Honda CBR 1000 RR Fireblade SP

johan-r

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2008
Ort
Vallentuna
Hoj
Kawasaki ZXR 750
Hittade ingen tråd om nya Firebladen. Vad tycker ni är det något ni kan tänka er att köpa?



Honda CBR 1000 RR Fireblade 2017
ENGINE Liquid-cooled 4-stroke 16-valve DOHC Inline-4 Engine Displacement (cm³) 999cc No. of Valves per Cylinder 4 Bore ´ Stroke (mm) 76 x 55 Compression Ratio 13:01
MAX. POWER OUTPUT 141kW/13,000rpm
MAX. TORQUE116Nm/11,000rpm Oil Capacity 3.4L
FUEL SYSTEM Carburation PGM-DSFI Fuel Tank Capacity 16L
CLUTCH TYPE Wet, multiplate clutch
TRANSMISSION TYPE 6-speed
FINAL DRIVE Chain
FRAME Diamond; aluminium composite twin spar
DIMENSIONS (LxWxH) 2,065mm x 715mm x 1125mm Wheelbase 1404mm
CASTER ANGLE 23.3°
TRAIL96mm
SEAT HIGHT 820mm
GROUND CLEARANCE 129mm
KERB WEIGHT 195kg
SUSPENSION Front Telescopic inverted fork with an inner tube diameter of 43mm, and a NIX30 Smart-EC (OHLINS)
SUSPENSION Type Rear Unit Pro-Link with gas-charged TTX36 Smart-EC (Öhlins)
WHEELS Rim Size Front 17 inch Rim Size Rear 17 inch Tyres Front 120/70ZR17 58W Tyres Rear 190/50ZR17 73W
BRAKES ABS System Type 2 Channel
INSTRUMENTS & ELECTRICS Instruments TFT-LCD Security System HISS Headlight LED Taillight LED
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Ser ju onekligen betydligt bättre ut än föregångaren! Imponerande att de lyckats banta den 15 kg!
Men 190hk känns ju lite mellanmjölk får jag säga. Men effekt är ju inte allt, Honda brukar leverera kontrollerar effekt. Snygg faktiskt!
 

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Tydligen ska det komma en "Sp-2" för homologisering för WSBK som har uppdaterad motor för mer "umphf".

Ska bli kul och se testerna mellan de nya Japs och Euro sporthojarna.
 

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Ser inte ut att vara mycket nytt på utsidan i alla fall... ? Sving, ram och bakram. en mixmash mellan cbr1000 och cbr600rr.

15 kilo som bantats bort måste vara en uppgradering av deras c-abs system :D


Mjaeee hade faktiskt hoppas på något mer revolutionerande från "mästarna." butthurt and dissapointed.
 

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Hmm. Jag har svårt att tro att 10 hästar upp eller ner på den här nivån (190-200 Hk) är avgörande för andra än elitförare. "Mellanmjölk"... nja.

Ser ju onekligen betydligt bättre ut än föregångaren! Imponerande att de lyckats banta den 15 kg!
Men 190hk känns ju lite mellanmjölk får jag säga. Men effekt är ju inte allt, Honda brukar leverera kontrollerar effekt. Snygg faktiskt!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hmm. Jag har svårt att tro att 10 hästar upp eller ner på den här nivån (190-200 Hk) är avgörande för andra än elitförare. "Mellanmjölk"... nja.

Jo, fast 190 hästar är ju lite förra generationen ändå, nuvarande generation ligger på 200 hästar. Åas, som sagt så lär inte 10 hästar göra någon direkt skillnad. Är det ett väldigt tillgängligt effektregister så kan det ju vara bättre med lite mindre på topp.
 

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Ja, 190 hästar är en stor besvikelse :huvet kommer ihåg när polkarettan kom 98.. Alla var helt lyriska över hur den gick med sina 150 hästar. Idag, med en 40 hästar starkare motor och ett halvt ton lättare chassi så är nya blejden knappt duglig, det är fantastisk hur mycket bättre förare och fartblinda vi har blivit :yoparty
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Sjukt snygg !

Bantad 15 kg - Imponerande ..........195 kg är #tummenupp

190 hk - Räcker mer än väl. Bara bra att de flesta Japanska tillverkarna (Hej hej Kawa) håller emot tokhöga effektsiffror och jobbar på motorns körbarhet.

Det är en Honda - Så kvalité, reservdelshantering och ingenjörskonst är på topp (typ nästan Yamaha-nivå).
 
