Honda CBR 1000 RR Fireblade SP

johan-r

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2008
Ort
Vallentuna
Hoj
Kawasaki ZXR 750
Hittade ingen tråd om nya Firebladen. Vad tycker ni är det något ni kan tänka er att köpa?



Honda CBR 1000 RR Fireblade 2017
ENGINE Liquid-cooled 4-stroke 16-valve DOHC Inline-4 Engine Displacement (cm³) 999cc No. of Valves per Cylinder 4 Bore ´ Stroke (mm) 76 x 55 Compression Ratio 13:01
MAX. POWER OUTPUT 141kW/13,000rpm
MAX. TORQUE116Nm/11,000rpm Oil Capacity 3.4L
FUEL SYSTEM Carburation PGM-DSFI Fuel Tank Capacity 16L
CLUTCH TYPE Wet, multiplate clutch
TRANSMISSION TYPE 6-speed
FINAL DRIVE Chain
FRAME Diamond; aluminium composite twin spar
DIMENSIONS (LxWxH) 2,065mm x 715mm x 1125mm Wheelbase 1404mm
CASTER ANGLE 23.3°
TRAIL96mm
SEAT HIGHT 820mm
GROUND CLEARANCE 129mm
KERB WEIGHT 195kg
SUSPENSION Front Telescopic inverted fork with an inner tube diameter of 43mm, and a NIX30 Smart-EC (OHLINS)
SUSPENSION Type Rear Unit Pro-Link with gas-charged TTX36 Smart-EC (Öhlins)
WHEELS Rim Size Front 17 inch Rim Size Rear 17 inch Tyres Front 120/70ZR17 58W Tyres Rear 190/50ZR17 73W
BRAKES ABS System Type 2 Channel
INSTRUMENTS & ELECTRICS Instruments TFT-LCD Security System HISS Headlight LED Taillight LED
 
Ser ju onekligen betydligt bättre ut än föregångaren! Imponerande att de lyckats banta den 15 kg!
Men 190hk känns ju lite mellanmjölk får jag säga. Men effekt är ju inte allt, Honda brukar leverera kontrollerar effekt. Snygg faktiskt!
 
Tydligen ska det komma en "Sp-2" för homologisering för WSBK som har uppdaterad motor för mer "umphf".

Ska bli kul och se testerna mellan de nya Japs och Euro sporthojarna.
 
Ser inte ut att vara mycket nytt på utsidan i alla fall... ? Sving, ram och bakram. en mixmash mellan cbr1000 och cbr600rr.

15 kilo som bantats bort måste vara en uppgradering av deras c-abs system :D


Mjaeee hade faktiskt hoppas på något mer revolutionerande från "mästarna." butthurt and dissapointed.
 
Hmm. Jag har svårt att tro att 10 hästar upp eller ner på den här nivån (190-200 Hk) är avgörande för andra än elitförare. "Mellanmjölk"... nja.

Ser ju onekligen betydligt bättre ut än föregångaren! Imponerande att de lyckats banta den 15 kg!
Men 190hk känns ju lite mellanmjölk får jag säga. Men effekt är ju inte allt, Honda brukar leverera kontrollerar effekt. Snygg faktiskt!
 
Hmm. Jag har svårt att tro att 10 hästar upp eller ner på den här nivån (190-200 Hk) är avgörande för andra än elitförare. "Mellanmjölk"... nja.

Jo, fast 190 hästar är ju lite förra generationen ändå, nuvarande generation ligger på 200 hästar. Åas, som sagt så lär inte 10 hästar göra någon direkt skillnad. Är det ett väldigt tillgängligt effektregister så kan det ju vara bättre med lite mindre på topp.
 
Ja, 190 hästar är en stor besvikelse :huvet kommer ihåg när polkarettan kom 98.. Alla var helt lyriska över hur den gick med sina 150 hästar. Idag, med en 40 hästar starkare motor och ett halvt ton lättare chassi så är nya blejden knappt duglig, det är fantastisk hur mycket bättre förare och fartblinda vi har blivit :yoparty
 
Sjukt snygg !

Bantad 15 kg - Imponerande ..........195 kg är #tummenupp

190 hk - Räcker mer än väl. Bara bra att de flesta Japanska tillverkarna (Hej hej Kawa) håller emot tokhöga effektsiffror och jobbar på motorns körbarhet.

