Honda CB1000R-tråden

Klädsel

Jag är helt ny här och får inte mitt körkort förrän ca mitten av april, men tänkte köpa en CB1000R i svart. Vilken typ av klädsel (skyddsutrustning) rekomenderar ni som kör denna skönhet?
 
Jag är helt ny här och får inte mitt körkort förrän ca mitten av april, men tänkte köpa en CB1000R i svart. Vilken typ av klädsel (skyddsutrustning) rekomenderar ni som kör denna skönhet?

Ja du.... Hjälm skinnställ skinnhandskar mcstövlar ryggskydd, eller du ville ha tipps om färg etc.?
 
Last edited:
Jag är helt ny här och får inte mitt körkort förrän ca mitten av april, men tänkte köpa en CB1000R i svart. Vilken typ av klädsel (skyddsutrustning) rekomenderar ni som kör denna skönhet?

Jag vill inte vara skittråkig men.... Nu utgår jag ifrån att du är en nybörjare som skaffar hojkort och inte en tävlingsåkare. Som nybörjare skullle jag nog börja med en mindre hoj innan jag gav mig ut på en 1000cc som CB:n. Det är bra att börja på en mindre hoj tills att man få lite kms erfarenhet.
 
jag kör upp i April, är detta en ok första hojj?? som man intetröttnar på i första taget? (OBS! jag har spärrar och är inte helt galen) :-)
 
Ja jag är nybörjare... hann inte se ditt svar innan jag posta min andra fråga.

Jag förstår att det är mycket cykel för att vara nybörjare. Har även tittat på Kawa's Z750, men Hondan är fan snyggare alltså. Och alla mina vänner som har kort säger att man tröttnar asfort på sin hojj om man köper för "liten".

Nått annat förslag? Inte under 750 dock. Har suttit på en seven fifty under mina körlektioner och den var ju astrött. Senast t om på en kawa 600...jag är ingen fartdåre men lite krut ska där ju vara :-)
 
Ja jag är nybörjare... hann inte se ditt svar innan jag posta min andra fråga.

Jag förstår att det är mycket cykel för att vara nybörjare. Har även tittat på Kawa's Z750, men Hondan är fan snyggare alltså. Och alla mina vänner som har kort säger att man tröttnar asfort på sin hojj om man köper för "liten".

Nått annat förslag? Inte under 750 dock. Har suttit på en seven fifty under mina körlektioner och den var ju astrött. Senast t om på en kawa 600...jag är ingen fartdåre men lite krut ska där ju vara :-)

Jag tror nog att CB1000R kommer passa som handen i handsken ... en riktig körskolehoj, eller hur Ramsned? :hihi
 
haha det var mer om man kör med "helställ" eller tvådelat etc... på en sådan hojj.

Det är väl som till vilken hoj som helst. Helställ är säkrast och delat är bekvämast. Kan tänka mig att det 50/50 som kör med helställ alt delat. Bra hjälm och ryggskydd är viktigare!
 
Ja jag är nybörjare... hann inte se ditt svar innan jag posta min andra fråga.

Jag förstår att det är mycket cykel för att vara nybörjare. Har även tittat på Kawa's Z750, men Hondan är fan snyggare alltså. Och alla mina vänner som har kort säger att man tröttnar asfort på sin hojj om man köper för "liten".

Nått annat förslag? Inte under 750 dock. Har suttit på en seven fifty under mina körlektioner och den var ju astrött. Senast t om på en kawa 600...jag är ingen fartdåre men lite krut ska där ju vara :-)
Du ska nog inte jämföra körskolans 750 med en riktig sporthoj, lovar att du skiter på dig om du drar t.ex en ny GSX-R750 till max.

I övrigt håller jag med dig, CB1000R är otroligt snygg. :tummenupp
 
Ja jag är nybörjare... hann inte se ditt svar innan jag posta min andra fråga.

Jag förstår att det är mycket cykel för att vara nybörjare. Har även tittat på Kawa's Z750, men Hondan är fan snyggare alltså. Och alla mina vänner som har kort säger att man tröttnar asfort på sin hojj om man köper för "liten".

Nått annat förslag? Inte under 750 dock. Har suttit på en seven fifty under mina körlektioner och den var ju astrött. Senast t om på en kawa 600...jag är ingen fartdåre men lite krut ska där ju vara :-)

Visst blir det så - en säsong och dax att byta. Jag känner inte dig. Har du bra impulskontroll och är säkerhetsmedveten så kommer det antagligen att gå skitbra med en CB. Den är ju lättkörd och snäll utan att vara tråkig.

Men, eftersom du har begränsad erfarenhet så är det lättare att du hamna i svåra situationer än med en mindre kraftfull hoj.

