Honda CBR 1000 RR -07 startar ej, tips?

• Thread starter Thread starter sportbike
  • Start date Start date

sportbike

Guest
Förtvivlad kamrat försöker förgäves få igång sin CBR 1000 RR, med inte ett liv hörs från bränslepumpen.
Han körde den till garaget i höstas och lade en filt över, den står i varmgarage.
Hojen är helt original, ingenting är rört och den har rullat ett par hundra mil.
Följande är kollat:

Batteriet är fulladdat, även testat med startkablar.
Båda nycklarna är provade.
Det finns bränsle i tanken.
Dödarknappen är i rätt läge.
Den står på depåstöd.
Tippsensorn brukar ju spöka, men hojen har stått still hela vintern och har inte varit strömlös.
Den visar inga felkoder.

Vad kan det vara?

Last edited:
Är instrumenten inkopplade? Är dom inte det är den 100% livlös.
Ja, den är orörd, nu berättade han att han tittat på alla kontakter och de är infettade från fabrik.
Tippsensorn sitter där den ska och har ingen återställningsknapp.
Jag bad honom koppla loss batterikablarna i tio minuter, det är så långt vi kommit hittills.

Är den helt död eller snurrar startmotor? Säkring/relä kollat?
Värt att tänka på, saker kan gå sönder mellan användningstillfällen -men fan den funkade ju sist! Har ju alla sagt vid något tillfälle.
Är väl start spärr på den, kanske ringantennen?

Edit: Oh gjorde en Nylander

Last edited:
Är den helt död eller snurrar startmotor? Säkring/relä kollat?
Värt att tänka på, saker kan gå sönder mellan användningstillfällen -men fan den funkade ju sist! Har ju alla sagt vid något tillfälle.
Är väl start spärr på den, kanske ringantennen?
Han har till och med bytt alla säkringar mot nya, jag tror han har hållit på ett bra tag innan han ringde mig, stackarn.

edit: en Ducce startar alltid :fakta

Tack mannen för att du tog dig tid med detta och alla ni andra som inkommit med bra tips.
Efter att ha gått igenom ALLT två gånger får jag nog böja mig för faktum att någon komponent har gett upp. Det finns ju beskrivet på liknade sätt på Fireblades.org.
Ringer Honda i morgon så får de ta detta på garantin.

Sen startar som en Ducce? :fakta

Är ju som sagt garanti kvar på den, bara kontakta honda...

Tre enkla grejer jag inte sett nämna ovan.
1: Stödet, är det nedfällt? tolkade ovan text som att den står på depåstöd,
2: Brytaren för stödet
3: Har han växel i, dvs lyser eller lyser inte lampan som indikerar neutralläge

Får du några felkoder? Där finns en lista i manualen vilka felkoder som stänger tändningen.

Back