Det är en Honda - Så kvalité, reservdelshantering och ingenjörskonst är på topp (typ nästan Yamaha-nivå).
 
Last edited:
Njaaaa, inte snygg......:gnissla
 
Den är snygg och säkert jävligt bra!
Fan vad alla sporthojar börjar bli mer och mer lik varandra till utseende, chassi och elektronik. (jämför en R1 -99 mot en ZX-9R -99, där hade vi skillnad!
Ofta så tänker ju den typiske sporthojköparen att han vill vara "värst", här sköt sig Honda lite själva i foten med "bara" 190hk! Kanske inte så kul att köpa en Fireblade med 190hk när polaren har en R1 med 200hk, det är ju häftigare!:hihi
PS. själv hade jag varken köpt nya R1, ZX-10, Gixxer eller nya bladen.
Dom väcker ingen habegär längre! Jag tycker att sporthojarna har blivit tråkiga och själslösa:(
Jag vill ha en ny Honda Monkey!
 
Ja, 190 hästar är en stor besvikelse :huvet kommer ihåg när polkarettan kom 98.. Alla var helt lyriska över hur den gick med sina 150 hästar. Idag, med en 40 hästar starkare motor och ett halvt ton lättare chassi så är nya blejden knappt duglig, det är fantastisk hur mycket bättre förare och fartblinda vi har blivit :yoparty

Frågan är ju dock inte om 190 hk räcker till, det gör det självklart. Vid ett "blindtest" finns nog inte många som kan känna skillnaden mellan 190 och 200hk, än mindre som kan utnyttja fördelen av de 10 som skiljer.
Nej frågan man måste ställa sig är varför Hondan skulle locka till köp före konkurrenterna? Nu vet jag inte prisbilden på Bladen men med tanke på vad AfricaTwinen kostar och presterar kontra antagonisterna så skulle jag inte bli förvånad om den blir dyr!
Och varför kan aldrig Honda nångång ligga i framkant när det gäller motorprestanda. Kan inte komma ihåg många gånger det skett i historien ; CB750 -69, CBR600 -91, och Blackbird -96. Det är länge sen nu!
 
Last edited:
Sjukt snygg !

Bantad 15 kg - Imponerande ..........195 kg är #tummenupp

190 hk - Räcker mer än väl. Bara bra att de flesta Japanska tillverkarna (Hej hej Kawa) håller emot tokhöga effektsiffror och jobbar på motorns körbarhet.

Det är en Honda - Så kvalité, reservdelshantering och ingenjörskonst är på topp (typ nästan Yamaha-nivå).
Vet inte om jag förstod vad du mena, men Du menar Kawasaki har snöat in på effekt och glömt bort körbarheten??
 
Fast hur många är det egentligen som verkligen har dom där 200hk som utlivas i broshyrerna? Kan någon länka till lite bromsuppgifter och oberoende tester av de olika sporthojarna?
 
BMW'n uppger 193 hk. Det har den aldrig gett. Den har alltid presterat över 200 hästar!
 
Och varför kan aldrig Honda nångång ligga i framkant när det gäller motorprestanda. Kan inte komma ihåg många gånger det skett i historien ; CB750 -69, CBR600 -91, och Blackbird -96. Det är länge sen nu!
Honda är väl MC-världens mellanmjölk, säljer "praktiska" och "vettiga" hojar. Finns ingen anledning att lägga sig i framkant när man kan skita hojar som ut NC750 och sen rulla i pengar.
 
En hypotetisk fråga.

Tror ni att det finns någon i Sverige som kan köra någon av de nyaste sporthojarna fullt ut, dvs utnyttja alla 190+ hästar och sätta en tid så snabb på en bana att den limiterande faktorn är hojen och inte föraren?

Vem skulle detta vara så fall?
 
Last edited:
En hypotetisk fråga.

Tror ni att det finns någon i Sverige som kan köra någon av de nyaste sporthojarna fullt ut, dvs utnyttja alla 190+ hästar och sätta en tid så snabb på en bana att den limiterande faktorn är hojen och inte föraren?

Vem skulle detta vara så fall?

Christoffer Bergman, Filp Baklund ?????
 
Om några år ska jag äga en sånhär! Mycket nöjd med min 2004 som jag hade. Har ju inte varit så motiverande att köpa nån av de senare då de varit så satans fula, men nu är det annorlunda!
Ska bara låta nån annan ha den i några år under värsta prisraset först. :)
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top