Honda CB 900 bygge

Vilket underbart bygge :rock jag tror att den hade varit grym med en kuts liknande MHe View attachment 383293

hur ska du få ur kabelnätet nu när du satt på alla kontakter när du ska lacka ramen :confused:


Kutsen: nja, den finns ju redan. Tror att mitt undermedvetna pekat åt 996 hållet.
Inget fel på den men håller mig till förlagan.

Jo, hur får jag ut alla kablar?
-Genom att inte ha kontakter på kuts-sidan.
Det va bl.a. därför CDIerna fick flytta, allt på kuts-sidan är skruvat.
 
Ahh jag tyckte att det såg ut som att du krimpt på kontakter på den sidan också!

Inget illa menat om kutsen, du verkar kunna behärska det mesta så jag såg det som en utmaning att göra en egen kuts :rock
 
Jo, men det har jag ju gjort!
Den liknar bara 996 - lite (kanske)...
 
Vikten av vikt...

Dagen till ära har jag vägt hojen.

Saken var den att fjädrarna inte orkade hålla vikten och
att jag måste köpa andra så att hojen blir körbar.

Som tur är har jag lite polare i dragracingsvängen som är begåvade med vågar.
Och här har vi resultatet.

Med tjockis--------------Utan tjockis

077.jpg
(Wheel 1 är fram)

Att hojen väger 195,5 kg utan avgassystem kan jag ju inte gnälla på i alla fall.
Original väger den ca 240 kg, och det man lättar behöver man inte trimma har jag lärt mig.
Att viktfördelningen med tjockis på är i det närmaste 50/50 är ju heller ingen nackdel.
Nu var ju tanken tom, så lite framtung kommer den att bli, men inte farligt.
 
Den kommer från en Ducati Monster 900 (tidig årsmodell).
Jag har för mig att den sitter i ett länkage och så är det en helt annan geometri på min hoj.
Flera små saker (åt fel håll) gör tillsammans en avsevärd skillnad.

Sedan måste jag ha en kort fjädringsväg för att konceptet ska funka.

Ska ringa Öhlins imon för att höra vad mer än vikt dom behöver för att ta fram rätt fjädrar.
 
Jag kan få liknande problem...dvs svingen tar i ramen vid massiv nedlastning.
Det är ju dom här problemen som är det "roliga" med att bygga hoj :tungan
 
Jag kan få liknande problem...dvs svingen tar i ramen vid massiv nedlastning.
Det är ju dom här problemen som är det "roliga" med att bygga hoj :tungan

Lite data:

Sachs dämpare - Ducce Monster 900
Fjäder Längd: 185mm
Inner mått: 58mm

Fullt påspänd, bara hojen: -5mm
-//-, med mig: -55mm

Rek: 30-35mm för gatbruk.

Helt slackad, bara hojen: -55mm
-//-, med mig: Då hänger kutsen på bakdäcket...

Så, imon är det dags att ringa och se om det går att få tag i nåt som funkar.

Och fram då?
Jo, org. sitter det 0,85 kg fjädrar i men det finns 1,1kg att tillgå (om jag minns rätt).

Vilken tur att lönen är på väg in, så man har nått att blåsa den på:banana
 
Ja för oss är det jul året om när paketen kommer :tummenupp
Du hittar inget på E-bay ? Misstänker att nya Öhlinsfjädrar kostar mer än mina donatorhojjar :hihi
 
Kawa:
Jodå, det går säkert att hitta nåt för vettiga pengar.
Frågan är bara hur man tar reda på vad man ska ha?

Fick just sista el-tillbehöret.
Denna lilla grej måste man ha till motoscope pro för att få upp blinkers, neutral, olja mm.
Det blir lite pilligt att få dit den men den får ju plats var som helst.

375121_610388418991129_532905857_n.jpg
 
Menar du att man måste köpa den som tillval för att blinkers mm ska visas på displayen ?!
Nja...äkta Tysk engineering :hihi

Fick några träffar på e-bay

http://www.ebay.com/sch/i.html?_trk...R0.TRC0&_nkw=öhlins+spring&_sacat=0&_from=R40

jo, så är det.
kostar 400, finns en mer avancerad men den behöver inte jag.

bra där! hela ebay är fullt med gamla hojprylar.
problemet är att veta vad man ska ha, fjädrarna är ju på olika styrka.
och jag behöver något som orkar hålla upp.

har hittat bra info på race tech, en massa mått och värden som man anger för att dom ska kunna räkna fram rätt saker.
 
Ja har du flyt hittar du den du vill ha på e-bay...

Du, hur fan får man av fjädern ? Har bil-fjäder-ihopdragare men de är på tok för stora...
Inte fan ska man behöva köpa ännu ett specialverktyg :gnissla
 
I mitt fall är det bara att dra muttrarna högst upp, så får jag slack på fjädern och kan ta bort den nedre talriken. Tyvärr är det inte lika enkelt på alla, så risken finns att du blir tvungen att köpa nåt.
Alternativet är ju att lämna in den.
 
Flyttat

Då har flyttlasset gått.

Hojarna är lite försenade med avsikt.
Tanken är att lägga om taket, isolera och få upp skivor på väggarna.

Frågan är bara om tiden räcker till?
Har ett hus att få stil på å frugan tjatar om sitt.
Sedan har jag full styrning på jobbet med och allt ska vara klart innan maj är slut.

garage.jpg
 
Fan va fint M-tin!

Mitt tips är att inte göra mitt misstag, isolera allt utom taket och flytta in en mass skit.:D Gör allt jobb med det nu innan det blir för varmt/kallt. Angående frugans önskemål om renoveringar så kan hon väll lära sig att fixa grejer hon med. Jag vet hur frustrerande det är att ha dem i närheten när man ska fixa saker, men om ni har hus ihop så lönar det sig nog i längden.
 
Har missat att du gått i flytttankar, grattis!
Och det ser ut som hojen får sig en fin lya!
 
jo, det blir bra. något förskjutet i tiden bara.

20cm isolering i taket och 15 i väggarna.
-Det är ju inte så att jag är trött på att frysa?!
nu blir det byggbilder av annan karaktär ett tag framöver.
 
För oss som stått och skakat tänder några vintrar vet ju hur mycket en varm lokal är värd, så lycka till med nya bygget :tummenupp
 
Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

Back
Top