Honda CB600 Hornet -98 makeover

Thomas_W

Ja inte bitter
Gick med
1 Jul 2010
Hoj
Triumph Street Triple R -14, Honda CB600 F Hornet -98
Tjena

Har påbörjat en uppfräschning av min Hornet som kommer att hålla på ett tag.... Är just nu på väg att sätta ihop den för att besiktiga den i slutet på månaden. Kommer dock att riva ner den igen till viss del när säsongen är över.

2 första bilderna är på ursprungsskicket som den såg ut när jag började. Efter det har jag rivit ner den helt. Skickat ramen och ett antal delar på pulverlackering. Har sedan börjat sätta ihop den.

Övrigt som är fixat:
Nya bromsslangar från Probrake. Kolfiberlook med blåa banjos.
Målat bakre huvudbromscylindern röd.
Satt på "Kolfiber"vinyl på kedjeskyddet.
Nya drev och kedja. Supersprox och DID.
Målat skylthållaren svart.
X-pads krashpuckar.
Kolfiber termostat-skydd.
Målat framdrevets skydd svart.

Sitter just nu och polerar grenröret..... Skitkul :gnissla
Är i valet och kvalet om jag ska måla bromsoken innan besiktningen eller efter. Innan så är det gjort (måste ju dock blästras så det tar lite mer tid innan hojen är igång), efter så får jag mer tid att köra...... Lutar nog åt det.
Köpte en kompressor (3 HK v-motor som grejar verktyg på 300 liter/min) på Jula som var kass från start. Visade sig att det var fel på många ifrån den sändningen efter jag pratat med kundtjänst.... Är nu på rep så jag väntar på den så att jag kan blästra lite.... När jag nu kollar på deras hemsida så är den borttagen... Ska man vara skraj då eller:va Var det bara ett tillfälligt parti dom köpt upp eller tog dom bort den för att den var kass?

hoj_1.jpghoj_2.jpghoj_3.jpghoj_4.JPGhoj_5.jpghoj_6.jpghoj_7.jpg

Har lite jobbiga =dyra tankar inför framtiden. Man har ju varit och kollat på Hornet-forumet i England och fått en massa idéer:hihi Men det får vänta till vintern eller nästa vinter beroende på ekonomin:(

/Thomas

Last edited:
Börjar närma mig att den blir "klar" för besiktning. Med lite tur kan jag starta upp den imorgon.

Satt på nya bromshandtag, Pro-grips och bar-ends. Har även nästan polerat grenröret, får duga för då den var rätt repig från början. Fick även paket från USA med lite fuskisar:), får åka på efter vinter-vilan tillsammans med lite stålomspunnen slang.

Kvar att fixa imorgon är att polera klart grenröret, sätta ihop bromsoken och montera på dom, Hälla i olja, kylvätska, Tank mm och sedan vrida om nyckeln och hoppas på det bästa. Höll på att glömma bort det viktigaste!! "att titta efter överblivna skruvar:gnissla" finns förhoppningsvis inte några sådana:banana

hoj15.jpghoj17.jpghoj18.jpghoj19.jpghoj20.jpg

Äntligen fått ihop hojen en vecka innan besiktningen.:banana:banana:banana
Kvar att fixa inför den är hastighetsmätaren som inte vill gå över 40 km/h.... Får kolla anslutningen mot mätar-huset då jag hade loss den där för att måla skalet till den.
Satte även på lite Kolfiber-vinyl på sido-panelerna. Vart ok för att vara första gången jag gör det.
Nu blir det att köra på säsongen ut innan den ställs in och delvis plockas ner igen för mera arbete....

hoj21.jpghoj22.jpghoj23.jpghoj24.jpghoj25.jpghoj27.jpg

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...