Honda CB 650 -80 blir caféhoj

Blårökig

Medlem
Gick med
12 Nov 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GT750J -72, Suzuki GT750K -73, Suzuki T500J -72, Suzuki GSX1100E -82, Suzuki T500J -72,Monark M400
Hej allesammans,

Då var det dags igen. Förra bygget på GSX1100 inspirerade en kompis till den milda grad att han också bara var tvungen att ha en caféräser. Som den gode kamrat man är med dåligt inflytande har jag erbjudit min hjälp i själva byggandet av en CB 650 som inköptes tidigare i somras... Detta är hans första-hoj.

Nåväl, vi började med att åka på loppisrunda till mc-skroten. Väl där hittade vi lite "bra att ha saker". Däribland två tankar, MZ tanken får donera sina oerhört fräcka tankpads och det en mer stiliga tanklocket till kawasaki tanken. Ytterligare ett fynd är sidokåporna, dom kommer sitta som en smäck.

Planen är: Oldschool Race och lagomt rått :)















Här förlöser jag bakskärmen, det slutade med ett kirurgiskt ingrepp medelst en fogsvans då luftburk och stänka sitter i samma enhet (jättesmart)...





 
Idag har det lagts fokus på sidokåporna. Dessa fick masseras något med hammare för att få plats mellan ramrören, tror det syns på fg. bild att den ligger utanpå i bakkant. Sen svarvades ett par eleganta muttrar till sidokåporna. Ytterligare ett par fästen sanerades och nya är på plats till sidokåporna.





 
Hallå, är jag som är ägaren till hojen och då blårökig har tagit sig an sin nya GT750 så kör jag halvsolo på hojen med hans rådfrågan ( även en del hjälp när jag når något viktigt moment ).
Nu i helgen som var så var vi på det igen, han på Suzuki och jag på Honda.
(Tar mig lite frihet att uppdatera tråden.)

Har sedan sist lyckas göra lite fästen som behöver snyggast till lite även fattas det en distans för vänstra sidokåpan så den håller sig på plats och ser bra ut.








Även gjort en botten till sadeln så man kan sätta sin lurviga någonstans, och även fått dit bakskärmen på plats.





Nu behöver jag snart lätta lite på lädret och införskaffa mig Clip-on styret och bakljus även ny registreringsskylt som är mindre och snyggare, Och så även nya ljuddämpare (2 eftersom jag kör på 4-2).

Ska verkligen skatta mig lycklig att jag har både tillgång till ett så pass bra garage och både blårökig kunnighet och även svärfar med sin ryggsäck av erfarenhet.

Nu blir det nog inte så mycket på nån vecka då plugget kallar på mig.
 
Tackar, jo tanken blir riktigt fet!

Ja jag kan allt plocka dom av dig för en Karl XI:e om det går för sig ?
 
Lite småpill från kvällens aktiviteter. Blinkers monterade, sitter numera en rundad mutter i ramen. Placeringen blev riktigt bra, knappt så dom syns :)







 
Nu var det ett bra tag sen det blev någon uppdatering här. Lite har i vart fall hänt med hojen nu i helgen. En snäll individ med tigsvets har tagit med sig kawatanken och skall applicera MZ tanklocket på denna. Även svetsa dit en adapter till bensinkranen jag svarvade av en framvagnsskruv från en VW Passat, udda gänga. Rensade bort allt i fram och smällde dit clip-ons. Sänkte den 30mm i kronan och hängde dit gamla tanken bara för att testa lite, det blev riktigt snyggt så jag blev lite kluven kring vilken tank det kommer att bli. Återstår att se någon helg framöver när 1100-tanken kommer tillbaka!

Kvar på att göra listan:

Dra om merparten av all el, lackera fälgar svarta och montera snygga däck, göra en sadel, lacka ram, tank och kåpor samt hänga dit lite saker som införskaffats.



 
Ja vissa har tur dom :hihi
 
Nu har den riktiga tanken kommit tillbaka! Fantastiskt nöjd med resultatet! Nästa steg får bli lite färg... Hojens ägare bestämde sig för att köpa en egen fin liten tigsvets som provades för att fästa ramarna till tankpadsen.







 
Schysst!:tummenupp
En sak jag stör mig på däremot. Om du kollar linjen på tanken (där knät hamnar) så går den på ett visst sätt och tankpadsen har en lutning åt andra hållet. Blir nog bättre om du skiftar vänster och höger tankpad..
 
Förstår hur du tänker, men det ser mest bara konstigt ut ur vissa vinklar på kamera.
Och skulle man vända på dom skulle MZ märket bli baklänges och den tjockaste delen ( den som är mot fronten) Skulle isf skära in i låren och orsaka en mycket obekväm resa för föraren.
Vi har redan kollat in hur det skulle vara att vända på dom och skulle det blivit bättre/snyggare så hade så gjorts.
Dock tar man saker från en sak och leker doktor med nåt annat så kommer inte passformen bli till 100% :)
 
Andra tankpads då? På bild ser det skumt ut både från sidan och bakifrån.

Nåja, så länge byggaren är nöjd:tummenupp
 
Nu har det hänt lite mer. Jag dammade av mina skills som sadelmakare och gjorde således den. Har även lagt färg på bitarna och fått fram lagomt med grund under (hade den varit vit och lite nött hade den nästan platsat på sommartorpet med Ernst)





 
Ruskigt snyggt bygge! Kul att det finns de som vågar kapa och dona med dessa gamla knarrar.
CB650 är väl gränsfall om den inte ser rätt ok ut från början men många sjukt osexiga hojar från åttiotalet tjänar stort på den här behandlingen.
 

Lite mer ordnat på cykeln bälgar, däck fälgar, och lite smått och gott.
Bara lite små fix och elen som fattas nu sedan blir det start.
 
Last edited:

Lite mer ordnat på cykeln bälgar, däck fälgar, och lite smått och gott.
Bara lite små fix och elen som fattas nu sedan blir det start.
Finns det fler uppdateringar?? Är påväg att göra samma resa med samma hoj! Vore kul att se mer!

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
 
Hej!

Håller på med ett liknade projekt, och undrar:

Vad för däck och dimension lade du på ? Pulver-lackade du fälgar? och behövde du bredda fram kronan?

Snyggt jobbat!! // Mvh Henke
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top