Honda CB1000R-tråden

Nu har jag äntligen fått hem min pärla. Men hon låter väldigt mesigt måste jag säga.
Har tänkt mig att köpa ett mivv slipon till henne.
Men bör jag vänta med att byta tills efter jag kört in hojen eller är det skitsamma? Sen har jag läst nånstans att man bör mappa om hojen när man bytt slutburk, stämmer detta?

Spelar lngen roll om du kör in eller inte,, Men man vill ju känna skillnaden när man bytt från orginal :yoparty Ang. Map, Tycker JAG!! alltid man ska mappa när man byter system eftersom den är inställd me orginalet från början,, Fel luft m.m.. Hm? Men absolut inget måste bara eget Tycke. :) Är ju 07ans fireblade motor så köra in?? Gäääsp :D:D
 
Nu har jag äntligen fått hem min pärla. Men hon låter väldigt mesigt måste jag säga.
Har tänkt mig att köpa ett mivv slipon till henne.
Men bör jag vänta med att byta tills efter jag kört in hojen eller är det skitsamma? Sen har jag läst nånstans att man bör mappa om hojen när man bytt slutburk, stämmer detta?
Om du tänker behålla katalysatorn och inte byta/modda luft filtret så behöver du varken mappa eller vänta tills du kört in den.

/M
 
Är det nån här som har monterat en styrdämpare på hojen?
Håller på och kollar runt efter lite olika alternativ men alla är ju så sjukt dyra!
Nån som monterat isåfall vilken och släng upp lite bilder!
 
Om du tänker behålla katalysatorn och inte byta/modda luft filtret så behöver du varken mappa eller vänta tills du kört in den.

/M

Påverkar inte slutburken blandningen på något sätt? En del säger ju att blandningen blir annorlunda, annorlunda motstånd, rören varmare mm. mm.
 
Last edited:
Har inte orkat läsa hela tråden och antar det står någonstans redan, men är det någon som har hittat bra stompgrips till sin cbr-07a ?
 
Är nära att avsluta en affär på en Honda CB1000RA och har en del frågor som någon kanske kan hjälpa mig med?

Det är en 08 som gått 2450 mil. Är det mycket?

Är där något jag skall kolla extra noga innan jag köper den?

Tackar för all hjälp input jag kan få.
 
Är nära att avsluta en affär på en Honda CB1000RA och har en del frågor som någon kanske kan hjälpa mig med?

Det är en 08 som gått 2450 mil. Är det mycket?

Är där något jag skall kolla extra noga innan jag köper den?

Tackar för all hjälp input jag kan få.

Är den servad som den ska, ser fin ut och priset är bra så borde inte milen vara några problem. Den har ju garanti kvar med!
 
Kollade med en Honda återförsäljare idag. De sa att vid 2400 mil skall man göra en service inkl. ventil justering. Pris 5000 till 6000 kr. Så det känns som man får ha med det i diskussionen. Tror dock inte dem kommer sänka den mer.
 
Är det privat du handlar? Då borde man ju kunna diskutera priset lite om han nu inte redan räknat av det på priset.

Om du köper av handlare så tycker inte jag det är nått att diskutera då ska servicen göras innan köp!
 
Jaha då tog jag oskulden på motorcykeln för i år då! Vart 6mil här i Västerås idag, sjukt jävla kul :)
 
Någon som monterat krashpuckar på gaffelben och sving på sin CB1000R? Jag har letat runt men inte hittat någon tråd om detta...

Bak verkar ganska lätt, verkar bara vara att peta ur gummipluggarna, stoppa genom axeln och skruva dit puckarna... Någon som kan bekräfta?

Fram verkar krångligare! Byter man hela hjulbulten? Vågar man göra det själv, och behöver man i så fall momentnyckel? Vilket moment i så fall?

Jag kan inte kolla på hojen hur det ser ut då den står i vinterförvaring ett par veckor till.


Tack på förhand!
 
