Honda CB1000R eller Yamaha FZ1

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Har sålt min Bandit 1250 och är på jakt på nytt!
Efter lite funderande och vad som passar min plånbok så tror jag valet står mellan dessa.
Priset ska vara max 60 k. Har ni några andra tips så kör på!

Kravet jag har är först och främst att hojen ska vara pålitlig och lite lagom rolig, sålde Banditen för att jag tyckte att den i vissa fall kunde kännas ganska otymplig.
Min sambo åker med en del så en viss passagerarkomfort ska finnas.

Har ni några åsikter om dessa hojar eller andra pålitliga alternativ i nämnda prisklass?
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Hondan är modernare men Yamahan är snabbare, Hondan är tyvärr den slöaste literjapanen i streetfighterklassen och den är den enda som levereras med ett 180 bakdäck (om det nu har någon betydelse :) ) Hondan är gjord i Italien medans Yamahan är Made in Japan.
I många tester så har Hondan bänkats till under 110 bakhjulshästar och det är inte helt ok. Det verkar skilja mycket på många exemplar. Jag skulle köpa FZ1:an!
 

Runonwheels

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2014
Ort
Täby
Hoj
Honda CB1000RA -09
Jag trivs bra med min CB1000R, otroligt vacker och lite lagom rolig :hihi. Aldrig åkt bak eller skjutsat några längre sträckor men jag tycker det känns som att passagerarsätet sluttar en hel del framåt. Det får mig att tro att åka längre sträckor bakpå kan bli lite jobbigt.

Inte kört FZ1an så kan tyvärr inte jämföra dem.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Hondan har i särklass den tråkigaste motorn av alla literhojar. Chassimässigt är den däremot riktigt fin. Ser bra ut, går som en moppe. Du kanske ifs nöjer dig med vad den kan, känner ett par stycken som är riktigt nöjda fast den är tråkig. Allt är individuellt. Åk och prova fler hojar på samma dag
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Hade en CB1000RA och trivdes med den, kör i ur o skur från mars till december på ett cirka. Åka långt var inga större bekymmer, klippte i.a.f. 30-40 mil några ggr utan problem.

Tyckte chassit var i mjukaste laget när man stressa den lite i kurvorna, motorn är snäll o skjuter på tillräckligt men som bushoj och ex. slanga är bokatavligen svårt. Lånade ut den en gång till en erfaren tardpilot och även han fick kämpa för att köra enhjuling.

FZ1 har jag inte kört mer än någon provrunda, kul motor som levererar på riktigt men jämförelsevis tyckte jag helhetsintrycket kändes smäckigt = alltifrån instrumentering/reglage till koppling och växlingar som var på ett ungefär.
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Jag har kört följande och gillade dem i den ordningen du ser nedan.

1. Suzuki GSX S1000 (årsmodell 2015)
2. Honda CB1000R (2015)
3. Kawasaki Z1000 (2015)

Yamhan har jag inte kört.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Snabba beslut här, efter 10 minuters provkörning blev det en FZ-1 -09 som rullat 600 mil. Jämfört mot min tidigare Bandit är detta rena balettdansösen!

Hondan fick inte ens chansen att visa vad den går för...IMG_3283.JPG
 
Last edited:

El Duderino

Och vad har vi lärt oss av det här?
Gick med
24 Mar 2014
Ort
Östhammar
Hoj
Superduke 990 -07
Grattis..

Utseende tycker jag Hondan är snyggare. MEN FZ1 nog roligare...

Har provat en FZ1 och den var riktigt rolig:yoparty
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Svårt att slanga med en CB1000R? På vilket sätt? Den har ett perfekt register för bakhjulskörning. Går upp på tvåan med koppling med.
 

Eataz

Medlem
Gick med
1 Jul 2004
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 690 Enduro R-15 Tidigare: 990 adventure, bandit 1250, bandit 1200s, fe450, 690 enduro x2, 990 smt x2, vn800
Tack Tack!

Men 150 hk är redan långt mer än jag behöver:tummenupp

Hur känner du med vridet då jämfört med banditen? Om man ska tro reviews så låter det som dom är på varsin sida av planen när det gäller vrid!
 

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Svårt att slanga med en CB1000R? På vilket sätt? Den har ett perfekt register för bakhjulskörning. Går upp på tvåan med koppling med.

Tyckte också att min CB1000R var svår att rycka upp ordentligt på slangen, min nuvarande MT-09 kan man dra upp betydligt lättare! och på högre växlar! Men kanske är det även jag själv som blivit lite bättre på det med tiden också? :)
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Då är det dags att börja modda. 16T framdrev, nytt bakdäck med steget högre profil är två enkla saker som förbättrar hojen avsevärt. Men kolla fz forumet där finns mycket info. Copperdawg kan va ett namn att lägga på minnet också. Googla det.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Hur känner du med vridet då jämfört med banditen? Om man ska tro reviews så låter det som dom är på varsin sida av planen när det gäller vrid!

Har också läst ganska många tester där de menar att hojarna är som natt och dag när det gäller vridet, det lilla jag åkt är jag positivt överraskad när det gäller vridet, upplevde inte alls hojen så svag som vissa tester har gjort gällande. Stora skillnaden mot Banditen är hojen upplevs mkt mindre och mer lättsvängd. Om jag trivs bättre med FZ-1 återstår att se, trivdes ju med min Bandit men det var dags att testa nått nytt.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Då är det dags att börja modda. 16T framdrev, nytt bakdäck med steget högre profil är två enkla saker som förbättrar hojen avsevärt. Men kolla fz forumet där finns mycket info. Copperdawg kan va ett namn att lägga på minnet också. Googla det.

Har börjat kika lite men 140 sidor blandat med FZ-1, FZ-6 och FZ-8 blir en del att sålla i....
Ska köra hojen nu och bara lära känna den sen så får jag börja fundera på diverse moddningar.
 

Chaosborn

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2013
Ort
Karlskrona
Hoj
-79 Honda cb 125 twin, 81-Kawasaki z 750, 01- Honda X 11
Nu har du ju redan köpt, annars tycker jag Honda x 11 är en fin cykel (har ju en själv så), den drar dessutom alla nämnda cyklar ^^ :yoparty
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top