månader. Det vet man ju hur det dära är...

Lycka till

enligt garantireglerna från generalagenterna så är det 0,2 liter / 100 mil.

OBS! gäller bil givetvis, en hoj tror jag kan dra lite mer.

Jag har precis köpt en CBR1000RR 08 och fyllde på med olja när jag köpte den med 350 mil nu har den gått 450 mil och har dragit 1l olja.

Det kan inte vara rätt eller vad tycker ni?

Skall jag åka och prata med Honda eller skall den dra så mycket. För mig låter detta väldig orimligt?

Tacksam för svar...

Jag har precis köpt en CBR1000RR 08 och fyllde på med olja när jag köpte den med 350 mil nu har den gått 450 mil och har dragit 1l olja.

Det kan inte vara rätt eller vad tycker ni?

Skall jag åka och prata med Honda eller skall den dra så mycket. För mig låter detta väldig orimligt?

Tacksam för svar...

Jag hade nog klagat. 100 mil är ju fan bara 7-8 hojturer fan.
Det roliga är att när jag pratade med säljaren på honda city i väsby så drog jag upp oljeproblemet o det var då enligt honom bara ett enstaka exemplar o absolut inga sålda hojar från dom har haft det problemet. Verkar inte så när man läser här.

Någon som har haft detta problem och fått en åtgärd från Honda?

Min drar en j-à massa olja och det gör de flesta 08 spec dom som kör bana. Dock inget egentligt problem ( förutom att det kostar) om man har koll på det!
Men som sagt gäller att ha koll!

Jag har nu fått mina bytta så det skall bli väldigt intressant att se om det har gjort någon skillnad.
Hoppas :)

Gick det smärtfritt eller var du tvungen att utföra tjänster för att ÅF skulle gå med på det?
Man har ju hört ett och annat om garantiärenden. :arsele

Nej inte smärtfritt var tvungen att köra hela säsongen och logga varje sträcka och hur mycket den drack... när säsongen var över gick de med på det till slut.

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back