Honda CB400N -83 är helt död

J3lv4n

R.I.P #58
Gick med
18 May 2011
Ort
Öst
Hoj
Daytona 675 -10 & Ktm 525 -03
Behöver hjälp då jag inte blir klok på detta problem.
Köpte en CB400N och tanken är att bygga om den. Har dock problem strömmen.

När jag vrider om nyckeln händer absolut ingenting. Inga lampor fungerar, elstarten fungerar inte, som sagt, ingenting händer när jag vrider om nyckeln.

Har kollat följande utan resultat:
Mätt strömmen på säkringarna
Bytt ut säkringar
Kopplat på bilbatteri och försökt få liv i den någonting
Sett över och mätt på jord


Jag har ström fram till tändningslåset men strömmen går inte vidare därifrån till resten av hojen hur jag än gör.
När nyckeln är i OFF finns ström till plus (inkommande matning) i tändningslåset.
När jag vridet om nyckeln till ON försvinner strömmen som borde vara konstant?
Har ni någon ide om vad det kan vara som dödar strömmen när man vrider nyckeln till ON? Vad har jag missat att se över?:huvet:huvet
Inte ens lamporna vill som sagt gå igång, känns som någonting blockerar all el!

Tacksam för all hjälp!
 
Det KAN ju vara tändningslåset som är slut :brynad Testa att ruckla med nyckeln när tändningen är på, till alla ändlägen, lagom långsamt så att du hinner se om det händer något.
 
Jag vill minnas att det satt säkringar i styrhuvudet på dessa maskiner. Och tänker jag extra hårt så ville nog bottenplattan i mitt tändningslås dela sig, med samma symptom du har
 
Jag hade precis samma fel på min CB400N -83 nyligen, en fjäder hade gett sig i tändlåset så det saknades kontakt mellan ytorna så jag fick köpa ett utbyteständlås för att lösa problemet. Nu funkar den kalas:-)
 
Det KAN ju vara tändningslåset som är slut :brynad Testa att ruckla med nyckeln när tändningen är på, till alla ändlägen, lagom långsamt så att du hinner se om det händer något.

Det som händer är att ström till tändningslåset finns fram tills jag kommer till ON.
 
Jag vill minnas att det satt säkringar i styrhuvudet på dessa maskiner. Och tänker jag extra hårt så ville nog bottenplattan i mitt tändningslås dela sig, med samma symptom du har

Jag har ingen säkring i styrhuvudet och hittar ingen info om det i Haynes.
Var din bottenplatta trasig/sprucken?
 
Jag hade precis samma fel på min CB400N -83 nyligen, en fjäder hade gett sig i tändlåset så det saknades kontakt mellan ytorna så jag fick köpa ett utbyteständlås för att lösa problemet. Nu funkar den kalas:-)

En fjäder var lite rostig men vad jag kan se beter sig låset som det ska när man vrider på det.
Kan vara värt att köpa ett nytt tändningslås. Var köpte du ditt?
 
Köpte ett tändningslås och bytte men det är exakt samma problem. :gnissla
Vad är nästa steg i felsökning
 
Nu chansar jag hej vilt men det verkar ologiskt att du tappar spänningen i tändlåset då du försöker starta, det enda jag kan tänka mig är att du har kortis men då borde nån säkring gå. Möjligtvis kan det vara kortis i startmotorn eller kabeln till startmotorn så du får spänningsfall då startreläet drar.

Du måste kolla schema och kolla var du ska ha spänning och sen får du mäta dig fram för att se var spinningen tar vägen. Har du schemat? Är på semester s jag kan inte kolla just nu och det är så jobbigt att kolla på nätet via telefon.
 
En till tanke som jag kom på som jag nu tror mer på än det jag skrev tidigare då jag funderar vidare. Jag tror du har jordfel någonstans.

Detta gör att strömmen kommer fram till tändlåset men vid belastning i on-läget får du för mycket motstånd i kretsen och tappar spänningen. Spänningen kan också gå via joden på nån komponent med dålig jord och då du vrider om tändlåset i on-läget så tappas den jorden. Vanligaste exemplet på detta är ju släpvagnar med dålig jord som kan lysa lite hur som helst med blinker, bak och bromsljus.

Är du säker på att du har spänningen på rätt kabel i tändlåset?

Kan också vara glapp i nåt kontaktdorn för du behöver inte stort motstånd för att få stort spänningsfall då du belastar med hög ström. Kolla om du får fram nån lägre spänning med tändningen på och lyset avslaget då lyser borde dra mest ström.

Har du samma spänning på tändlåset som på batteriet? Obelastat kan spänningen skilja väldigt lite i princip ingenting men vid belastning blir spänningsfallet stort vid hög ström, kolla om du får fram nåt och om det skiljer med lyset på och av.

Har du koll på spänning, ström och resistans? Spänning är V, Volt, ström är A, Ampere och motstånd kallas egentligen resistans är Ohm. Om inte googla ohmslag så fattar du enklare detta med spänningsfallet och hur det påverkas av strömmen. Är lättare att beskriva felet om man har korrekta enheter.

Hoppas nåt av detta kan hjälpa dig på vägen.
 
En till tanke som jag kom på som jag nu tror mer på än det jag skrev tidigare då jag funderar vidare. Jag tror du har jordfel någonstans.

Detta gör att strömmen kommer fram till tändlåset men vid belastning i on-läget får du för mycket motstånd i kretsen och tappar spänningen. Spänningen kan också gå via joden på nån komponent med dålig jord och då du vrider om tändlåset i on-läget så tappas den jorden. Vanligaste exemplet på detta är ju släpvagnar med dålig jord som kan lysa lite hur som helst med blinker, bak och bromsljus.

Är du säker på att du har spänningen på rätt kabel i tändlåset?

Kan också vara glapp i nåt kontaktdorn för du behöver inte stort motstånd för att få stort spänningsfall då du belastar med hög ström. Kolla om du får fram nån lägre spänning med tändningen på och lyset avslaget då lyser borde dra mest ström.

Har du samma spänning på tändlåset som på batteriet? Obelastat kan spänningen skilja väldigt lite i princip ingenting men vid belastning blir spänningsfallet stort vid hög ström, kolla om du får fram nåt och om det skiljer med lyset på och av.

Har du koll på spänning, ström och resistans? Spänning är V, Volt, ström är A, Ampere och motstånd kallas egentligen resistans är Ohm. Om inte googla ohmslag så fattar du enklare detta med spänningsfallet och hur det påverkas av strömmen. Är lättare att beskriva felet om man har korrekta enheter.

Hoppas nåt av detta kan hjälpa dig på vägen.

Tack för bra svar!

Jodå jag har grundläggning kunskap inom el.
Använder mig av multimeter för felsökning och ett schema.

Återkommer med längre svar när jag sitter vid datorn.
 
Återkom gärna med resultatet, är ju kul att veta om man tänkte någorlunda rätt eller var helt ute och cyklade ;)
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top