Last edited:

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Njaaaa, inte snygg......:gnissla
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Den är snygg och säkert jävligt bra!
Fan vad alla sporthojar börjar bli mer och mer lik varandra till utseende, chassi och elektronik. (jämför en R1 -99 mot en ZX-9R -99, där hade vi skillnad!
Ofta så tänker ju den typiske sporthojköparen att han vill vara "värst", här sköt sig Honda lite själva i foten med "bara" 190hk! Kanske inte så kul att köpa en Fireblade med 190hk när polaren har en R1 med 200hk, det är ju häftigare!:hihi
PS. själv hade jag varken köpt nya R1, ZX-10, Gixxer eller nya bladen.
Dom väcker ingen habegär längre! Jag tycker att sporthojarna har blivit tråkiga och själslösa:(
Jag vill ha en ny Honda Monkey!
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Ja, 190 hästar är en stor besvikelse :huvet kommer ihåg när polkarettan kom 98.. Alla var helt lyriska över hur den gick med sina 150 hästar. Idag, med en 40 hästar starkare motor och ett halvt ton lättare chassi så är nya blejden knappt duglig, det är fantastisk hur mycket bättre förare och fartblinda vi har blivit :yoparty

Frågan är ju dock inte om 190 hk räcker till, det gör det självklart. Vid ett "blindtest" finns nog inte många som kan känna skillnaden mellan 190 och 200hk, än mindre som kan utnyttja fördelen av de 10 som skiljer.
Nej frågan man måste ställa sig är varför Hondan skulle locka till köp före konkurrenterna? Nu vet jag inte prisbilden på Bladen men med tanke på vad AfricaTwinen kostar och presterar kontra antagonisterna så skulle jag inte bli förvånad om den blir dyr!
Och varför kan aldrig Honda nångång ligga i framkant när det gäller motorprestanda. Kan inte komma ihåg många gånger det skett i historien ; CB750 -69, CBR600 -91, och Blackbird -96. Det är länge sen nu!
 
Last edited:

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Sjukt snygg !

Bantad 15 kg - Imponerande ..........195 kg är #tummenupp

190 hk - Räcker mer än väl. Bara bra att de flesta Japanska tillverkarna (Hej hej Kawa) håller emot tokhöga effektsiffror och jobbar på motorns körbarhet.

Det är en Honda - Så kvalité, reservdelshantering och ingenjörskonst är på topp (typ nästan Yamaha-nivå).
Vet inte om jag förstod vad du mena, men Du menar Kawasaki har snöat in på effekt och glömt bort körbarheten??
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Fast hur många är det egentligen som verkligen har dom där 200hk som utlivas i broshyrerna? Kan någon länka till lite bromsuppgifter och oberoende tester av de olika sporthojarna?
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
BMW'n uppger 193 hk. Det har den aldrig gett. Den har alltid presterat över 200 hästar!
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Och varför kan aldrig Honda nångång ligga i framkant när det gäller motorprestanda. Kan inte komma ihåg många gånger det skett i historien ; CB750 -69, CBR600 -91, och Blackbird -96. Det är länge sen nu!
Honda är väl MC-världens mellanmjölk, säljer "praktiska" och "vettiga" hojar. Finns ingen anledning att lägga sig i framkant när man kan skita hojar som ut NC750 och sen rulla i pengar.
 

newflag

Medlem
Gick med
8 Jun 2012
Ort
OUttA
Hoj
Hayabuzzza Turbo with NOS running on LH2
En hypotetisk fråga.

Tror ni att det finns någon i Sverige som kan köra någon av de nyaste sporthojarna fullt ut, dvs utnyttja alla 190+ hästar och sätta en tid så snabb på en bana att den limiterande faktorn är hojen och inte föraren?

Vem skulle detta vara så fall?
 
Last edited:

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
En hypotetisk fråga.

Tror ni att det finns någon i Sverige som kan köra någon av de nyaste sporthojarna fullt ut, dvs utnyttja alla 190+ hästar och sätta en tid så snabb på en bana att den limiterande faktorn är hojen och inte föraren?

Vem skulle detta vara så fall?

Christoffer Bergman, Filp Baklund ?????
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Om några år ska jag äga en sånhär! Mycket nöjd med min 2004 som jag hade. Har ju inte varit så motiverande att köpa nån av de senare då de varit så satans fula, men nu är det annorlunda!
Ska bara låta nån annan ha den i några år under värsta prisraset först. :)
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top