Honda CB900 -79 laddar inte.

Generatorkabeln(3 gula) skall vara bortkopplad med motorn i gång.
Naturligtvis skall du mäta på generatorändan och inte regulatorändan.

Du skall ha AC läge och uppåt 200V , spänningen skall variera men uppåt 80VAC
mellan alla gula i kombos.

Är allt ok ny regulator

Motorn igång gula kablar lossade = 0V mellan faser
Svart kabel till Jord = 12,2V
Vit på regulatorsidan till + = -12,1V
Vit på generatorsidan till jord = 0V


Svart till Vit på generatorsidan =Ingen förbindelse

Fältlindningen har brunnit, nu kommer jag inte längre utan hjälp med lite verkstad. Den 8 mm öppna nyckel som Honda skickat med är för klumpig för att få bort generatorkåpan.

Jag vet att det är söndag men har någon lite tid över i kväll? Lägg ett PM i så fall

Batteriladdare är fixat så inatt tar jag upp batteriet.


Edit:

Hojen och jag är ca 400 m från Centralen
 
Last edited:
Björn F var förbi på lunchen med verktyg och vi har bekräftat att det är fältlindningen som gett upp. Sporthoj lämnar ingen i sticket! Och mycket karma till Björn! :krama

Dags att börja ringa mcskrotar längs E4
 
Jag har en fältlindingsregulator men den är i Göteborg - fick den en gång men den passar som sagt ganska få hojar då dom inte är så vanliga.

Den är beggad och inte funktionstestad.

Fältlindingsregulatorer har två extra kablar föutom 3 faser samt plus/minus.

Dessa reglerar genom att styra en fältlinding ,normalt är permanentmagnet med konstant magnetisering

Den ligger i bra o ha låda och är gratis annars
 
Efter att ha ringt runt till samtliga firmor i närområdet och en hel hoper ganska långt bort och några riktigt långt bort utan napp fick jag tips om Hela Hojen, där fanns typ Sveriges enda rotor! Och på Södermalm!
Jag kastade mig dit och 10 min innan stängningsdags var den min för ett pris som gjorde att jag skrek mellan sammanbitna tänder, men nu vet jag att jag kommer hem! Jag fick den till och med monterad.

Dagens tips:
Bakre hjulaxeln har rätt gänga för att funka som avdragare.
Om jag nu hade haft original hjulaxel...
 
Och varför har fältlindningen brunnit ?
Det beror väl inte på att regulatorn som styr strömmen genom fältlindningen packat ihop ?
Jag är nyfiken på vilken batterispänning det är numera.
Med släckt belysning (om det går) respektive tänd belysning. Vid olika motorvarvtal.
Eller har fältlindningen brunnit för batteriet har en / två kortslutna celler och aldrig kommer upp till ca 14,3 Volt ?
 
Spänningen ligger på 14.3V i marschfart med halvljus .
Jag frågade om regulatorn igår och de mätte en massa och sa att den var ok
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top