Honda CB 500 Four K1/2

@.@

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2012
Hoj
Ingen än
Det börjar bli dags att leta efter en hoj nu och jag har sedan en tid tillbaka haft siktet inställt på en CB 500 från tidigt 70-tal.
Är det någon här som har erfarenhet från en dylik maskin och vill dela med sig av erfarenheter från den? Har de några problem med just dessa som jag bör vara medveten om?

Jag kommer att börja övningsköra i vår, så jag tänker även köra en del på ett lokalt flygfält för att öva på manövreringen samt lära känna motorcykeln.
Anledningen till att jag siktar mig in på en äldre motorcykel är dels att försäkringen blir billigare, samt att jag aldrig direkt varit en fartdåre, dock vill jag gärna hålla tempot med övrig trafik så därför bör hojen inte vara alltför slö.

Pga min ålder (23) så kan jag ej ta körkort för någon tyngre modell enligt de nya reglerna.

Det går säker bra med en CB 500 när det mer handlar om det allmänna framförandet av en hoj i trafik i samband med övningskörning.Sen när du fått kortet och blivit lite varm i kläderna så är det ju bara att byta upp sig om ekonomin tillåter och gasa nerför gatan som f_n.

Maskinen du tittar på är ju aningen äldre och behöver nog en grundlig inspektion innan köp.Finns ju en del av dessa i välvårdat skick beroende på att kvaliten vid tillverkningen var så hög så att de hänger med än idag.

Lycka till med ditt körkort så syns vi kanske därute på vägarna nästa säsong.För då ska jag lära mig wheela på Blackbirden ... tror jag ... kanske ... möjligtvis ... LOL. :crash

(För jag är inte med i SMC).

Last edited:
Jag kör också äldre hoj om än inte riktigt SÅ gammal. Du kan ha en 10 år nyare hoj med samma försäkringsvillkor om jag förstått det hela rätt. Men med en stor skillnad. Du har råd med reservdelar.
Jag har alltid velat ha en gammal CB 750 four, men man får betala DYRT för reservdelar. Billiga att köpa, men sen...
Kolla det först innan du handlar. En tidig åttitalare kostar inga pengar och går att hitta i bra skick.

Magnus

Jag hade in min CB650 på kompressionstest innan köp.
Allt OK i alla cylindrar så bara och casha upp. :)
Ganska stor prisskillnad på tidigt 70- resp 80-tal.

Lycka till. :tummenupp

Det där med reservdelar kan ju vara ett gissel med en så pass gammal hoj, dock så verkar de ha varit skapligt populära på sin tid samt så har jag via blocket funnit några butiker som har reservdelar. Men det gäller ju att dubbelkolla allt innan jag slår till.
Men en nyare hoj kan ju gå med, dock så får den ej ha högre effekt än 35 kw så det faller bort en hel del intressanta 550/650/750 modeller.

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP