Honda CB 900F Superbike

En snygg klassiker som har har blivit både rå och snygg. Det är en sådan hoj jag vänder mig efter för en extra titt!! Grattis till ett kalasbygge!! Ja jag instämmer att den har redan från början tilltalande linjer. Som allt annat ligger skönheten i betraktarens ögon, så i mina ögon är detta en mycket fin hoj!!

5+
Helrätt!
Berätta lite mer om bygget! Trim?

Hade Spencer 16" på sin CB750?

Mats

5+
Helrätt!
Berätta lite mer om bygget! Trim?

Hade Spencer 16" på sin CB750?

Mats

Ja du, bygget började som ett projekt i vintras, jag hade redan min CB sedan något år tillbaka och skicket på hojen var mycket fint, därav hade jag ett fint utgångsobjekt att börja med. Det första jag ville göra var att bytta ut fälgarna mot modernare fälgar i svart. Jag köpte på mig en uppsättning CBR 954:a fälgar och skaffade nya däck (Michelin Road 2 med 2CT gummi på sidorna). Jag köpte även en CBR 954a sving som jag sedan inte kom att använda då jag tyckte Suzuki gsxr 1000 svingen såg bättre ut mot ramen. Svingen är polerad av mig och ganska blank. Sträckblocken på svingen har jag själv tillverkat. Till en början körde jag CBR fälgen i orginal framgaffeln. Men sen kom jag över en CBR gaffel i nära nyskick och slog till. Hojen fick även monoshock för att rensa upp lite i bakpartiet. För att montera den svetsades nya fästen i ramen. Motorn är i mycket fint skick och spinner som en katt, 4-1 system och ombestyckade förgasare+ annan drevning. Sitter en Koso Rx2n mätare på som har koll på oljetemp, insugsluft och visar varv och hastighet tydligt. Sitter ett streetfighter styre på med risers för att få lite busigare stuk.

Jäklar vad snyggt! :tummenupp

Håller med Katana-Jocke, verkligen synd att man inte fick följa byggandet av denna läckra skapelse :)

Last edited:
Inte mycket till byggtråd, mer en presentation av en färdig produkt.
Lite före-bilder hade åtminstånde inte suttit fel.

Slutresultatet blev riktigt snyggt i varje fall. :tummenupp

Snygg!
jag tyckte Suzuki gsxr 1000 svingen såg bättre ut mot ramen. Svingen är polerad av mig och ganska blank. Sträckblocken på svingen har jag själv tillverkat.
Råkade bakdrevet hamna rätt i linje när hjulet var centrerat, eller behövde du flytta in/ut drevet på fälgen?
Bromsok från gsxr eller cbr? Flyttad skiva eller nytt svingfäste?

Snygg som fan.

959 har samma bromsok som CBR 600 RR 03 - 04

****Otillåten reklam*****
(Raderad av moderator)

Last edited by a moderator:
Lite före-bilder hade åtminstånde inte suttit fel.

En original cb900f i bra skick?

Till byggherren då..

Är mer nyfiken på hur den såg ut i "mellanfasen" med svarta eller andra hjul och konventionell gaffel. Gillar nästan alltid utseendet på dem mer än usd. Är jag möjligen en bakåtsträvare?

Vad är det för 4-1? Gissar att det dämparen är en ombyggd originalare från 1100-an, men krökarna...? Har sett dem tidigare men kommer inte ihåg märket. Gillar att de lämnar mer luft under motorn. Något snyggare än Harris system är jag tveksam till om det fanns dåförtiden. Detta har dock ett grymt fint stuk!

Jag skulle föredra mindre lyft i häcken men nu är det ju inte mina preferenser det handlar om, är däremot kolossalt nyfiken på vad som händer med väghållningen med dessa bitar på. Den ingick ju som bekant inte i originalutgåvan.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT