Honda CB1300, någon som testat!?

jomo

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
S1000R, -2025
Nyfiken att höra/läsa mer om denna hoj, någon som vet något?! Jag tycker den ser helfet ut! Kanske rent av någon som provat?

Skriv, skriv!!

Lite konstigt kanske, men jag svarar mig själv nu efter att ha testat den för ett tag sedan! Jag tar mig friheten att skriva in en liten recension om det finns någon som är intresserad.

Riktigt schysst hoj, måste jag faktiskt säga. Jag trodde först att den skulle vara alldeles för tung och klumpig, men skillnaden mot min Hornet 600 var faktiskt inte alls så stor. Det blev ingen avancerad körning, så jag kan inte svara riktigt på hur väghållningen är annat än att den var väldigt stabil även i högre farter. Naturligtvis lite mjukare och mer komfortabel än min egen Hornet, men den kändes faktiskt rätt busig ändå. Koppling och v-låda var mycket bra, inget klonk i lådan och precisa lägen. (Hydraul)kopplingen var mjuk och lättdoserad, men det kändes att det var en koppling till en 1300:a.

Motorn! Ja, herregud, MOTORN!!! Ett kärnkraftverk i plyschpyjamas är den bästa beskrivningen jag kan komma på! Inte så tråkigt register som man kan tro, det var en tydlig vrid- och effektpuckel vid dryga 5000 som gjorde att armarna kändes som pasta av den långsmala sorten.. Fantastiskt civiliserad maskin som faktiskt var riktigt elak när man vred en bit på rullen.

Jag har faktiskt blivit lite sugen på denna jätte-Hornet (eller Fet-Hornet som vissa kallar den..)

Try it... You might like it!

Ni som åker Hornet 600/

Tack för ditt svar till dig själv jomo!
Jag har precis införskaffat mig en sådan men inte haft tillfälle att prova den då alla vägar hos mig är täckta med is, tror du att jag är sugen på att prova den nu då, nej då, inte alls!! :tungan

900 Hornet har jag provat innan jag blev av med lappen temporärt i 6 månader förra sommaren, den var lite karaktärslös tyckte jag fast fin ändå såklart, men jag saknade kraften som cbr:en har(lätt åtgärdat tydligen. www.mcnews.com.au/Riders/StevenFisher/2002_Hornet.htm om nån undrar)

Det finns inte mycket info om cb1300:an, tack igen! :tummenupp

(PS. Har hittat ett Akra helsystem till cb1300:an ifall den är klen på toppen, 14,6bhk extra!)

Jolly skrev:
Sjysst bild på 600:an förresten!
Den burnar själv! :3freak

Jo, den hojen hade helt klart en egen vilja...

Grattis till hojen, jag förstår att du är sugen på att få testa den. Jag har kört en del Hornet 900, och 1300:an känns faktiskt rätt lik.. Fast MER och lite mer civiliserad.

Vad blev det för färg? Köpte du den ny eller beg?
Får man fråga vad du fick ge för den..?

Passade på att testa den i höstas vid tillfälle. Tyckte den var bättre än Suzuki GSX1400 som jag provade året innan. DET var en tråkig hoj...

Får själv inte riktigt plats på Hondan, jag kommer inte överens med tanken och urtagen i den. Verkar mest vara design, ingen männska har väl knäna där? Men som sagt, liten och smidig, man tror inte det är en 1300...:yoparty

Motorn var....trevlig. Även om det roliga tog slut väl fort för att vara en 4:a. Jag fick intryck av att motorn inte har några speciella pucklar i registret. Det kändes nästan strypt, utan det hade jag nog tyckt den varit mer än trevlig...:D

Bromsarna verkade ha stoppie-potential, men jag hade inte tillfälle att testa dem i längden.

Last edited:
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...