Jag kollar just nu upp möjligheten att köpa en begagnad CB1000RA innan maj.

Följande alternativ väljer jag mellan:

1. Köp en hoj i Sverige
2. Köp en hoj i England och frakta hem (alt köra hem)

Alternativ 1 är ganska enkelt, men alternativ 2 är mer av ett äventyr.
Priserna i England är mycket lägre än i Sverige. Jag har några vänner i England som jag hoppas kan kolla upp några cyklar innan jag bestämmer mig. När det kommer till att ta hem den så blir det antingen Mark Jennings som får ta hem den eller så får DFDS ta den via Immingham varpå jag hämtar cykeln i Göteborg. Att köra den hem hela vägen känns riskabelt med tanke på försäkringar etc.

Är det någon här som kan svara på om jag måste byta strålkastare innan jag besiktigar motorcykeln?
Jag ringde till Hondaverkstad idag och kollade vad det kostar att köpa en ny komplett strålkastare, vilket tydligen landade på 4658 kr.

Vad skulle du göra i mitt ställe. Satsa på att köpa i Sverige eller importera?
Honda Sverige erbjuder 5 års garanti, vilket inte finns på importerade cyklar.

Tips och idéer på lämpliga köp mottages tacksamt.
 
Last edited:
Jag kollar just nu upp möjligheten att köpa en begagnad CB1000RA innan maj.

Följande alternativ väljer jag mellan:

1. Köp en hoj i Sverige
2. Köp en hoj i England och frakta hem (alt köra hem)

Alternativ 1 är ganska enkelt, men alternativ 2 är mer av ett äventyr.
Priserna i England är mycket lägre än i Sverige. Jag har några vänner i England som jag hoppas kan kolla upp några cyklar innan jag bestämmer mig. När det kommer till att ta hem den så blir det antingen Mark Jennings som får ta hem den eller så får DFDS ta den via Immingham varpå jag hämtar cykeln i Göteborg. Att köra den hem hela vägen känns riskabelt med tanke på försäkringar etc.

Är det någon här som kan svara på om jag måste byta strålkastare innan jag besiktigar motorcykeln?
Jag ringde till Hondaverkstad idag och kollade vad det kostar att köpa en ny komplett strålkastare, vilket tydligen landade på 4658 kr.

Vad skulle du göra i mitt ställe. Satsa på att köpa i Sverige eller importera?
Honda Sverige erbjuder 5 års garanti, vilket inte finns på importerade cyklar.

Tips och idéer på lämpliga köp mottages tacksamt.

Försäkring ligger oftast 10% högre på importer med. Det styr i mitt fall rätt rejält.

Vad får man ge för en i uk med import och allt? Dom kostar ju inte så enormt mycket och undrar man om skillnaden verkligen lönar sig?
 
varför köpa import?? Du kan ju hitta en Ny 09-10 för 90000-: med fulla garantier! Det är värt mycket. och skulle det bli något strul så kan man ju alltid gå tillbaka o gnälla ;) jobbigt att åka över till Uk o bråka... och blir nog bra mycket lättare att sälja en Svensk,, Klart du ska ha en cB ;) Lycka till hur du än gör.
 
Påverkar inte slutburken blandningen på något sätt? En del säger ju att blandningen blir annorlunda, annorlunda motstånd, rören varmare mm. mm.

Ja det kan nog stämma om man inte har en gigantisk katalysator emellan. Plocka bort slutröret och dra igång hojjen så förstår du vad jag menar. den låter fortfarande som en moppe... Rätt mycket motstånd i katalysatorn...

Slutröret på CB´n är mer kosmetisk än något annat. Ta bort katalysatorn så börjar det hända grejor!

/m
www.cb1000r.se
 
Igår blev man medlem i klubben, betalade och skrev på lite papper, känns förjävla trevligt!

Nu skall det bara fixas massa roliga tillbehör!
 

Bifogat

  • P1030777.jpg
    P1030777.jpg
    244.3 KB · Visningar: 126
Last edited:
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top