Honda CB 900 bygge

Blir inget bra, du kommer få grymt slitage där kadjan släpar....

Schysst bygge!
 
Nä, det går inte. Då tippar hela hojen bakåt.
Vet inte om det är lönt att bygga vidare eller om jag ska slå stopp och börja riva för att ändra det som jag egentligen vet är fel.

Frågan är bara om man ska försöka flytta svingbulten eller snitta upp ramen för att lyfta bakändan och på så sätt vrida ner svingen. Du får gärna komma förbi och peka lite åt mig.

Lite svårt att förklara.
/M
 
Större drev både bak å fram kan vara en fullösning.
Kan du flytta stötdämparens övre fäste lite uppåt?
Det nedre ser inte ut att gå att flytta nedåt. Jag har kollat på bilder bakåt i tråden.

Tittar man på ramröret under motorn ligger det inte i våg så hojjen är höjd ganska mycket baktill.
Om du släpper bara LITE på fjäderförspänningen så blir den lite mjukare och den bakre hjulaxeln hamnar lite högre upp och det blir lite mer frigång för kedjan mot svingen. Eller tänker jag fel?
Jag tror inte att det pajjar helhetsintrycket.

Du kan naturligtvis göra det du själv skriver, riva och göra om.
Att flytta svinginfästningen skulle inte jag börja med utan en jigg dock.
 
Det finns ju plastbitar att köpa å skruva fast på svingen iof.
Det är ju vanligt på crossar.
 
Tack för inputten.

Större bakdrev finns, har 43 idag och 45 finns. Det hjälper lite.
Större framdrev blir värre, sitter 18 nu och original var 17.

Jag kan egentligen inte slacka så mycket mer, spelrummet för bakhjulet blir farligt lågt då.

Plast bitar från cross världen har varit uppe på diskussion och det skulle funka, idag sitter original gummit på svingen (Hornet 2008)

Var på Kjula idag och tittade på dragracing och granskade hojarna lite extra, kan säga att det såg lite si å så ut där med. Kedjor som släpade på ovan- och undersidor, till å med på sidan av svingen.
Dom kör lite hårdare med grejorna än vad jag kommer att göra.
Så det känns som om jag bara håller koll på detta kommer det inte vara något problem.

IMG_9275.jpg IMG_9275 kopiera.jpg
 
Last edited:
Nja undersidan är ju inget problem vid dragracing där finns inget slitage då motorn bara drar.
Enklast att tillverka nya drev om det finns plats eller vinkla om rovan, höja bakkanten någon cm...
Jätte bra att du uppmärksammade problemet, ska ha koll på detta i vinter dax för ett projekt på hemma plan..
Kul att se att den nu rullar, ses på Donken 2014...
 
Update

Chassi klart med SFRO, bortsett för en uppdatering på bakbromsen.
Sedan ska jag se vad som finns att göra fram, jag är inte riktigt nöjd ännu.
Nu behöver jag bara ett orginal avgassystem eller en bra variant på DB killer då det lät satan på bullerprovet. Den som GPR hade satt i...
89-92db när 86 är ok. Finns det någon uppfinnarjocke där ute är det bara att höra av sig!

Sköönt, nu kan jag börja lacka.

/M
 
Last edited:
gott att det börjar lösa sig med sfro! bygget är som sagt riktigt fint! :tummenupp

angående db-killer. jag har provat lite olika varianter för att få ned ljudet. det som fungerat allra bäst för mig är att "rulla" ihop en tunn plåt till en tratt, ca ett par dm lång, sen kan man variera ljudet beroende på hur stort hål man har i änden på tratten, hur tight man rullar den samt eventuellt hålborra. mycket bättre än köpegrejer för min del iaf. my 50 cents... :)
 
Last edited:
Förstör inte helhetsintrycket det ska låta 80tal ;)
Kräng på besikningsdämparen... bra ha vid dessa tillfällen..
 
Last edited:
Jag har en tanke på att ta mina orginal cb1100sf pipor med flexslang. Linda slangen utvändigt med avgaslinda för att det inte ska bli för uppenbart. Det är ena riktiga as, så det ska bli kul att prova.

M
 
Jösses ser ju ut som en minimoto :-)

Har dreglat i denna tråd förr, kommer bli så jäkla najs när det är klar. Grattis till delmålet med SFRO.
 
Mopper meck

Ugg!
Innan jag forsätter med hojen måste jag få lite snurr på moppen till grabben.
Chassit är snart klart, pulverlack på ram, sving och hjul, vattenskuren sadel, däcken är av nån suddgummi modell från Hudginson, skivbroms fram, EBR gaffel, luftdämpare bak.

095.jpg 096.jpg

Motorn blir original med annan fugge, insug och avgasrör.
097.jpg

Har kommit en bit på väg men det är allt lite kvar.
 
Den där moppen blir riktigt ball, :tummenupp hade man inte så dåligt med plats så skulle jag gärna ha en själv. Snöat in mej på hottade Zoomer.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top