Tar du det lungt så går det nog bra!
 
haha det var mer om man kör med "helställ" eller tvådelat etc... på en sådan hojj.

Anade nästan det...Åk till din mchandlare testa ett skinnställ och provsitt på hojen.

Jag tror nog att CB1000R kommer passa som handen i handsken ... en riktig körskolehoj, eller hur Ramsned? :hihi

Jajemensan:krama det blir körskoletempo på rundorna i år:hihi

Ja jag är nybörjare... hann inte se ditt svar innan jag posta min andra fråga.

Jag förstår att det är mycket cykel för att vara nybörjare. Har även tittat på Kawa's Z750, men Hondan är fan snyggare alltså. Och alla mina vänner som har kort säger att man tröttnar asfort på sin hojj om man köper för "liten".

Nått annat förslag? Inte under 750 dock. Har suttit på en seven fifty under mina körlektioner och den var ju astrött. Senast t om på en kawa 600...jag är ingen fartdåre men lite krut ska där ju vara :-)

Åk runt och provkör, du har ju Ducati Monster, Yamaha FZ1, Suzuki?
 
Last edited:
Nu vet jag att Leo Vince rör som ersätter katten även passar till org.Hämtade mitt rör idag och det står att det funkar till org. också.Bara att åka å handla,Och slanta upp 2400:- om du inte har så schysta åf hos Honda som jag har som lämnar bra rabatt.Jävlar vilket ljud det blev.Har nog skrämt livet ur en och annan bilist idag när jag var tvungen att varva ut på E6:an.
På tal om ljud och Leo Vince, var o tittade på en CB1000R idag och ska provköra snarast. Eftersom en eventuell CB1000R lär få många bandagsmil så undrar jag om dB-killer. Får man en sån till Leo Vince eller?
 
På tal om ljud och Leo Vince, var o tittade på en CB1000R idag och ska provköra snarast. Eftersom en eventuell CB1000R lär få många bandagsmil så undrar jag om dB-killer. Får man en sån till Leo Vince eller?

Det följer med en db-killer men om den är effektiv vet jag inte.
Bankörning lät roligt men jag har IF och då gäller inte försäkringen,såvida det inte är smc som fixar körningen.Man har ju ingen lust att köra oförsäkrat med en hoj man lagt ut runt 125 papp på.
 
Det följer med en db-killer men om den är effektiv vet jag inte.
Bankörning lät roligt men jag har IF och då gäller inte försäkringen,såvida det inte är smc som fixar körningen.Man har ju ingen lust att köra oförsäkrat med en hoj man lagt ut runt 125 papp på.
Krachpuckar/sliders på hojen och hjärnan innanför hjälmen så funkar allt. :tummenupp
OT: I stort sett alla FB säger att försäkringen inte gäller på bana så det spelar ingen roll om du har IF eller något annat.

Fler frågor, var det någon som sänkt styret? Jag vill ha en lite mer sportig körställning. Hur i så fall och med vad?

Någon som monterat saker från Rizoma? Dom visade ett stort utbud på Honda Centers Öppet Hus. Intryck? Prisnivå jämfört med annat?
 
Några bilder på en nytvättad hoj efter första turen för året.Lite nya grejor monterade såsom fälgtape,hugger,titax broms kopplingshandtag.
Måste också påpeka vilken skillnad det blev med powercommander.Den gör powerwheeli på tvåans växel vid 6000/rpm,och med lite kopplingshjälp så även på 4:an.Det är sådan fruktansvärd skillnad i mellanregistret.Kan rekomendera att montera en.
 

Bifogat

  • DSC00135.JPG
    DSC00135.JPG
    107.2 KB · Visningar: 248
  • DSC00136.JPG
    DSC00136.JPG
    175.3 KB · Visningar: 159
  • DSC00137.JPG
    DSC00137.JPG
    98 KB · Visningar: 176
Last edited:
Krachpuckar/sliders på hojen och hjärnan innanför hjälmen så funkar allt. :tummenupp
OT: I stort sett alla FB säger att försäkringen inte gäller på bana så det spelar ingen roll om du har IF eller något annat.

Fler frågor, var det någon som sänkt styret? Jag vill ha en lite mer sportig körställning. Hur i så fall och med vad?

Någon som monterat saker från Rizoma? Dom visade ett stort utbud på Honda Centers Öppet Hus. Intryck? Prisnivå jämfört med annat?

Ett fatbar styre gör susen!Lite bredare än org. och lite lägre.
 
Nymontyerad hugger och kjedjeskydd från Rossocromo (men inhandlat mycket billigare på Ebay)
 

Bifogat

  • DSC01964.jpg
    DSC01964.jpg
    115.4 KB · Visningar: 174
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top