Honda cb250n(noob)'81, 1000 och 1 dumma frågor.

drömmarn

noob
Gick med
10 Sep 2012
Hoj
ingen =((
hej!
jag är sjukt fascinerad av motorcyklar även om jag aldrig haft en innan så känns det som att världen stannar och jag blir jäkligt disträ, går in i stolpar, snubblar etc etc så fort det kommer nån inom synhåll. trots noll erfarenhet av mc så skaffade jag mej alltså en gammal 250 för att jag kände att jag måste bara ha en även om en 250 inte är mkt till en motorcykel me sina 29 hästar på 180 kg. ville ha en som jag kunde förstöra utan att det sved allt för mkt:gnissla

målet är att lära mej så mkt som möjligt och ha kul:)

planen för moppen är att få den så lätt som möjligt, alu tank och kuts som ja ska försöka forma själv. siktar på att få den så "clean" som möjligt och jag gillar verkligen <micke>'s cb985 så det stuket är va jag vill åt även om min inte kommer bli i närheten av det mästerverket:Bugar

finns ingen tidsplan utan det får ta den tid det tar och största anledningen till att jag lägger upp hojen på sh är för det finns sjukt mkt erfarenhet, kunskap här och jag hoppas såklart på hjälp när det fastnar elr inspiration till lösningar!

och nu till det viktigaste! BILDER:D(ursäkta kassa mobilbilder)
IMAG0095.jpg

IMAG0096.jpg

IMAG0097.jpg

IMAG0137.jpg

luftboxen ska bort oxo och ja det kommer bli ett eget litet projekt att få förgasarna att lira me öppna trattar och eget 2-1 system men jag räknar kallt med att ni och det allvetande internetet hjälper mej fixa biffen:tummenupp

nästa steg (tror jag)är att försöker tänka ut hur tank och sits ska se ut men jag får inte till det riktigt i huvudet så jag kastar ut en paintbild för att se va ni tycker
IMAG0137.jpg

anledningen till att jag börjar där är för att det är grattis och jag vill vänta med inköpen tills att jag känner att det börjar ta sig:crash
proportionerna kanske måste ändras, paketet flyttas fram nåra cm... måste sänka fram oxo, funderar på att byta ut framgaffeln till nått modernare.. finns ju säkert nån rasad elr skrotad sportcykel man kan ta ifrån?

ja ni ser, jag har inte mkt koll men sakta men säkert så kanske

mvh Emanuel

Kolla min tråd, inte helt olik hoj. Kul projekt, lycka till!

tjena! najs ska titta där, har missat den =D tack! det finns säkert fler trådar som ni kan rekommendera då det knappast är nått nyskapande man ska pussla ihop:hihi

Hallå där!
Skaffade mig en Honda CB400 (F?) -82 i helgen som jag har planer för lite åt caféracer hållet. Så vi kommer nog kunna utbyta en del information. :)
Projekttråd kommer upp när jag städat och fixat i garaget! :tummenupp

ja det känns ändå lite onödigt me en sporthoj som går 0-100 på 2 sek när man kommer köra i stan och till stranden och sånt.. iaf just nu:rolleyes:

fan va bra sida! tackar :smasha

ska av me bakhjulet och luftboxen imorgon, får se hur det går =)

börjar bli jäkligt tveksam till cafe racer ideen, känns som det är helt fel båge att försöka sig på.. särskilt som första projekt:huvet vilket dom flesta nog tänkte när ni läste inledningen kan ja tänka mej.

så därför börjar en annan ide att tränga sig på, vilket det gärna gör hos mej, ska dra ner ambitionsnivån till "gör bart" och fixa till befintlig tank, fixa egen bakdel, behålla styret och försöka få till ett cleanare stuk ist

inte hunnit förstöra moppen så mkt då jag skruvat me brors alfa men har iaf fått av luftbox, bakhjul och kapat lite i bakramen
IMAG0153.jpg

så här såg mitt första försök till tank ut och det va då jag kände, hm skitkul men kommer ta ett tag innan man behärskar plåtbankandet på en tillfredsställande grad
IMAG0156.jpg

tänker dock inte ge upp tanken om en egen tank utan skjuter fram det till när man har skaffat sig lite mer erfarenhet:)

efterlyser en sida där man kan beställa hjul till denna då dom saknas :(
en äggformad trähammare skulle oxo behövas! tips skulle hjälpa sjukt mkt!
IMAG0155.jpg

woho!

Håller på med bakdelen nu, och såhär nått kommer den se ut:

IMAG0162.jpg

Fan det är svårt att uppskatta om det kommer bli snyggt..:va
tänkte gömma batteriet och elen där också förhoppningsvis.

Tycker ni det ser ut som kräk så kanske man ska hitta på nått annat:smasha
Jag är inte helt hundra på hur den slutar..

Har du tillgång till ett engelskt hjul? Kan du svetsa eller känner någon som kan?

Om svaret är ja på båda frågorna ser jag ingen anledning till varför du inte skulle ge dig på en mer avancerad bakdel. Ett alternativ som jag personligen har funderat på när jag hade planer på en lite CB var att bygga en mini-replica på de gamla superbike-hojarna från 80-talet. Kolla runt lite på nätet så fattar du nog vad jag menar.

jo jag va inne på mer race hållet förr men det känns inte som att en cb250 är rätt utgångsobjekt för det riktigt, vill nog helst bara glida runt på denna =) jag är lika mkt nybörjare på att köra mc som att mecka :hihi så det är lite av en lärohoj, förhoppningsvis blir det nått värre nästa gång. sjukt kul att försvinna in i meckandet iaf! tackar för din åsikt dock, man känner sig lite säkrare på vad man vill då :tummenupp

jag svetsar tig på en amatörmässig nivå och jag håller på att jaga rätt på dom undre utbytbara hjulen till det engelska hjulet, ser ut som ja hittar några från usa som ja ska beställa =)

Tycker du skulle köra på superbike-stuket just för att det är en liten pytte-hoj.:D
Om du besitter de kunskaperna så är det bara en tidsfråga innan du producerar underverk, kolla bara Zätas tråd i Caferacer delen.

jag har inte arbetat me metall nått förr men vill lära mig =) nästa kommer bli en räcer men jag tror inte du kommer gilla den för jag är sugen på att ta en gammal sporthoj, strippa den på kåpor och sätta på en pytte fzr125 bakdel elr liknande :D

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT