Honda CB1000R-tråden

Då har jag blivit med CB1000R-2018. Galet fin hoj som är rolig att köra. Den hade redan de flesta tillbehör som jag ville ha på, dock så tycker jag att bakdämparen inte hänger med när det går fort på mindre perfekta vägar. Jag har justerat både den och gaffeln så gott det går. Har kollat på Nitron R1, men tänkte även höra om någon vet ifall någon årsmodell av tex Fireblades bakdämpare passar? IMG_20210829_123040_794.jpg
 
Min PGM-FI-lampa blinkar två långa -> tre korta samt lyser konstant under körning.
Hojen bluddrar och går dåligt på lägre varvtal (under 4000 rpm ungefär).
Är det relaterat till O2-sensorn, eller är det något annat fel?
Kör den vädligt sällan, bara någon mil per år. Kan gammal bensin ge dessa symptom?
 
Någon här som kört både cb1000r 2017- och triumph speed triple 2017- och kan uttala sig om framförallt chassit?
Har inte provkört Honda ännu, trajjorna är ju gudomliga i chassit och känsla från framänden. Har kört Yamaha mt09 och mt10 och tycker de är lite "vaga" i feedbacken. Är rädd att Honda är lite av samma sort, hoppas jag har fel.
 
Är ev spekulant på en -09:a o skulle gärna veta om det finns några speciella modellbehäftade ”fel” man ska vara uppmärksam på…?
 
Då jag aldrig tidigare har ägt en hoj med enkelsving så undrar jag om ni justerar kedjeslacket med bakhjulet i backen eller om ni använder depåstöd...?
 
Det blev en CB i våras, efter att ha kört VTR sp1 i 12 år.
Jag saknar teatern och temperamentet som kom med en rejsig v-twin, inte för att CB:n går dåligt på något sätt alls.
Men den gör det ju på typiskt Honda manér, nästan för bra.
Blev nästan 1000 mil med den denna säsongen, varav 300 var på en europaresa (vilket var den slutgiltiga anledningen till att Spettan byttes ut.

Nu i vinter, stora servicen och byte av drivpaket. Sen får vi se vad pengarna räcker till.
PXL_20240518_160820569.jpg

Bilden är tagen på gränsen mellan Polen och Slovakien nånstans med Tatrabergen i bakgrunden.
 
Får stå med skämsstrut på huvvet men det hjälps inte....
Ska beställa drivpaket till min CB1000R-09 och vill bara säkerställa att det är original-drevning på då jag vill ha samma som sitter där nu.
Är tammefan inte människa till att få bort plastkåpan som sitter framför framdrevet och jag har läst verkstadsmanualen både fram o baklänges men får fan inte bort den??
Är det något knep som jag inte känner till ni som har samma modell o bytt drivpaket?

Är ju inte första gången jag skruvar med en hoj men får vackert erkänna mig besegrad här...
:rodnar
 
Då var nya Hornet officiell. Förvånansvärt bra pris. Mycket billigare än mt-10, ungefär som mt-09. Gissaratt dom flyttat produktionen från Japan. Thailand kanske?
A88B40D5-9D60-4BBB-B1C4-0A24049CC8E9.jpeg
 
Får stå med skämsstrut på huvvet men det hjälps inte....
Ska beställa drivpaket till min CB1000R-09 och vill bara säkerställa att det är original-drevning på då jag vill ha samma som sitter där nu.
Är tammefan inte människa till att få bort plastkåpan som sitter framför framdrevet och jag har läst verkstadsmanualen både fram o baklänges men får fan inte bort den??
Är det något knep som jag inte känner till ni som har samma modell o bytt drivpaket?

Är ju inte första gången jag skruvar med en hoj men får vackert erkänna mig besegrad här...
:rodnar
Samma modell? Pedro fixade det snabbt och lätt. Man behöver inte lossa slangen till kopplingsvätskan.
 
