Honda CB 900 bygge

Jaha, då har jag satt ett par tåtar till då - Gissa vilka?

Det e allt bra trist att lägga ut en uppdatering som ingen kan se skillnade på.
Nu har jag i alla fall jord så det fäster, så det är väl bara att koppla vidare.

023.jpg 024.jpg

025.jpg
 
Jaha, då har jag satt ett par tåtar till då - Gissa vilka?

Det e allt bra trist att lägga ut en uppdatering som ingen kan se skillnade på.
Nu har jag i alla fall jord så det fäster, så det är väl bara att koppla vidare.

View attachment 379360 View attachment 379361

View attachment 379362

VÄRDELÖST... att du gör ett så bra & snyggt jobb, tom med elen som inte kommer att synas, får ju prestationsångest för mindre! :mad: :rodnar :)

Bra jobbat med att få till det så där snyggt & cleant! :tummenupp
 
Snyggt som fan M-tin..jepp, jag såg den svara kabeln du satt dit :D

Driver med dig, allt tar sin tid...jag är där om några månader :)
 
MadMax, Kawa och ni andra som klickat på gilla - Tack som fan!

Risken finns ju att någon vill titta under kutsen, snacka om att bli tagen med brallorna nere om det inte är ordning där med.
Men det är allt bra jävla lurigt med el. Jag saknar ju all kunskap i ämnet (och överblick),
så det är svårt att få alla tåtar samlade.
Ta jorden tex. man har EN kabelsko med X antal kablar i, inte 12 kabelskor med en kabel i varje.
 
Istället för att sätta för många kablar i en kabelsko, använd lödkolv och krympslang och förgrena där det behövs. Jordkretsen var för mig den som behövde förgrenas mest. Det tog ett par timmar men blev riktigt bra. Jag skalade bort höljet på huvudkabeln och lindade kabeln/kablarna som skulle grenas ut runt den rena kopparkärnan, lödde ihop kablarna och sedan på med krympslang.
Klart, och vidare till nästa skarv/förgrening.
Det gäller att tänka till lite innan så att man får på krympslangen.
 
Fan M-tin....det är därför vi bygger, för att lära oss av utmaningar !
Du gör ett grymt jobb...och till nästa hoj blir det en walk in the park :hihi
 
Fan M-tin....det är därför vi bygger, för att lära oss av utmaningar !
Du gör ett grymt jobb...och till nästa hoj blir det en walk in the park :hihi

Antar att du slänger ihop nästa på ett par månader då? Jösses, Zäta kommer ju ha spottat ur sig ett tiotal om bara ett par år då.:3freak

Hur gör du en smidig förgrening med krympslang?
 
Istället för att sätta för många kablar i en kabelsko, använd lödkolv och krympslang och förgrena där det behövs. Jordkretsen var för mig den som behövde förgrenas mest. Det tog ett par timmar men blev riktigt bra. Jag skalade bort höljet på huvudkabeln och lindade kabeln/kablarna som skulle grenas ut runt den rena kopparkärnan, lödde ihop kablarna och sedan på med krympslang.
Klart, och vidare till nästa skarv/förgrening.
Det gäller att tänka till lite innan så att man får på krympslangen.

Så sant, att grena ut är tricket. Man ska inte dra en massa onödig kabel.
Har koppat vidare ikväll med, tuta, blinkers bak, ljus bak oc bromsljus.
Nu över till GINEN (det blev ett par gin mellan garagevändorna ikväll, så jag får väl dubbelkolla mitt jobb imon).

Kawa
Visst är det så, det är helt klart en utmaning. Livet skulle vara bra trist om man bara satt framför TVn.

Rally
Sart är du igång igen, vänta bara.
 
Sprit o el låter som ruskigt spännade kombo... kan ju bli hur bra som helst, och definitivt roligare :)
Det blir iaf rejält snyggt under cutsen.... jag har inte ens börjat fundera i de banorna än, men det kommer ju...

Rally@ .... det här med motorrenovering, det kommer att ta tid.... :va
 
krympslangen är bara ett skyddshölje som monteras på efteråt, förgreningen gjörs naturligtvis med kabel :tummenupp

Haha, jo det vet jag. Det jag funderade över var hur slangen såg ut när du förgrenar. Hör du ett hål i den och drar ut sladden igenom eller?
 
Haha, jo det vet jag. Det jag funderade över var hur slangen såg ut när du förgrenar. Hör du ett hål i den och drar ut sladden igenom eller?

Nänä, så avacerad är jag inte. Vet inte om krympslangen håller för det heller.
Jag drar ut "grenarna" ur krympslangen parrallellt med huvudkabeln. Inget konstigt.
Jag kan tyvärr inte visa med foto eftersom kabelhärvorna jag har gjort numera är klädda med kabelstrumpa.
 
Var förbi Acke på ISR idag.
Ibland kan det vara skönt att sitta på pilla med småsaker i lugn å ro.
Lödde kablar på knapparna ikväll, hoppas nu att jag har tänkt rätt!
Nu är det bara att vänta in beställningen från Elfa innan jag kan köra vidare.

026.jpg 027.jpg
 
Fyfan säger jag bara... har suttit och glott igenom HELA tråden från början nu. Blir ju så himla bra!:4skrika Synd att jag själv inte är lika händig hade verkligen velat det :gnissla menmen galet fint blir det :Bugar:krama
 
Man tackar!
(Jag är heller inge händig, men säg det inte till någon...)

Jo, nattens arbete.
Höger knappsats och broskontakt fixade.
Skjutknappen - Run/Kill
Höger Vit - Start
Vänster vit - Tuta
028.jpg 029.jpg

Imon (om jag har tur) blir det vänster knappsats och ev. nåt mer.
Over and out.
 
Acke fixar biffen!

Var ju å handlade knapparna till ISR's koppling- och bromshandtagen.
Hade med mig den bakre huvudbromscylindern, det där med slang funkade inte riktigt för mig.
Acke hade vänligheten att byta den och fräsa om fästena på en med fast behållare.

Detta kommer bli sååå bra!!
Tyvärr är jag för trött för att sätta på den ikväll.

030.jpg 031.jpg
 
Ja, snyggt!!
Snart helg, då blir det kanske lite tid över till meck?
 
Var ju å handlade knapparna till ISR's koppling- och bromshandtagen.
Hade med mig den bakre huvudbromscylindern, det där med slang funkade inte riktigt för mig.
Acke hade vänligheten att byta den och fräsa om fästena på en med fast behållare.

Acke är bra att ha att göra med :tummenupp
Hojjen börjar arta sig. Den får man se på vägarna i sommar eller hur
 
Katana
Jo, den ska definitivt provköras. Så en repa till Sveavägen är nog inte omöjligt.
Sedan har jag tänkt få finnish på allt under kommande vinter.
Sen är den klar.

Dagens övning gick ut på att fixa bromsen bak - Vilket blev mycket bättre än tidigare.
Dricka gin - Alltid lyckat, med en stadig gin i näven kan inget gå fel!
koppla lite kabel - Att göra ett nytt elsystem med enhetliga kopplingar är inte heller fel.

032.jpg 033.jpg

034.jpg 035.jpg

036.jpg 037.jpg
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top