Honda CB 900 bygge

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Helt fruktansvärt snyggt ! :klappar

Och du drar piporna genom "hålet" i svingen....stenhårt ! Jag var innen på det men vågade inte då jag var osäker på ihopslag vid rörelse. TIG-svetar du själv ?

Såg ut som ledningar de "svarta" till oljekylen...men det kanske är stagen ?
Ska kolla lite på e-bay på CB500 oljekyl...men jag behöver nog en större.
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Ja, när jag började skissa på bygget var det en av grunderna att just dra avgasröret genom svingen.
Därav valet, CB900 -08. Den har just röret den vägen.
Från början hade jag ett 4-1-2 system i tankarna och då skulle det bara vara ett rör där igenom.
Den lösningen fick jag utdömd av en polare som "rent kosmetisk och saknar all funktion".
Så ett 4-2 med pulsrör var det enda som han acepterade...

En snabb sökning på ebay.co.uk
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_o...m570.l1313&_nkw=oil+cooler+cb900&_sacat=14841

Skulle tro att NBM hyralik skulle kunna svänga ihop en med rätt kylverkan och moderna anslutningar.
Inte helt gratis men det skulle kunna vara värt det.
Viktigt är det där fästet, så att inte slangarna vandrar iväg mot avgasrören.

TIG-svetsa? Nä, från början hade jag en fundering om att lära mig det men har skippat hela det spåret.
Har två bekanta som är svetsare och ytterligare tre som är riktigt vassa, så jag insåg att jag bara skulle få höra deras syrliga kommentarer om jag skulle gjort det själv.
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Ja, en annan är så jävla envis att man tvunget ska ge sig på allt...när man borde ta mer hjälp av de som verkligen kan !

Jo, jag slog oxå på ebay och såg ett par men det ser lite små ut. Tyckte mest det var så snyggt när ledningarna kommer underifrån. Finns universella men mina oljeledningar kommer från mitten av motorn. Kanske kan jag klura ut nått.
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Och här är blildbeviset på varför allt jag gör tar så lång tid.
Genom att borra upp hålet 1mm gick skruvskallen in perfekt.

IMG_0846.jpg IMG_0845.jpg

Var förbi Siverts skruv, bytte alla fulskruv i lamphållaren också.
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Snyggt...är T-fördelaren en CB-grej eller add on ?

Hittar hela tiden nytt godis på din sida...måste kolla från början i lungt och ro. :tummenupp
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Nä, T't och slangarna är ren eftermarknad.
http://www.nbmhydraulic.com/
Pressk. Pro Brake -Adaptrar - Adaptrat (4)
ArtNr: 319-031

(Deras sida suger men dom har bra (bäst) skit.)
/M
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Ja där fanns lite mumma...kopplingar i guld, oljekylare...given favorit.
Ska bara får ramen ur skallen så blir det lite pryl-shopping strax.

Kollade även på sidan du rekommenderade för M-unit prylar och de höll ju e-bay priser !
En fundering där. Styrsystemet känns ganska straight forward men är lite nervös hur jag ska dra tändning, laddregulator och allt annat lull-lull som inte har med styrsystemet att göra. Upplever du detta som komplicerat eller ta en sak i taget ?
Är rädd för att jag tappar greppet om jag bara hivar ut gamla kablehärvan och sedan försöker reda ut allt från grunden. Några tips ?
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Ja där fanns lite mumma...kopplingar i guld, oljekylare...given favorit.
Ska bara får ramen ur skallen så blir det lite pryl-shopping strax.

Kollade även på sidan du rekommenderade för M-unit prylar och de höll ju e-bay priser !
En fundering där. Styrsystemet känns ganska straight forward men är lite nervös hur jag ska dra tändning, laddregulator och allt annat lull-lull som inte har med styrsystemet att göra. Upplever du detta som komplicerat eller ta en sak i taget ?
Är rädd för att jag tappar greppet om jag bara hivar ut gamla kablehärvan och sedan försöker reda ut allt från grunden. Några tips ?

EL, ja...
Jag tror vi nog står varandra rätt nära där. En sak är väl att koppla en blinker eller lampa, etc.
Värre blir det med tändningen, laddregulator, generator, helt klart. Men någon sa att om man bara tar en kabel i taget och är systematisk brukar det lösa sig.
Till min hjälp har jag hela org.systemet, Haynes Rep.handbok, m-unit schema(både motogadget och andras) och sist men inte minst en utbildad meck från Triumph.