Samma modell? Pedro fixade det snabbt och lätt. Man behöver inte lossa slangen till kopplingsvätskan.
Exakt samma modell.
Men jag får alltså inte väck kåpan och då har jag ändå ryckt o slitet rätt ordentligt!
Ska hydraulkopplings-grunkan gå att lossa från framdrevskåpan?
Alla bultar är loss men jag får fan inte väck den (kan iofs tänka mig att den aldrig har varit borttagen tidigare o det är ju en -09....)

:va
 
Då var nya Hornet officiell. Förvånansvärt bra pris. Mycket billigare än mt-10, ungefär som mt-09. Gissaratt dom flyttat produktionen från Japan. Thailand kanske?
View attachment 505246
Säkert en fin hoj, men den framlyktan… ser ut som den som sitter på min MT09 från 2017, och det är ingen vacker syn.

Nåja, den syns åtminstone inte när man sitter på hojen.
 
Exakt samma modell.
Men jag får alltså inte väck kåpan och då har jag ändå ryckt o slitet rätt ordentligt!
Ska hydraulkopplings-grunkan gå att lossa från framdrevskåpan?
Alla bultar är loss men jag får fan inte väck den (kan iofs tänka mig att den aldrig har varit borttagen tidigare o det är ju en -09....)

:va
Reservdelskatalogen 2009 - totalt fem skruvar 17, 18, 19, 20. Tippar att 17 endast håller fast slavcylindern till kåpan, medan övriga fyra håller fast hela paketet till motorblocket. Lossa allt och försök knacka in ett knivblad mellan kåpan o motorblocket. Försiktigt - som vanligt
1729009255950.png
 
Tror at det är styrhylsorna 30 som jävlas - gör att du bara kan dra kåpan rakt ut, rucka i sidled går inte. Kan du värma lite med en värmepistol ungefär där hylsorna går in i kåpan så kan det hjälpa. Elda inte på för mycket i så fall
 
Säkert en fin hoj, men den framlyktan… ser ut som den som sitter på min MT09 från 2017, och det är ingen vacker syn.

Nåja, den syns åtminstone inte när man sitter på hojen.
Tycker lampan är mest lik ducce sf. Dom gjorde ju något helt eget med den förra, den här sticker inte ut lika mycket mot konkurrenterna.
Jag är lite svag för den gamla, men den här kommer kanske sälja bättre.
 
Tycker lampan är mest lik ducce sf. Dom gjorde ju något helt eget med den förra, den här sticker inte ut lika mycket mot konkurrenterna.
Jag är lite svag för den gamla, men den här kommer kanske sälja bättre.
Tror att väldigt få förare som uppskattar naken-klassen skulle byta sin tuono eller V4 eller mt-10 mot en Honda Hornet.
Det blir förmodligen liknande säljsiffror som nuvarande CB1000R.
 
Tror att väldigt få förare som uppskattar naken-klassen skulle byta sin tuono eller V4 eller mt-10 mot en Honda Hornet.
Det blir förmodligen liknande säljsiffror som nuvarande CB1000R.
Nej, dom hojarna kostar ju nästan dubbelt upp så det är ju ett annat marknadssegment.
 
Reservdelskatalogen 2009 - totalt fem skruvar 17, 18, 19, 20. Tippar att 17 endast håller fast slavcylindern till kåpan, medan övriga fyra håller fast hela paketet till motorblocket. Lossa allt och försök knacka in ett knivblad mellan kåpan o motorblocket. Försiktigt - som vanligt
View attachment 505247
Uppdatering:

Efter en hel del bändande, knackande och milt våld så lossade så ÄNTLIGEN slavcylindern från kåpan!
Gissningsvis så är drivpaketet aldrig bytt så på 15 år och 3400 mil så hade den satt sig duktigt!
När så väl slavcylindern o framför allt stången till kopplingen väl var bortplockat så lossade kåpan framför drevet plätt-lätt!

Enda fadäsen är att packningen (#11 på bilden) gick sönder men då ingen vätska finns i det utrymmet så återanvänder jag den trasiga.
Nu återstår bara att beställa ett drivpaket o byta skiten!

Stort TACK till råden/tipsen!
:Bugar
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top