Honda CB1000R 2008

[reklam] Bläddrade i nya numret av Motorrad idag [/reklam] och har för mig det stod 130 hk där.
130 kw blir ju nämligen 176 hk och det är nog lite väl mycket. Även om det nu skulle vara riktigt trevligt.

Bara 130? Fan då e det mer värt med 600an om man ska kolla försäkringar o sånt oxå

Fast 130 hk i CB1000R är ju bra försäkringsmässigt.
Sen tycker jag det låter riktigt lågt.
För man måste ju ta i när man trimmar ned en 175 hk maskin till 130 hk.
Ok, sänka varvtalet lite, ingen ram-air och andra kammar men förhoppningsvis inget mer.

Man vill ju gärna kunna få upp den till orginal 175 hk.

Annars finns ju B-King med 177,2 ärliga hk på slangen med BOS slip-on.

Jämfört med CBR1000RR så har CB1000R 1,4mm längre slag och 1,0mm mindre borr vilket ger ca 1,4cc mindre slagvolym totalt. Vidare är kompet sänkt från 12,3:1 till 11,2:1.

Troligt att de bytt kammar också. Allt för att flytta vridet längre ned i registret. Att detta skulle minskat effekten från 130 kW till 130 hk verkar inte rimligt. Hittar dock ingen officiell effektsiffra hos Honda men den borde ligga en bit över 150 hk om inte ännu högre.

Jämfört med CBR1000RR så har CB1000R 1,4mm längre slag och 1,0mm mindre borr vilket ger ca 1,4cc mindre slagvolym totalt. Vidare är kompet sänkt från 12,3:1 till 11,2:1.
Det lät lite sämre.
Jag har ju alltid varit för att det skall vara så lite skillnad som möjligt mellan motorerna så att man ska kunna byta grejer mellan dom.
Typ som Suzukis motorer från början av 90-talet. Det mesta passar ju rakt av på någon annan hoj i Suzukis sortiment.

Dessutom så behöver CB1000R lite pulver ifall den skall stå ordentligt sig mot konkurenterna.
B-King = 175 hk
FZ1 = 150 HK
Tuono = 139 hk
Z1000 = 125 hk
Speed Tripple = 132 hk

Pris

Befinner mig i Grekland just nu och passade på att fråga en MC försäljare vad den kommer att kosta. Kommer hit i slutet av feb och priset landar på 12 000 euro med ABS, dvs ca 115 000kr.

jag pratade med en försäljare igår, dom trodde på 109.900:-, skulle den kosta en tia till så faller nog en del köpare bort har jag en känsla av..

är det ingen som har hört nåt ang effekten? jag är lite sugen på en sån, men då ska det vara runt 170hk, annars känns det som det kvittar... officiella uppgifterna är att den kommer i juni, men säkert med en månads fördröjning, så mitten av juli, känns som en dum tid att lansera en ny hoj :confused: :va

jag pratade med en försäljare igår, dom trodde på 109.900:-, skulle den kosta en tia till så faller nog en del köpare bort har jag en känsla av..

är det ingen som har hört nåt ang effekten? jag är lite sugen på en sån, men då ska det vara runt 170hk, annars känns det som det kvittar... officiella uppgifterna är att den kommer i juni, men säkert med en månads fördröjning, så mitten av juli, känns som en dum tid att lansera en ny hoj :confused: :va

Men om den får 170hk så lär den hamna i klass 7 o vem vill betala så mycket i försäkring för en naken hoj då?

Jepp, också hört att den ska komma sent i sommar. Konstig tid att lansera hoj. Men, när kom t.ex. street triple.....

En svensk handlare jag pratade med förra veckan nämnde bara att den kommer som 2009:a (där av den sena lanseringen eller tidiga om man så vill) och kommer i juni så vitt dom vet, okänd prislapp.

Men om den får 170hk så lär den hamna i klass 7 o vem vill betala så mycket i försäkring för en naken hoj då?

fick höra en annan sak i söndags, att den kommer ha runt 142hk, så det återstår att se, men det är ju allmänt känt att honda ligger 3-4år efter yamaha, kawasaki och suzuki :D

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back