Honda cb125t big bore

alex95

Ny medlem
Gick med
28 Nov 2011
Hoj
honda cb150t -80 honda nsr -90
Hej

Är ny här på SH så jag får passa på att säga hej till alla här :hej Jag är inte säker på om detta är rätt forum men jag försöker ändå. Har en honda cb125t -80 som jag tyckte behövde lite mer kraft så jag beställde ett big bore kit på 142cc. Vad jag förstår behöver jag byta munstycke i förgasaren för att den ska gå bra. Nu behöver jag hjälp med vad jag ska byta till för munstycke, var jag får tag i det och
om det är något mer jag måste byta :confused:

Tack i förhand :shrules

Välkommen! :hej

Kul projekt!

Jag är inte säker på att du måste ha större munstycken. Men troligen ja!
Vad säger leverantören? (har du en länk till kitet?)

De borde ha en rekommendation. (givet att allt annat lämnas som original.)

Å så vill vi se en massa bilder på underverket! :tummenupp

/e

Hittad kitet på ebay. Det kommer från kina och får tyvärr ingen info om munstycken från säljaren. Kommer att plana cylindern för att det ska passa annars kommer allt annat att lämnas orginal. Ska försöka lägga upp bilder på den så fort jag kan.

Tog mitt kort på en sån.Körläraren sa (gasa nu då) Hadde ju full gas hela tiden :)

Hittad kitet på ebay. Det kommer från kina och får tyvärr ingen info om munstycken från säljaren. Kommer att plana cylindern för att det ska passa annars kommer allt annat att lämnas orginal..

Varför plana?
Den borde ju vara rätt plan i och med att den är helt ny?
Fast det är kanske lite si och så med Kinagrejer?

Är det detta kit?
006-14.jpg

/e

Härligt!
Fast, man kan ju banta bort en 10-20kilo!
Bara limpan väger väl som ett nyfött barn? :hihi

Å så höjer du automagiskt kompet när du planar och tjänar lite häst där med.
Hur mycket skall det planas förresten?
Låter som ganska mycket om det skall göra någon skillnad för kamkedjan? :va

Jag tror att det inte är så väldigt många millimetrar mellan ventiler och kolv.

Annars är kanske en ny (längre) kamkedja ett enklare/säkrare/tristare alternativ? :)

/e

Hade själv en CB125 T -77 med 150 cc och norris kam devil 2-1 och lösa luftfilter, kommer dock inte ihåg vad de satt för munstycken i förgasarna. åkte ifrån då tidens vassa RD125LC

Härligt!
Fast, man kan ju banta bort en 10-20kilo!
Bara limpan väger väl som ett nyfött barn? :hihi

Å så höjer du automagiskt kompet när du planar och tjänar lite häst där med.
Hur mycket skall det planas förresten?
Låter som ganska mycket om det skall göra någon skillnad för kamkedjan? :va

Jag tror att det inte är så väldigt många millimetrar mellan ventiler och kolv.

Annars är kanske en ny (längre) kamkedja ett enklare/säkrare/tristare alternativ? :)

/e

Det är inte mycket jag behöver plana ca 1mm så jag tror det ska gå. Jag vill inte bygga om den för jag gillar den orginal :yoparty och så kör jag ganska mycket med den så jag vill ha en skön hoj och åka på. :hojsmilie

Last edited:
jag gillar den orginal :yoparty och så kör jag ganska mycket med den. :hojsmilie

Jaså du är sån där som kör hoj!
Trodde du skulle stå vid korvmojjen och se ball ut som alla andra. :tungan
(Själv körde jag ett par mil i dag, behöver inte ens sätta på handtagsvärmen. :D)
(Men vill egentligen stå utanför donken och se ball ut. Svårt med Transalp dock. :gnissla)

/e

Last edited:
hej
Nu har jag äntligen fått ihop motorn. Har tyvärr inte hunnit provköra den så mycket än men om man kolla på stiften så är dom ganska svarta så den går nog för fett. Är det någon som vet ett bra ställe där man kan köpa munstycken?
Funderar nu på att bygga en egen bromsbänk för att kunna se hur mycket extra effekt cylindern ger. Hittade denna http://home.swipnet.se/~w-61197/dyno.html den verkar inte vara allt för avanserad. Är det någon här som har testat det får dom gärna dela med sig av sina erfarenheter.

Du kan inte avgöra fetheten genom att köra hojen på gatan. Möjligen i närheten av korrekt blandning genom - att på gatan köra fullt skaft i 60 sekunder och släppa på gasen, dra in kopplingen och döda motorn och stanna hojen UTAN att den går något alls på tomgång. Skruva bort stiften och avläs rätt färg på keramiken runt mittelektroden. Gängringen ska vara mattsvart av torr sot.

Länken är från år 2000, mätkortet har utgått, men visst, har du koll på vad du vill uppnå så funkar det säkert. Är inte raketfysik. men har du inte redan bytt cylinder ?

Länken är från år 2000, mätkortet har utgått, men visst, har du koll på vad du vill uppnå så funkar det säkert. Är inte raketfysik. men har du inte redan bytt cylinder ?

Om du menar att jag inte kan veta vad motorn gav för effekt innan cylinderbytet så har jag en extra oginalmotor som jag kan mäta på. Vad gäller mätningen så tänkte jag andvända lite nyare grejer så om det är någon som vet några bra grejer får dom gärna höra av sig. Kan man köpa färdiga mätprogram?

Hej!
Kul att läsa om dit bigbore-projekt. Har själv en cb125t-79 som jag gör samma sak med. Ska just till att slipa ner cylindern lite, den är ju 1.2 mm högre än original. Hur har det gått för dig? har du märkt nån effektökning? Större huvudmunstycke? Törs jag ta ner cyl 1mm?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT