Honda CB 900 bygge

Kawa:
Ja fan du har helt rätt, 80% är inte 100%. Och det vet vi ju redan sedan tidigare att jag inte nöjer mig med det. Det blir nog så att den där sadeln får åka till Helsingborg för att kläs.

Var och pressade i motorfästen i ramen idag, sedan slog vi ihop moppen igen.
Hängde dit motor och avgasrör, lite pill men framåt går det.

View attachment 394981

Jäkla rejsig liten moppe! Gillar! Har du svetsat avgaskröken själv?
 
Har skickat sadeln till Top n Trim i Helsingborg.
Insåg att jag aldrig skulle få stil på det själv.

Moppen är provstartad, väntar på bakdrev och lite annat smått å gott.

Så vad gör man, X-11:an behöver lite kärlek. Visade sig att drev och bromsar bar helt slut.
Det är ett par år sedan den fick en rejäl genomgång, visst motorn är iordning men det andra har det varit lite si å så med.

1538721_752871398076163_738620015_n.jpg
 
Kan börja med ett framdrev som hade gjort sitt.

115_s.jpg

115-z.jpg

Det där med "fulMacro" funkar rätt bra.
 
Kawa:
Nja, både och. Tröttnade väl lite men lusten har kommit tillbaka.
Ska sätta igång igen om någon vecka, var tvungen att få stil på moppen först och den är körklar nu.

Sadeln är på sömmnad, all alu ska till tummling och eloxering, undertailen ska fräsas av på ett ställe, svingen ska lackas(delvis), ramen ska oxå lackas, nya däck och innerslang. sedan är det bara att slå ihop den igen och sist ska tank, kuts och skärm lackas.
 
Och såhär blev moppen...

116_1-2.jpg 117_1-2.jpg

118-2.jpg

Halva Hondan är riven för lack. Så den ska väl vara på gång.

/M
 
Schysst moppe!

Hur är det med komforten med det låga styret? :)
 
Dyngfrän jävla moped!

Vad är det för moppe i grunden och från vad har du snott fälgarna? :D
 
Tack som vanligt!

Bekväm å bekväm - Nu är det inget han ska åka med till vardags utan lite mer udda tillfällen så det blir nog bra.
Hjulen är Grimeca 5 star och kan hittas lite var stans. Dock inte så vanliga i Sverige. Dessa är från ebay.fr.

Nu ska vi väl "tuna" in den bara.

/M
 
Bygget fortsätter

Har ju stått still ett tag nu.
Har rivit det mesta, kände att om det ska bli klart någon gång detta århundrade var det dags att sätta fart.

119.jpg

Imon åker det sista isär. Ska blästra e liten pryl och sedan dumpa all alu för tumling och eloxering (natur). Ramen och sving ska pulverlackas, men först ska svingen blåsa ren.

Känns bra att ha kommit igång igen.
 
Och så var svingen ren.
En alu nyans skulle inte vara några problem att blåsa på enligt pulverlackaren.

120.jpg
 
Idag åkte all alu på tumling och eloxering. Ramen fick den sista svetsen samtidigt och på väg hem kom jag på att jag lika gärna kunde lämna in ramen på blästring. Sagt och gjort, om en vecka ska det vara klart för lack.

Stannade till på Triumph i Haninge, har en kompis som jobbar som meck där. Dom hade en KTM på bordet där en ventilfjäder gått av efter 12 mil - Snacka om surt! (Detta är inget unikt för KTM, en annan kompis har sin Aprilia inne för samma sak.) En annan skulle byta bakdäck på en kundhoj, det visade sig att svingen var vattenfylld!?!??! Undra hur många som har det så...
Lite kul var det i all fall att komma ifrån kontoret och snacka skit med riktiga människor.
 
Moppe

Testade moppen igår.
Piloten var nöjd -Fan va kul, när jag blir stor ska jag köra hoj!
Personligen vill jag ha större bakdrev och en näve munstycken för att få 100%-ig förgasare.

IMG_0666-2.jpg
 
Pulver lack

Tog semester idag och åkte till pulverlackarn.
Klart nöjd med hur det blev, ramen blanksvart och svingen silver/alu.

Grund
121.jpg

Och med färg och klarlack.
122.jpg

123.jpg

Nu ska jag se till att få hem mina nya däck och byta bromsoket bak.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top