-Va fan, det ska väl gå att reda ut.

Min plan är att skaffa alla saker innan jag börjar koppla, montera allt där jag vill ha det och därefter koppla det som är enkelt, när man sedan är lite varm i kläderna brukar det ge sig.
Ett litet dilemma är att efter allt är draget och klart, så ska det rivas igen för att alla delar ska få puts och stuts. Och det är en massa kablar som går inuti ramen viket gör det hela ännu mer spännande.

NCCR, visst har dom bra priser! Och hjälpsamma är dom med.
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Ja, precis så resonerar jag oxå...börja med det enkla osv..
Tar gamla härvan till hjälp och försöker eliminera det som M-unit tar hand om och sedan får vi se. Har än så länge kört utan bok men det är väl en tidsfråga innan jag googlar free down load eller går till biblioteket..
Man får vara noga med utgifterna när det finns så mycket annat kul att köpa :)
Jaja...den dagen den sorgen.

Hur löser du hastighetsmätare ? Koso, Acewell ?
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Nää, nåt åt det här hållet ska det bli.

IMG_0825 copy.jpg

Igentligen skulle jag viljat ha Motogadget Light, men den har slutat säljas.

MR.Danta:
Den är nog inte fel men siktar efter något annat.
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Kan du gjuta in den i lyktpottan?

Nä, det blir nog svårt. Har funderat på att låta fräsa en låda som blir ett med den övre gaffelkronan men de skulle kosta flis! Så det får bli ungefär som på bilden.

/M
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
EL, ja...
Jag tror vi nog står varandra rätt nära där. En sak är väl att koppla en blinker eller lampa, etc.
Värre blir det med tändningen, laddregulator, generator, helt klart. Men någon sa att om man bara tar en kabel i taget och är systematisk brukar det lösa sig.
Till min hjälp har jag hela org.systemet, Haynes Rep.handbok, m-unit schema(både motogadget och andras) och sist men inte minst en utbildad meck från Triumph.

-Va fan, det ska väl gå att reda ut.

Min plan är att skaffa alla saker innan jag börjar koppla, montera allt där jag vill ha det och därefter koppla det som är enkelt, när man sedan är lite varm i kläderna brukar det ge sig.
Ett litet dilemma är att efter allt är draget och klart, så ska det rivas igen för att alla delar ska få puts och stuts. Och det är en massa kablar som går inuti ramen viket gör det hela ännu mer spännande.

NCCR, visst har dom bra priser! Och hjälpsamma är dom med.

Hur tänkte du där? Skarru ha positiv jord och Lucaständning också eller?:rofl

Starkt jobbat att fixa ett eget el-system.:tummenupp
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Hur tänkte du där? Skarru ha positiv jord och Lucaständning också eller?:rofl

Starkt jobbat att fixa ett eget el-system.:tummenupp

HAHA, jag visste att jag skulle lämnat något utanför.
Nä, han har inte varit där sedan den tiden. Skolad MC-meck med några års erfarenhet.
Så när jag blir fundersam:confused: över en lösning brukar jag fråga honom.
Sedan har dom ju KTM där oxå.
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Småskit - Men ack så viktigt.

Lät svarva till ett par distanser, det hade ju sett lite mysko ut med offset på lampan.
En vacker dag ska dom eloxeras svarta.

IMG_0847.jpg IMG_0848.jpg

IMG_0850.jpg IMG_0849.jpg
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Snyggt och prydligt !

Du har inte funderat på värmelack ? Spraya, stoppa i ugnen på 250 grader i 40 minuter och de kommer se pulverlackade ut. Har dock en känsla av att det är för oproffsigt för din del :D
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Detta bygget är bara för himla vackert! Verkligen älskar hojen du bygger.:kär
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Man får tacka - igen.

Kawa-Arnold:
Det där med värmelack har jag dålig koll på, har du nån länk där man kan läsa på lite?
rallyfisken:
Jo, det är ju din Julklapp som jag jobbar på, så det är väl lika bra att vara noggrann så man inte får en massa skit för att man fuskat.:tummenupp
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top