Honda cb 650 Cafe projekt

succe

Hojtroll
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Offroad
Hejsan!Har sedan en tid kollat in de olika Cafe racer projekten här och har både blivit inspirerad och road.Köpte en Honda cb 650 (fin 6900 mil
pris 9000:- i butik.Hade inte då tanken på att bygga Cafe utan den kom under tiden jag lusläste byggena på detta forum.Nåväl Till bygget,jag vill bygga den så att det går att återställa till original om man nu skulle ångra sig(kan bli svårt om man målar tank samt kåpor..Så här såg den ut.

Hemligheten med att kunna återställa tillbaka den till orginal är att bara modifiera köpeprylarna.
Visst man får köpa på sig lite fler saker, men arginalet räddas till den dagen du vill ha tillbaka det.

Ifall du nu skulle vilja ändra färg borde de gå att använda sig av foliering på de delar där du vill behålla orginalfärgen. Borde helle inte vara så dyrt eftersom det är så små ytor.

Å andra sidan så var CB650 Sveriges mest sålda modell under flera år.
Vill man byta färg, så går det säkert att skaffa utbytesdelar från skroten.

:tummenupp:tummenupp
Hemligheten med att kunna återställa tillbaka den till orginal är att bara modifiera köpeprylarna.
Visst man får köpa på sig lite fler saker, men arginalet räddas till den dagen du vill ha tillbaka det.

Ifall du nu skulle vilja ändra färg borde de gå att använda sig av foliering på de delar där du vill behålla orginalfärgen. Borde helle inte vara så dyrt eftersom det är så små ytor.

Tack för tipset.Ska fnula på detta! Kanske väntar jag med att måla tanken och sidokåpan tills sittdynan är klar och målad dvs ngn gång nu i vinter.
Kan inte plocka ner hojen totalt då jag pendlar med den till jobbet..
Tänkte att jag skulle måla den själv och att det inte blir perfekt men en Cafe racer ska väl se hemgjord ut tycker jag.Alternativet kan vara att köpa beg tank/sidokåpor på skroten vet att det finns ett gäng 650 ute i vårt avlånga land,jag är kluven å andra sidan så va fasen kanske ska man inte hänga upp sig på färgen om att den nu inte skulle vara original för evigt,Viktigaste är väl att man trivs med hojen..

Å andra sidan så var CB650 Sveriges mest sålda modell under flera år.
Vill man byta färg, så går det säkert att skaffa utbytesdelar från skroten.

Tänkte också på det! Ett problem till! Hur kasta man in smileys i texten.(måste man vara expert på allt nuförtiden??Är ju ny här!

Last edited:
:tummenupp:tummenupp

Tack för tipset.Ska fnula på detta! Kanske väntar jag med att måla tanken och sidokåpan tills sittdynan är klar och målad dvs ngn gång nu i vinter.
Kan inte plocka ner hojen totalt då jag pendlar med den till jobbet..
Tänkte att jag skulle måla den själv och att det inte blir perfekt men en Cafe racer ska väl se hemgjord ut tycker jag.Alternativet kan vara att köpa beg tank/sidokåpor på skroten vet att det finns ett gäng 650 ute i vårt avlånga land,jag är kluven å andra sidan så va fasen kanske ska man inte hänga upp sig på färgen om att den nu inte skulle vara original för evigt,Viktigaste är väl att man trivs med hojen..

Tänkte också på det! Ett problem till! Hur kasta man in smileys i texten.(måste man vara expert på allt nuförtiden??Är ju ny här!

ÖÖHH Ny och ny såg att jag joinade för flera år sedan då jag hade en Suzuki Rf 600R,men har inte varit aktiv på forument...ska skicka in lite mer bilder på hojjen,har inte hunnit så långt det får ta den tid det tar..

Gott, det kommer garanterat att göra en jävla skillnad bara att få av sadel, blinkers, fixa styret och rumpan.
Hojjen jag byggde på såg exakt likadan ut. Till och med likant styre och packsystem (fast det hade ju alla 80-talshojjar)

Kommer säkert att bli ett schyst bygge.
Lycka till!

Gott, det kommer garanterat att göra en jävla skillnad bara att få av sadel, blinkers, fixa styret och rumpan.
Hojjen jag byggde på såg exakt likadan ut. Till och med likant styre och packsystem (fast det hade ju alla 80-talshojjar)

Kommer säkert att bli ett schyst bygge.
Lycka till!
Tackar!

Fick byta drivpaket bakhjul och packboxar gaffeln så nu är den gatduglig.
Ang projektet.
Det ska vara hemgjort i mitt garage och det får inte dra i väg pengamässigt.
Det första jag ska göra är att vända på TT styret som sitter på fixa nya handtag med styränspluggar samt ta bort blinkersen och paket hållaren bygga enkelcuts.
Fyndade på Biltema.Tänkte karva till en encelcuts på en frigolit mall men kompisen hade en Mike Hailwood cuts stående i garaget och fick den och blev vråålglad samtidigt som min skapar tarm knorrade lite extra besviket..Men detta gjorde ju allt lite lättare.
Är tvungen att såga lite i cutsen och fixa plåt stomme att fästa sadeln på. En annan kompis hade plåt över och vi klippte till en bit.Tänkte skruva fast plåten i de skruvar sadeln satt på samt på den stora bulten till tanken.Var tvungen att förstärka underdelen lite,limmade på en plast bit jag hittade i garaget tvärs över och sågade till en bit spånskiva från min gamla stereobänk att ha mellan cutsen och plåten(målade på grågrundfärg som extra skydd.

