Honda CB900F, modell äldre - Batteriproblem

Nawks

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Hoj
1988, honda cb900f
Hej kära Sporthoj medlemmar.

Nu är det så att jag fick min fars gamla Honda CB900F, tyvärr höll den i ungefär 4 dagar innan den tackade för sig.

Problemet är följande:
Igår när jag satte mig på hojjen och starta den så står den bara och "snurrar" och tänder inte till motorn, efter en stund så märkte man att batteriet nog inte var med i matchen eftersom dessa "snurrar" vart långsammare.

Så, till min fråga.
I detta läge, kan man åka till närmaste verkstad och köpa en motorladdare som man sätter i i närmaste eluttag, eller måste man slå till på ett nytt batteri?

Om det blir ett nytt batteri, har någon en aning om vilket märke/typ jag ska köra på så jag kan googla fram billigaste pris?

För att konstatera om det ens är batteriet som är problemet kan du testa att koppla ihop batteriet med startkablar till en bil och se om den hoppar igång då.

(Ladda in för länge på det viset då det rusar en hel del ström, men ett par minuter går bra)

Om man nu ska svara på frågan så är en "billaddare" mindre lämplig..
Den ger alldeles för mycket ström och är vanligen utför för att användas på 45-100Ah ackar.
Grovt räknat skall långtidsladdningströmmen inte överstiga Ah/10 till Ah/20.
Dvs för en 14Ah-mc-ack, under 1.4A.
Om man återgår till dit problem.
En ack som stått tappar sin energi pga självurladdning.
Man bör, t ex under vintern, använda en automatisk underhållsladdare eller ge acken en "puff" varannan månad med lämplig mc-laddare.
En oanvänd ack tappar också lusten att lagra energi. Max Ah minskar. Har det inte gått så långt, som troligen i ditt fall, kan en tids normalt användade (nästan) säkert återställa kapaciteten.
Kopplar du en bil-ack (50-70Ah) parallet som starthjälp så laddar den inte mc-acken spec mycket. Spänningsskillnaden mellan ackarna är helt enkelt för liten, bara några tiondels volt vilket inte ger så mkt ström i mc-acken.
En dedicerad ack-laddare lämnar lätt 16-18V, det därför den laddar!
(de 16-18 sjunker sen pga belastningen (ansluten ack) till 13-14V förstås..)

Så starta du hojen med ett separat startbatteri m/bil och kör - och se om acken i hojen är ok..
SEN kan du börja tänka på att lägga ut pengar för att byta ack....

Biltema har väldigt prisvärda batterier som passar i din CB900. Det händer att det är fel på dem. Men det kan vara problem med 3 ggr dyrare batterier också. Dock är det inga som helst problem att reklamera ett BT batteri. Vilket kan vara problem med MC-handlar batterier.
Välj ett batteri at GEL typ.

Men först. Det går bra att ladda en kortare stund med Billaddare, några timmar. Men sedan ska man vara försiktig.
Har du mer än ett fordon, skaffa en Smart Ctek laddare. 3600. Den kommer du att ha glädje av både till bilen och MC.

Använd startkablar med försiktighet. Låt inte motorn gå på bilen, det laddar brutalt mycket in i det lilla MC batteriet då. Kör heller inte för länge med startmotorn, den blir väldigt varm om man nöter på en minut.

Kolla att du får bra soppa, kolla gnistan på stiften.

Kul med en gamal CB, i bra skick så är dom faktiskt värda en hel del pengar. Var rädd om den.

Mats

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...