Tackar!

Fick byta drivpaket bakhjul och packboxar gaffeln så nu är den gatduglig.
Ang projektet.
Det ska vara hemgjort i mitt garage och det får inte dra i väg pengamässigt.
Det första jag ska göra är att vända på TT styret som sitter på fixa nya handtag med styränspluggar samt ta bort blinkersen och paket hållaren bygga enkelcuts.
Fyndade på kära Biltema.Tänkte karva till en encelcuts på en frigolit mall men kompisen hade en Mike Hailwood cuts stående i garaget och fick den och blev vråålglad samtidigt som min skapar tarm knorrade lite extra besviket..Men detta gjorde ju allt lite lättare.
Är tvungen att såga lite i cutsen och fixa plåt stomme att fästa sadeln på. En annan kompis hade plåt över och vi klippte till en bit.Tänkte skruva fast plåten i de skruvar sadeln satt på samt på den stora bulten till tanken.Var tvungen att förstärka underdelen lite,limmade på en plast bit jag hittade i garaget tvärs över och sågade till en bit spånskiva från min gamla stereobänk
att ha mellan cutsen och plåten(målade på grågrundfärg som extra skydd.

Så här ser enkelcutsen ut den behöver målas.Tog svart oljebaserad lackfärg från Biltema.penslade ett lager sedan rollade jag med miniroller,men lärde mig att inte lägga på för mkt färg började rinna fick slipa jobbigt värre.
Blandade ut färgen med lite lacknafta och rollade på ett mkt tunt lager såg bättre ut. Köpte grå båtlack tvåkomponent på biltema, tänkte använda den att måla ovanpå det svarta och maskera så jag får fram lite svarta linjer.
Är det ngn som använt båtlack till samma ändamål med någorlunda lyckat resultat?
Hur limmar man på typ konstläder på sadeln special limm eller? ngn som vet?

Ps den på bilden är inte målad ännu...

Last edited:
Vanligt kontaktlim.
På sprayburk.
Se bara till att materialet tål det.
Brukar behövas några häftklammer också för att kunna spänna åt det.

Vanligaste klädseln på originalsadlar är vinyl.
Lyxigare och bättre är konstläder/halvskinn.
Finns ett namn på det material man skall eftersträva, men jag kommer inte ihåg det.
Skinn med ett plastskikt.

Vanligt kontaktlim.
På sprayburk.
Se bara till att materialet tål det.
Brukar behövas några häftklammer också för att kunna spänna åt det.

Vanligaste klädseln på originalsadlar är vinyl.
Lyxigare och bättre är konstläder/halvskinn.
Finns ett namn på det material man skall eftersträva, men jag kommer inte ihåg det.
Skinn med ett plastskikt.

Tack för tipset! Då kanske det är bättre att hoppa över konstlädret och kolla efter ngn vinylklädsel...

Tack för tipset! Då kanske det är bättre att hoppa över konstlädret och kolla efter ngn vinylklädsel...

Jag har klätt min sadel med fulskinn från biltema, det funkar bra tycker jag. Den har stått ute i regn och jag har inte märkt att det har gått igenom nå direkt med vatten. Fast jag har ju stoppning i sadeln av modell liggunderlag och det lär ju inte suga åt sig vattan heller, förvisso.

Jag gjorde likadant med mitt styre först, men var tvungen att fixa clip-on, fick så JÄVLA ont i ryggen... men din kropp kanske inte är lika paj som min, vad vet jag.

Jag har klätt min sadel med fulskinn från biltema, det funkar bra tycker jag. Den har stått ute i regn och jag har inte märkt att det har gått igenom nå direkt med vatten. Fast jag har ju stoppning i sadeln av modell liggunderlag och det lär ju inte suga åt sig vattan heller, förvisso.

Jag gjorde likadant med mitt styre först, men var tvungen att fixa clip-on, fick så JÄVLA ont i ryggen... men din kropp kanske inte är lika paj som min, vad vet jag.
Jooråå det känns lite i handlederna pga den branta vinkeln neråt (men det ser sjysst ut eh!Nu åker jag 3 mil i sträck till jobbet enkel resa och det sticker lite i handen,Inget att åka längre med. Men vilken kontroll man får med hojen när styret är sänkt man vill liksom åka fortare i kurvorna sköön känsla.Och vobblet som jag hade tidigare försvann.
Värre är det med benvinkeln har standard läge på fotpinnarna tror jag men de verkar ändå vara onormalt mycket bak för denna typ av mc.Vill ha de mera bakåt och de tar 1900:- för ett komplett set på Raask men tänkte om man kunde göra det själv.Hörde att man kunde vända på växelspaken eller om man kan fixa en längre länkarm så man kunde flytta hela paketet och borra nya hål i alu blocket,då är det bara broms staget kvar om det finns bromsar med kortare arm.Hur gjorde du och var dina fotpinnar original.
Ps köpte båtlack 2K på Biltema för att måla cutsen med,den ska ju tåla en del.Rollade på blev bra men färgen var mera beige än grå skit också.Fick ta en grå som jag använt till husvagnen.Ja det finns mycket man kan skriva om stannar tills vidare fortsättning följer...Ps Nu är cutsen grå så kanske sadeln ska bryta av med typ svart eller röd,ska nog kolla på biltema ändå med fulskinn.Tack för råder

Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!